Hämta filer från NAS med Apple TV2

Jag har letat runt på forumet efter en passande tråd dock utan lycka!

Jag har en ATV2 där jag lagt in PLEX, jag har mina filer på externa hårddiskar som i sin tur är kopplade till min MB Pro.

Frågan är om jag kan lägga alla filmer på en NAS istället och att ATV hämtar filerna direkt därifrån?

Någon som vet hur det fungerar och kanske har tips på vilken NAS jag ska köpa?

Tacksam för svar

OM du avser att köra PLex på din Apple Tv2 så kan du genom att koppla in dina externa diskar till din nas alternativt kopiera över filmerna från dina externa diskar till din NAS. När du sedan skapar dina sektioner i Plex media server väljer du helt enkelt mapparna på din NAS istället för de du tidigare hade som låg på dina externa diskar som var kopplade till din MB Pro.

Vill du däremot (vilket jag själv gör som backup till PLEX) köra filmera direkt från NAS:en och slippa vara beroende av att datorn är igång eller annat så kan du installera den mediaspelare som följer med i Firecore:s programvara "aTV Flash". I den lägger du till dina film/tv-serier källor och då pekar du direkt mot din NAS i nätverket och hoppar på så vis över att filmen måste gå via din datorn. VIlken NAS du köper har nog ingen betydelse tror jag, tror alla NAS har vad som krävs.

Hoppas det går att förstå vad jag försöker få fram...

/

PLEX består av en Server och en Klient. Din ATV2 är en klient. För att den ska kunna visa filmerna måste du ha en server igång, som kan streama dina filmer till din ATV2. Om filmerna ligger på en extern hårddisk till din server, eller ligger på en NAS spelar ingen roll. Men PLEX i ATV2 kan inte visa filmer utan att servern är igång.

Återstår alltså den lösningen som Rattaxes skrev om ovan, om du inte vill ha en server igång.

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.