Hej allihopa!
Som det står på rubriken så får jag inte Plex att fungera. Har aldrig varit bra när det gäller datorer, så det vore trevligt med lite hjälp.
Har skapat ett konto, laddat ner Plex till iPad3 samt PC. Hur kommer jag vidare? Är det något som fattas? Det pratas om Plex, Plex Media Server och channels. Detta tycker jag är lite förvirrande.
Det jag vill kunna göra är att streama media från min PC till min iPad. Datorn får internet via kabel, iPaden genom routern om det nu spelar någon roll.
Har försökt att lägga till ny server på ipaden genom att skriva smeknamn och värd (IP adress) men fungerar inte.
Tack för hjälp på förhand…
Hej.
Det du måste ha på din dator är alltså Plex Media Server för att kunna dela ut din media till din ipad.
Om det är windows på din dator så skall du ladda hem Plex Media Server för Windows.
Om det är OSX så skall du ladda hem Plex Media Server för OSX.
Efter att du har laddat hem och installerat Plex Media Server så måste du dela ut din media i det. Detta gör man via ett webbinterface som återfinns på http://localhost:32400/manage/ Detta finns att tillgå både i OSX och Windows men kör du OSX rekommenderar jag att använda media managern som följer med specifikt för den versionen.
När du delat ut din media kan du skapa ett myplex konto för smidigast kunna komma åt din media på ipaden även om du inte är hemma. Detta kräver dock portforwarding i din router på port 32400 om du inte har upnp aktiverat i routern för då skall den sköta det hela själv.
Skall du bara använda Paddan i hemmet kan du strunta i allt vad myplex heter.
Vill du dessutom se på din media på din dator så skall du installera Plex Media Center för antingen Windows eller OSX på den dator som du vill se på.
Hoppas detta kan föra dig lite framåt.
Tack för länkarna och hjälpen! Ser ut som att jag laddade ner fel grej.
Nu fungerar det, har lagt in en del filmer och kontrollerat.
Tack ännu en gång, uppskattas verkligen.
No problemas. Hojta till om det är nått mer.
Tjena jag kommer bara åt min server om jag är hemma o inte annanstans men min kompis kommer åt min server dock. Vad kan detta bero på??
Tjena jag kommer bara åt min server om jag är hemma o inte annanstans men min kompis kommer åt min server dock. Vad kan detta bero på??
Har du slagit på delningen i PMS settings? Står det att den lyckas dela ut den över en viss port? Har du dubbel-NAT (två routrar) eller en lite ovanligare router så kan du behöva manuellt öppna den porten som nämns i utdelningsfliken i PMS settings.
Det verkar ju inte vara fel på inställningarna på serversidan, eftersom hans kompis kommer åt den. Det tyder på klienten eller anslutningen från denna....
@kumpa: Vad får du för felmeddelande när du försöker?
Det verkar ju inte vara fel på inställningarna på serversidan, eftersom hans kompis kommer åt den. Det tyder på klienten eller anslutningen från denna....
@kumpa: Vad får du för felmeddelande när du försöker?
Hahaha, mina ögon la till ett "inte" då jag lästa hans text. Suck.
Ja det låter mycket mer skumt. Är du inloggad då du ej är hemma? För då du är hemma så behöver du inte vara inloggad, men när du är ute på vift så måste du vara det.
Hej hej
Jag lägger till en fråga här.
Jag har precis börjat använda plex. När jag lagt till mappen där filmerna ligger så kommer bara en film upp av dom två som finns i mappen. varför är det så?
Hej hej
Jag lägger till en fråga här.
Jag har precis börjat använda plex. När jag lagt till mappen där filmerna ligger så kommer bara en film upp av dom två som finns i mappen. varför är det så?
Ingen av oss är spådamer (eller spåherrar), så vi behöver lite mer info :)
Vad heter filerna?
.HDTV.x264-LOL.mp4
båda är likadana så borde komma fram ?
Är det någon speciell filtyp som krävs?
Det där låter inte som ett korrekt filnamn, döp om till korrekt så ska du se att det fungerar bättre.
.HDTV.x264-LOL.mp4
båda är likadana så borde komma fram ?
Är det någon speciell filtyp som krävs?
Filen måste även innehålla filmnamnet, och helst årtal.
Så om filmnamnet är Pulp Fiction, så skulle jag se till att den heter:
Pulp Fiction (1994) HDTV x264-LOL.mp4
Så här ser filen ut som jag får att fungera revenge.408.hdtv-lol.mp4 men filer som Marvels Agents of S.H.I.E.L.D. S02E08 HDTV XviD-FUM[ettv] fungerar ej.
Tycker detta verka krånligt för någon som inte kan något :P
Börja med att ta bort allt extra, dvs, "hdtv-lol" och "HDTV XviD-FUM[ettv]", följ sedan Plex-guiden: https://support.plex.tv/hc/en-us/sections/200059498-Naming-and-Organizing-TV-Shows
Program som Filebot kan hjälpa dig göra det här automatiskt åt dig, men det krävs lite inställningspill innan man får igång det.
Börja med att ta bort allt extra, dvs, "hdtv-lol" och "HDTV XviD-FUM[ettv]", följ sedan Plex-guiden: https://support.plex.tv/hc/en-us/sections/200059498-Naming-and-Organizing-TV-Shows
Program som Filebot kan hjälpa dig göra det här automatiskt åt dig, men det krävs lite inställningspill innan man får igång det.
Du har rätt i att det förmodligen är ett namngivningsproblem, men allt som följer efter själva säsong- och avsnitts-numren är ointressanta för scannern.
Men eftersom det är en mp4 som Zyxx försöker scanna in så kan det ju ligga dålig metadata i filen. Har du kollat det Zyxx? Om du använder Mac så kan du använda MetaZ eller MetaX som editor t.ex. Där kan du se om den som skapade den där mp4:an matat in dålig metadata.
Om filnamnet börjar så här så fungerar det iaf för mig.
Marvel's.Agents.of.S.H.I.E.L.D.S02E08
Testa med den.
This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.