Ik ben een nieuwe (enthousiaste) gebruiker van PLEX.
Wat me echter steeds opvalt, zeker op dit forum, is dat er door verschillende mensen submenu’s worden gehanteerd die ik absoluut niet kan vinden.
Vooral bij het instellen, linken van bestanden en dergelijke zie ik in de antwoorden op dit forum screens voorbij komen die ik werkelijk nergens kan vinden.
Is er eigenlijk zoiets als een handleiding of een (sub)menu overzicht van PLEX ergens te vinden?
welke submenu’s bedoel je dan precies?
kan het zo zijn dat je screenshots van mensen ziet die een andere skin gebruiken?
Hallo Beginner!
De wiki is de grootste bron van informatie over Plex en hoe zaken in te stellen zijn (met name het gedeelte [Getting Started](http://wiki.plexapp.com/index.php/Getting_Started) (helaas niet in het Nederlands beschikbaar).
Mocht je liever een video/screencast willen kijken, dit is er eentje die ik een tijd terug heb gemaakt en gaat over het instellen van zgn. sources: http://vimeo.com/7806652
Sander, je filmpje heb ik al gezien, zeer instructief en duidelijk!!
Alleen ik krijg niet de mogelijkheid om te activeren.
Ik heb een QT film als test in de map films van mijn Mac mini staan en ik kan die niet in plex krijgen. Ik zie niet de keuze om films toe te voegen.
Nerpissad, ik zal eens gaan kijken naar de skins geeft dat zo’n groot verschil in menu’s?
Ik krijg steeds de opmerking: “Wissel naar bestandsweergave”, maar hoe doe ik dat?
Bedankt voor de info in ieder geval…
inhoudelijk verschillen de menu's niet echt, maar de manier waarop ze worden weergegeven wel ;)
als je naar "watch your videos" gaat, heb je daar niet de mogelijkheid om een source toe te voegen?
Ik heb de bestandsweergave gevonden.
Hierin zie ik, als ik doorklik inderdaad de MOV.bestanden in de map FILMS staan. Echter als ik dan de film wil toevoegen in VIDEO KIJKEN krijg ik niet het MOV-bestand te zien. Wel zie ik dan een andere submap staan die samen met het MOV-bestand in FILMS staat. Moet ik soms iets met de MOV-bestanden doen om ze te kunnen toevoegen? Welke bestandsformats kan PLEX allemaal aan?
De filmbestanden staan overigens op een externe HD schijf va mijn netwerk.
als ik het goed begrijp, staan je films in de map FILMS op een netwerk share.
als je in de videos sectie d.m.v. add source naar deze map toe navigeert, kun je deze map instellen als een film source (met imdb scraper bijvoorbeeld). ben je nu al zo ver gekomen of gaat het daarvoor al fout?
JA, het is gelukt.
Mijn fout was dat ik de MOV-bestanden wilde selecteren in het path.
Dat moest (natuurlijk) de MAP zijn.
Alleen sommige bestanden met .MOV speelt PLEX niet af terwijl ze wel in de lijst staan; en bij verschillende filmpjes (ogenschijnlijk willekeurige) krijg ik geen preview- plaatje naast de titel te zien
Bedankt voor het geduld en de uitleg tot nu toe!
Wat is eigenlijk IMDB Scraper?
gelukkig. je bent op de goede weg ;)
als het goed is heb je tijdens het opzetten van de FILMS map een scraper aangewezen die voor jou de metadata ophaalt (fan art etc.)
je kunt dit controleren door in VIDEOS naar je FILMS map te gaan en op de "C" toets te drukken. kies dan in het menu voor *set content*. hier wordt bepaald wat voor soort media in de map zit (films, tv series, muziekvideo's etc.). je hebt waarschijnlijk voor *movies* gekozen, waardoor je in de kolom ernaast kunt kiezen voor een scraper. voor films werkt imdb.com over het algemeen het beste.
je moet alleen opletten dat de mappen waarin je films staan de EXACTE naam hebben zoals deze ook op imdb.com staan.
stel je hebt de volgende film: Surf Nazis Must Die.
de map waarin deze film zit moet dan zo gaan heten:
**Surf Nazis Must Die (1987)**
de film zelf hoeft niet aan deze naamsconventie onderhevig te zijn. dit is wel belangrijk voor het correct ophalen van informatie van de films die je hebt.
Ik snap het; IMDB is een database waar aanvullende info over de film staat en die wordt toegevoegd in PLEX.
Ik heb echter in de map FILMS van mijn mini meestal eigen gemaakte (met HD-camera) filmpjes staan.
Daar zitten ook een paar MOV-bestanden bij die niet worden weergegeven (andere weer wel). Voor de rest zijn het MPG bestanden, die doen het goed.
Wat me ook opvalt is dat het geluid bij de films later staart en dus (alleen in het begin) niet synchroon loopt.
