Får inte rätt på mitt problem med undertexterna, det blir flyt en stund sen stannar bilden till och fortsätter efter ca 5 sek. Jag streamar från windows till ios7. Datorn som agerar PMS har en AMD dual core 3.9ghz, borde väl inte vara ett hårdvara problem?
Har testat olika bitrates , från lägsta till högsta över wifin med problemet återstår.
Tacksam för alla svar!
Vad har källfilen för upplösning och format/container? Hur ser inställningarna ut på klienten vad gäller kvalitén, dvs, vad begär klienten att få till sig av servern? Gäller detta för alla filmer eller bara en specifik?
Okej, nu har jag prövat olika filmer och laborerat med att ändra kvaliten. Stora 1080p filer, som inte är hårdkomprimerade laggar när jag väljer högre kvalite på klienten. Börjar vid "8mb 1080p".
Är det nätverket som är för klent? Min router är Telias beryktade "Thomson Gateway tjofräs" som vad jag har förstått är inte världens bästa!
Men borde inte klienten buffra och kunna köra även den största valda kvaliten trots att nätverket inte är det snabbaste? :blink:
Nej, tyvärr. Så vitt jag vet så buffrar inte Plex videos på det sättet som ex Youtube gör. Därav mina frågor och som du också bekräftade. Du försöker streama för hög bithastighet över ett nätverk som inte är upp till par. Dessvärre har du inget annat val än att låta Plex-servern omvandla dina högupplösta filmer till lägre upplösning om du vill spela upp dessa över ditt nuvarande nätverk. Jag håller dock med om att din router borde klara av detta, förutsatt att det är trådbundet vi pratar om (med kabel istoppad både i server och klient). Möjligen kanske du kan "lura" din server och klient att inte ta vägen upp till din router som du sätter en switch innan där du kopplar in båda? Längesedan jag läste nätverkskursen så.. om du köper en skyll inte på mig :-) Men har du en liggandes kanske det är en möjlighet.
Jag köpte ny router men till min besvikelse så är problemet kvar, processorn ligger och jobbar på nästan 100% på de filmer som laggar, är det processorn som är flaskhalsen?
Edit: Jag tycker det är konstigt att jag kan streama med bästa kvalitet perfekt utan undertexter, men så fort jag aktiverar dom så börjar lagget…
Märkligt att din CPU-användning ligger så högt. Det hade jag inte kunnat gissa mig till baserat på den info du gav om din hårdvara. En enskild omkodning från 1080p med sub bör den klara av. Ursäkta om jag misledde dig på något sätt. Men jag har ingen vidare koll på Windows och AMD i stort, kanske har det andra begränsningar där än i den miljön jag använder (Linux och Intel). Att den laggar vid just subtitle är nog för att den helt enkelt måste göra en mer krävande omkodning av din fil när den ska "bränna in" texten i din film. Dvs, texten och filmen skickas inte separat till din klient. Dessa två paras ihop på din server som då måste lägga mer krut på att skapa denna nya film med båda ihop. Jag har dessvärre inte mycket att erbjuda dig förutom att testa andra klienter, testa lokalt på din server mha någon slags klient t.ex. Web och se om du kan se om det enbart är till just iOS som det blir problem eller inte. I ■■■■ändan kanske det är så att just din AMD CPU ihop med Windows inte klarar av det, även om det låter långsökt.
Nja, det är ej så konstigt ifall det är mer krävande om du har undertexter. Om man ej har undertexter, men har en video och ljudcodec i files som stödjs av iOS, så behöver PMS bara remuxa filmen. Det är väldigt lite CPU-krävande. Om du däremot ska bränna in undertexter så krävs det en total omkodning.
Nu kan jag ingenting om AMD CPU:s, men det är ju enkelt att kolla upp om den CPU:n är gammal eller ej genom att söka på nätet. Kolla vilken exakt CPU du har för att se om den är hyfsat ny eller ej.
Men iOS ska väl klara av undertexter utan att behöva bränna in dem?
Nu syftar jag på ex srt-filer...
Jag har själv märkt av detta problem den senaste tiden, att filmer transcodas trots att det borde räcka med en remux av filen.
Har en filmfil med följande info:
Behållare: MPEGTS
Codec: h264
Nivå: 4.1
Ljud: AC3 (6ch)
Undertext: SRT
Denna film borde ju gå att streama till en iOS enhet utan att den transcodas, eller?
Provar jag samma film i programmet Air Video HD så kan man streama filmen utan att den transcodas.
Processorn är ny, dock inte den vassaste på marknaden. “AMD A6 6400k Richland -Dual core 3.9ghz”
Vad tror ni? Är det processorn? Plex teamet skriver själva att en dual core på minst 2.4ghz skulle räcka för Att transcoda film, fast då antar jag att dom inte tänker på att vissa vill ha text också…
Men iOS ska väl klara av undertexter utan att behöva bränna in dem?
Nu syftar jag på ex srt-filer...
Jag har själv märkt av detta problem den senaste tiden, att filmer transcodas trots att det borde räcka med en remux av filen.Har en filmfil med följande info:
Behållare: MPEGTS
Codec: h264
Nivå: 4.1
Ljud: AC3 (6ch)
Undertext: SRT
Denna film borde ju gå att streama till en iOS enhet utan att den transcodas, eller?
