familjefilmer i plex

Hej,

Jag har haft plex 8 tidigare och testar nu nine.

I plex 8 hade jag en katalog med familjefilmer som inte är skannad och därför inte fans i Biofilmer. Filmerna fanns undet filmer i en katalog. I plex 9 så har jag i media servern skapat en katalog som pekar på familjefilmerna. När den har skannat klart så hittar den inget alls. Kan jag ställa in så att katalogen visas som i åttan?

//chersoph

Tjena, och välkommen till forumet!

Jag kommer i mitt svar förutsätta att du med “familjefilmer” menar hemfilmade videos.

Gör så här:

1. Flytta ut dina familjefilmer till en mapp utanför din vanliga film-mapp. Kalla den mappen t.ex. för “Familjefilmer”.
  2. Gå in i PMM (Plex Media Manager) och skapa en ny sektion där du anger typ “Movies” och som “Primary Metadata Agent” så anger du “Personal Media”.

Då kommer en ny sektion dyka upp i Plex.app där den visar alla video-filer som finns i din “Familjefilmer”-mapp.

Jag är lite misstänksam på att det finns en chans att det inte fungerar ändå eftersom du säger att de filerna inte dök upp då du använde ditt förra tillvägagångssätt (de borde ha dykt upp ändå, men kanske matchats helt fel, men de skulle ha dykt upp). Men vi hoppar över den bäcken då du testat ovanstående först.

Lycka till!

Hej,

Tack för svaret. Precis så som du beskriver har jag gjort. Jag har fått fram en ny sektion “familjefilmer”.

Jag har alla filmer i en katalog familjefilmer med underkataloger som innehåller ibland en video_TS katalog, en eller flera mp4 filer eller både och.

T.ex

familjefilmer/1997/video_ts/

familjefilmer/1997/1997.mp4

familjefilmer/1998/video_ts/

familjefilmer/1998/1998.mp4

Jag har ca 70 underkataloger med filer som ovan med listar endast en enda filme en video_TS katalog. Dessutom heter den video_TS och inte 1997.mp4 eller liknknde.

I övrigt så fungerar plex för jag har gjort två olika film sektioner “sport” och “långfilm” som funkar korrekt.

Jag bifogar en skärmdumo från findern med katalogerna.

//Erik

OK nu har jag hittat problemet. I huvudkatalogen låg det en fel placerad video_ts katalog. Då jag flyttade ner den i rätt under katalog och mappade upp huvudkatalogen igen så Voila! funkar det perfekt.

//Erik

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.