Het is alsof door de late start PLEX het wil inhalen, want 2…3 sec. is er geen geluid, dan 2…3 sec a-scynchrron geluid en daarna wel goed.
Ik heb de films op de interne HD staan en mij Sony AV-reciever via optical aangesloten
je moet weten dat alleen films als zodanig erkent worden wanneer ze op imdb staan. je eigen gemaakte films staan daar hoogstwaarschijnlijk (nog) niet, dus komen die ook niet in je FILMS sectie.
ik ben wel benieuwd welke eigen films wel in je FILMS (dus niet VIDEOS) sectie terecht zijn gekomen?
Verscheiden films zijn er in “kijken naar Films” terecht gekomen, dat komt omdat IDBM kennelijk op zoek gaat naar mogelijke combinaties van de titels.
Er stond dan ook meestal totaal andere (niet relevante) info bij vermeld.
Ik heb de koppeling verwijderd en nu zijn ze ook weg uit “Films”
Mijn map (eigengemaakte) films staat gewoon als “Film” in “kijken naar Video”.
Wel heb ik nog het probleem dat sommige MOV-bestanden niet vertoond worden.
Ik heb ze omgezet met Videomonkey naar MP4, nu doen ze het wel.
Maar vooral dat a-synchrone geluid is nog wel een probleem./
MOV is een containerformaat dat verschillende (combinaties van) video- en audiostreams kan bevatten. Soms worden er wel eens combinaties gebruikt die niet volgens de containerspecificaties zijn. Het zou kunnen dat jij met zo'n geval zit. Met het handige tooltje [MediaInfo](http://mediainfo.sourceforge.net/en/Download/Mac_OS) kun je precies zien met wat voor container/codecs/enz. te maken hebt. Kun je de gegevens van een van die niet-werkende video's eens hier posten?
Als het geluid **altijd** achter of voor loopt, zou het kunnen liggen aan het gebruik van een versterker. Je kunt in Plex, maar zeer waarschijnlijk ook in je versterker een optie voor geluidssynchronisatie vinden.
In Plex: druk tijdens het afspelen van een video op de 'm' op je toetsenbord of op de 'Menu' knop van je Apple Remote en kies het luidspreker icoontje.
Het is echt alleen de eerste paar seconden.
Het geluid start niet direct (duurt 5 sec.) terwijl de film al loopt, en dan is het geluid daarna 6…8 sec te laat.
Met spelen met de audio offset, verschuif ik de synchronisatie, maar start het geluid niet eerder. Na die ca. 10 sec. is de synchronisatie wel goed.
Eerst dacht ik dat het aan de AV-Receiver zou liggen maar dat lijkt toch niet zo. Ik heb het geluid (als test) rechtstreeks op de HDTV aangesloten (via de Toslink met audio HDMI kabel, en het geluid van de TV aangezet. De vertraging is exact gelijk aan die van de receiver. Het moet dus ergens in PLEX zitten
Sinds ik een versterker gebruik heb ik ook een enkele keer wel eens dat de eerste 2 a 3 seconden van het geluid wegvalt. Echter loopt het geluid wel prima synchroon, dus ik heb me er verder nooit echt in verdiept (o.a. omdat ik dit effect ook op Windows gebaseerde HTPC systemen met HDMI/optical outs heb gezien en het volgens mij niet heel erg Mac specifiek is).
Waar speel je je video’s vanaf? Komen ze over een (draadloos) netwerk toevallig? Dat kan ook voor problemen zorgen. Wat zijn verder de specs van je Mac en wat voor video’s gaat het om (blu-ray rips met een hele hoge bitrage of DTS HD audiokanalen zijn bekende ‘problemen’). Je kunt ook proberen om zoveel mogelijk (achtergrond-)processen (zoals bijv. Dashboard) uit te schakelen.
Om problemen met het netwerk te voorkomen heb ik de films op de mini schijf gezet.
Eerst dacht ik dat het aan de receiver lag, maar ik heb nu de mini (2.53 net nieuw) rechtsreeks (geluid en beeld) via HDMI naar de TV geleid. Ook dan hetzelfde effect, vertraagde start van het geluid.
Het zal dan toch wel binnen PLEX zitten, denk ik zo.
hoeveel vertraging heb je in je cache settings (prefences–>system–>cache) staan?
Het probleem is OPGELOST!!!
Ik heb de optische kabel (vanaf de TV) in mijn “DVD-optical-in” poort van de receiver gestopt ipv in die van “TV-optical-in”, en… vertraging weg!!
Verder alle audio instellingen van PLEX teruggezet naar standaard en de buffer op 20 sec.
Waarom ik de optisch kabel in DVD moet stoppen snap ik niet, maar het werkt wel!!
Bedankt voor alle hulp!!!
Ik zit nu alleen nog te zoeken naar een (veel) betere filmkwaliteit van uitzending gemist ed.
Die van de meest filmtrailers is wel redelijk tot goed.
This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.