HD filmer hacka i plex men inte i XBMC

Har haft min apple tv 2 ett par månader nu. Körde XBMC från början men blev trött på att det var så mycket handpåläggning med fixa covers osv osv.

Så jag gick över till plex och det fungerade perfekt i ett par månader. Men nu för några dagar eller vecka sen så fort jag ska spela upp en HD film i plex

så står den först och snurrar i typ 10 minuter sen spelar den upp filmen i 5 sekunder sen buffrar den i 10 minuter igen. Och jag har nästan bara HD filmer men de SD filmer jag har fungerar helt ok men det tar mycket längre tid än det gjorde innan at börja spela filmen.

Har provat hyra en film i Iunes (HD) och det fungerade perfekt.

Har provar spela upp samma film i XBMC och det fungerar fint.

Har provat spela upp samma testfilm i plex på min macbook pro och det fungerade bra.

Så det känns som det är någon inställning eller liknande som är fel i Plex?

Min setup är så här:

Asrock ION 330th med 2 externa diskar som filmerna ligger på.

Apple TV 2 4.3 i sovrummet trådlös (har provat med kabel men det är samma problem)

senaste plex tror det är 0.8.3

Netgear WL 3000 router.

Anar att man kan få fram någon logg som någon kan se vad som är fel?

Men hur?

Har provat söka lite men hittar ingen med exakt samma problem.

Kan strulet ha börjat efter att du uppdaterat Plex på din ATV2? Eller kanske efter att du installerat en ny version av PMS på din dator?
Alla dessa variabler behövs för att göra en bra gissning är jag rädd för.
Det är stor skillnad mellan XBMC och Plex på en ATV2. Om filmfilerna på din dator inte är i rätt format (som ATV2 kan spela upp utan ett hack) så måste den dator där du har PMS installerat på vara kraftfull nog att göra en så kallad "transcoding". Denna process gör om filmfilen till ett korrekt format "on-the-fly". Alltså, din Asrock kodar om filmen medan du ser på den.

testa att dela ut filmerna med NFS share istället. löste problemet för mig direkt. XBMC verkar inte ha de problemet.

Tack för svaret!
det är mycket möjligt att jag uppdaterat båda. Men jag kan tyvärr inte komma ihåg att det började hacka direkt efter en uppdatering.
okej då förstår jag asrock är ju inte särskilt kraftfull så det kan ju ha med det att göra. Men samtidigt så har jag provat över 40 filmer och alla har samma problem.
Jag kommer dock köpa en iMac inom snart framtid och hoppas att det blir bättre.

Ok men ska jag då skippa PMS ?

Du behöver alltid PMS. Det är bibliotekhanteringsprogramvaran så att säga.
En ny iMac kommer definitivt lösa problemet. Ifall det inte gör det så är det en bugg nånstans och det ska vi kunna arbeta runt på något sätt, det lovar jag :)

det är garanterat NFS share releaterat. För att dela ut med NFS protokollet på win7 maskin så måste du lägga till en windows feature som heter NFS service tror jag. likadant på windows server sidan. väldigt enkelt. gör en snabb googling om du är osöker.

men som sagt, en ny mac kommer lösa problemet eftersom osx kör ett annat protokoll. men det går att lösa i windows också!

Det kan vara NFS ja. Men om han ska spela 1080P-rullar i för ATV2 icke-stödda format (de flesta av oss har inte filer i ATV2-format by default), så krävs en dator som kan transcoda om dessa gigantiska filer on-the-fly. Och han ej har en åtmistånde semi-biffig dator så går det ej idag. Transcoding-processen idag kan ej utnyttja GPU:n, bara CPU:n.

jag har nu testat köra PMS på min macbook pro och det fungerade mycket bättre. dock tar det fortfarande cirka 5 min innan filmen börjar spelas. men efter det så är det helt klart sevärt. Såg en film igår tror den hackade till under 3 tillfällen och buffrade kanske 2 sek per gång.

tror det blir ännu bättre med imacen sen då denna MBP är 1,5 år gammal.

Tack för all hjälp

5 minuter??!? Det ska ta typ 5 sekunder.
Starta om PMS, starta igång en film (vänta tills filmen startar), sedan så laddar du upp Plex Media Server.log som du hittar på den maskinen som har PMS installerat. Se i min signatur hur du hittar log-filerna.

Har nu köpt en iMac (den billiga modellen) med 8gb ram. Formaterade om min externa hårddisk till exfat och nu fungerar det perfekt. :) 720p filmer startar efter 2 sek utan buffring på hela filmen. 1080p film tar 30 sek att starta och buffrade till en gång under filmen. Då kör jag trådlöst till både iMacen 3 meter till routern och apple tv 2 med 12 meter till routern.

så alla problem är lösta tack för all hjälp igen.

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.