Tja. Installera Plex idag med min bärbara i7 dator som server och har en sony xperia tablet s som jag vill streama med jag får igång filmerna men det går otroligt segt och filmerna hackar var 5sec. Är det någon inställning som är missad? streamar i 3mbit tycker ju att nätverket borde klara av det. Har en 4g router är det den som ställer till problem min tanke var att den kanske kör ut filmerna på internet och inte på nätverket direkt?
Tja. Installera Plex idag med min bärbara i7 dator som server och har en sony xperia tablet s som jag vill streama med jag får igång filmerna men det går otroligt segt och filmerna hackar var 5sec. Är det någon inställning som är missad? streamar i 3mbit tycker ju att nätverket borde klara av det. Har en 4g router är det den som ställer till problem min tanke var att den kanske kör ut filmerna på internet och inte på nätverket direkt?
Hälsningar Johan
Nä, så länge din Xperia använder ditt WiFi så kommer den inte gå via nätet. Kör du 4G istället för WiFi så kommer den gå via internet ja. Se till att din tablet är uppkopplad på samma nätverk som din server.
Snor din tråd lite, vad är bäst egentligen? Att köra lägre mbit och utan kvalitetjusteringen eller hög mbit och kvalitetjustering på?
Vad krävs mest av servern? Vad blir bäst överlag?
Jag har en server med 3 cores och så, så fort den ska transcoda till 2 enheter hackar det massor, kollar man på servern är det 100%, stänger då man av en användare så ligger alla CPU på 70%, alltså väldigt mycket.
Allt jag ser på transcodas av någon anledning, antar att det har med subtitles att göra?
Snor din tråd lite, vad är bäst egentligen? Att köra lägre mbit och utan kvalitetjusteringen eller hög mbit och kvalitetjustering på?
Vad krävs mest av servern? Vad blir bäst överlag?
Jag har en server med 3 cores och så, så fort den ska transcoda till 2 enheter hackar det massor, kollar man på servern är det 100%, stänger då man av en användare så ligger alla CPU på 70%, alltså väldigt mycket.
Allt jag ser på transcodas av någon anledning, antar att det har med subtitles att göra?
Vad är dina klienter och vad är det för format på det du tittar på ?
I mitt fall har jag alla mina filer i m4v remux eller reencoded för att fungera native på en atv2 detta gör att alla filer jag har oavsett om det är text eller inte på dem fungerar native på alla mina enheter således ingen transcode eller remux som drar prestanda av min server.
Detta innebär att jag på min ios enheter kan använda direct strem (direkt strömning) som finns under inställningar. och under direct play (hmmz inte översatt i guit) har jag prioritize quality,
Vad jag vill komma till här att så länge din filer är i ett format som din klient klarar av så skall den inte transcoda eller remuxa om dem.
Men låt oss säga att du har en mkv och du ser den på din ipad om mkv är h264 och aac på ludet så kommer din dator bara muxa om den och det går på någon minut och sedan skall processoranvändningen gå ner igen på servern. Men är det ex ogg och vorbis på bild och ljud då kommer den transcoda hela filen när du ser på den och din processorkraft kommer inte sjunka under tiden. (Nu är jag dock inte säker på hur det funkar med nya transcodern om den transcodar klart filen under tiden man tittar och sedan varvar ner eller hur det funkar)
Jag har förmodligen bara yrt till det hela mera för dig men de 2 viktigast sakerna är vad klarar din klient native och vad är dina filer i för format?
Jag kör med plexpass version av PMS på en Windows burk, 3 cores med 2,3Ghz och 8gb ram. Kör med senaste ios versionen av plex, såg nyss att de rekommenderar att man inte uppdaterar till denna då det verkar vara problem.
Kör också senaste PHT på servern som är kopplad till TVn, i senaste får jag dock inte min iphone att kunna styra PHT längre av någon anledning. Inte rapporterat något av detta än till utvecklarn.
Filerna jag spelar upp är mkv x264 med DTS ljud just nu.. och sen en SRT subtitle på detta.
Allt transcodas för mig som sagt, har det med subtitles att göra?