Provar jag samma film i programmet Air Video HD så kan man streama filmen utan att den transcodas.
Nej. Alla undertexter (förutom ttxt/3gpp i MP4 containers) blir inbrända. iOS kan ej spela upp SRT-filer nativt, den förstår inte hur man ska läsa undertexten. Så om någon annan app inte transcodar, så är det antingen inte Apples videospelare som används, eller så konverterar appen SRT till ttxt on-the-fly.
Processorn är ny, dock inte den vassaste på marknaden. "AMD A6 6400k Richland -Dual core 3.9ghz"
Vad tror ni? Är det processorn? Plex teamet skriver själva att en dual core på minst 2.4ghz skulle räcka för Att transcoda film, fast då antar jag att dom inte tänker på att vissa vill ha text också...
Om det är just den där CPUn så skulle jag inte tro att det är det som är problemet. Skulle gissa att det är något annat.
Innan vi går vidare så vill jag dock att du kör trådat från PMS-datorn till din router… så att bara din iOS-enhet är den som kör WiFi.
Om det är just den där CPUn så skulle jag inte tro att det är det som är problemet. Skulle gissa att det är något annat.
Innan vi går vidare så vill jag dock att du kör trådat från PMS-datorn till din router… så att bara din iOS-enhet är den som kör WiFi.
Testat och detta hjälpte tyvärr inte! Jag testade också att spela upp filer direkt från plex/web på min HTPC och även där laggade det. Så det är inte något med nätverket iaf!
Testat och detta hjälpte tyvärr inte! Jag testade också att spela upp filer direkt från plex/web på min HTPC och även där laggade det. Så det är inte något med nätverket iaf!
Ok. Det börjar bli tydligt att jag måste få se problemet för att kunna förstå vad som händer. Kan du filma (med en iPhone t.ex.) hur det ser ut i /web då du spelar upp filmen och problemet uppstår?
Efter lite efterforskning på nätet så insåg jag att det var processorn som inte klarade av att transcoda. Bet i det sura äpplet och beställde en intel i5 och nu fungerar det… Nästan.
Aspect ration har börjat spöka på klienten… Jag får stora black bars på en film som är 1:80 i aspect.
Förbaskat att det aldrig kan fungera direkt…
Efter lite efterforskning på nätet så insåg jag att det var processorn som inte klarade av att transcoda. Bet i det sura äpplet och beställde en intel i5 och nu fungerar det... Nästan.
Aspect ration har börjat spöka på klienten.. Jag får stora black bars på en film som är 1:80 i aspect.
Förbaskat att det aldrig kan fungera direkt..
1:80? Har aldrig hört talas om den. Är du säker på den? Vad är den exakta pixelstorleken?
Och kommer de svarta ränderna på ovan/undersidan eller på höger/vänstersidan?
Jag hade fel! My bad! Jag bifogar data nedan från PMS. Filer som dessa visas alltså inte i helskärm på min Ipad. Nu blir det svarta ränder på ovan och undersidan. Har testat avaktivera universal transcoder och det hjälpte inte...
Spelar man upp dessa filmer på Plex/web eller XBMC så är det fullskärm som visas.
- Språk English
- Längd 2:22:54
- Height 1080
- Width 1920
- Bitrate 14576 kbps
- Scan Type progressive
- Referensbilder 2
- Profil high
- Nivå 5.1
- Has Scaling Matrix 0
- Frame Rate Mode cfr
- FPS 23.976 fps
- Color Space yuv
- Codec I D V_MPEG4/ISO/AVC
- Chroma Subsampling 4:2:0
- CABAC 1
- Bit Depth 8
- Codec H264
Jag hade fel! My bad! Jag bifogar data nedan från PMS. Filer som dessa visas alltså inte i helskärm på min Ipad. Nu blir det svarta ränder på ovan och undersidan. Har testat avaktivera universal transcoder och det hjälpte inte...
Spelar man upp dessa filmer på Plex/web eller XBMC så är det fullskärm som visas.
- Språk English
- Längd 2:22:54
- Height 1080
- Width 1920
- Bitrate 14576 kbps
- Scan Type progressive
- Referensbilder 2
- Profil high
- Nivå 5.1
- Has Scaling Matrix 0
- Frame Rate Mode cfr
- FPS 23.976 fps
- Color Space yuv
- Codec I D V_MPEG4/ISO/AVC
- Chroma Subsampling 4:2:0
- CABAC 1
- Bit Depth 8
- Codec H264
Din film är 1920*1080 (dela de med varandra så får du 1.777) och din iPad (om det t.ex är en iPad 4) har en upplösning på 2048*1536 (1.333). De har alltså inte samma aspect ratio. Ingen vill ha tjockare gubbar, så då kvarstår bara en grej för de som vill ta bort svarta ramarna... och det är att ta bort det som är till vänster/höger. Vilket i mina öron låter helt galet. Men om du vill så är det bara att trycka på pilarna som syns uppe till höger då du startar filmen. Men varför ta bort saker från filmen?
Ahaaaa, jag förstår! Tusen Tack Atrus för de snabba svaren!
This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.