Nu har jag i flera dagar försökt få min Plex Media Server på min PC att gå igång men det går ej. Användare som inte är kopplade till mitt hemnätverk har ingen åtkomst till mina filer.
Så här ser min ipconfig ut:
Så här ser mina inställlningar för statisk ip adress ut:
Här är även mina routers inställningar för port forward och att UPNP är tillåtet:
Jag har varken brandvägg eller något antivirus installerat på datorn så jag vet inte riktigt vad jag ska göra.
Har jag gjort något fel i ovanstående inställningar?
Om du försöker surfa tlll den IPadress din router har med port 32400 (:32400), funkar det inte då?
Testat från en fast uppkoppling (ADSL, fiber etc) eller bara från mobilt bredband?
Edit: ser nu att du har mobilt bredband, det kan hända att Telenor ger dej en NATad adress (börjar på 10. eller 172.). Be dem om en riktig adress (Telia/Halebop lämnar ut riktiga vid förfrågan).
Jag lånar denna tråd lite… jag har samma problem, fast jag sitter med fiber och har en publik ip. Kollar man i inställningar står det att alt är ok. Portforward är rätt å alt i routern. På förstasidan i server programet lyser en gul ■■■■■ som säger att man ej kan nå servern utifrån… alla inställningar är rätt, men ändå funkar det ej.
Jag lånar denna tråd lite.. jag har samma problem, fast jag sitter med fiber och har en publik ip. Kollar man i inställningar står det att alt är ok. Portforward är rätt å alt i routern. På förstasidan i server programet lyser en gul ■■■■■ som säger att man ej kan nå servern utifrån.. alla inställningar är rätt, men ändå funkar det ej.
I 99% av fallen så innebär det att du inte öppnat rätt port, har två routrar, eller så har du en mjukvarubrandvägg som du inte tänkt på.
I väldigt sällsynta fall så är det ISP:n som gör något tråkigt. Men jag tror inte jag sett någon svensk ISP strulat till den delen. Men man vet ju aldrig.