Hoe nu verder met Plex? Troubleshooting

Sinds een paar maanden (begin december) maak ik gebruik van Plex. De keuze voor Plex is omdat ik een nieuwe Samsung TV gekocht heb en eigenlijk geen losse hardware / kastjes of iets er naast wil hebben. De TV heeft native ondersteuning voor Youtube, Netflix, allemaal super. Veel kinderfilms heb ik echter op een NAS staan. De NAS is een Synology 1812+, niet een super nieuwe maar een heel prima ding.

Plex heb ik dus gekozen vanwege het feit er een native app voor de TV is en men er behoorlijk lovend over is.

Mijn TV is 4K en heb dus wat 4K films gedownload om te kijken hoe dat werkt. Ik ben tot de conclusie gekomen dat het via Plex niet werkt. Zonder onderitels gaat het vloeiend, met ondertitels niet. Met ondertitels hokkert en stottert het er over. Dit schijnt te maken te hebben met zogenaamde ‘soft subtitles’, dit wordt ondersteund in de recentste versies van de plex client op de TV, maar kennelijk niet goed genoeg voor 4K. Ik heb mij hierbij neergelegd, het is prima omdat het voornamelijk kinderfilms zijn die gekeken worden vanaf de NAS, wat niet hoger gaat dan full hd.

Echter heb ik nu bij de recente versie van Plex zelfs met Full HD problemen, ik draai nu versie 1.4.2.3400, met 1.4.1 had ik geen ondertitels, maar met deze versie heb ik dus hetzelfde effect als bij 4k. De film begint te transcoden, dit zie je ook in het client overzicht. De CPU van de nas gaat naar 100% en hoppsa; stotteren tot de max.

Hoe kan je dit gaan troubleshooten met Plex? Ik zou graag door willen gaan met Plex, maar in de afgelopen 3 maanden heb ik niet het gevoel gekregen dat er echt hard wordt gewerkt aan het oplossen van issues, maar dat de focus meer ligt op uitbreiding van diensten (meer spelers). Ik heb een Plex Pass aangeschaft, omdat ik er in geloof dat inzet beloond moet worden.

Wat is realistisch om te verwachten van Plex; gaan ze bovenstaande problemen oplossen, of moet je gewoon afwachten wat er gaat gebeuren.

Wat is een vertrekpunt hoe je kunt starten met troubleshooten. Ik heb op verschillende forum threads posts gedaan en een nieuwe post aangemaakt, maar krijg niet het gevoel dat er nu heel actief naar gekeken wordt, anders dan dat er samen met mij nog vele andere last hebben van dezelfde problematiek.

Eh, de ds1812+ heeft een Intel Atom D2700 processor aan boord. Die ondersteunt geen hardware transcoding, en de software transcoding is er mogelijk te zwaar voor.

Om te beginnen zou ik eens proberen om een Plex server tijdelijk te installeren op een apparaat wat dit wel kan, en eens te kijken of dat helpt.

Volgens mij forceert je TV app namelijk transcoding als er ondertiteling in moet worden gemixt.

Dat klopt, ik wil ook niet dat hij gaat transcoden, dat is ook niet nodig. De TV ondersteund soft-subs en dat zou de app ook moeten ondersteunen.

Ik heb altijd full hd keurig kunnen kijken met ondertitels, nooit een probleem geweest. Dit komt ook omdat hij ‘direct-play’ deed, en nu gaat hij transcoden. In versie 1.4.1 werkte het helemaal niet, was er wel directplay, maar geen ondertitels, ook al waren ze geselecteerd. Bij 1.4.2 werken de subs wel weer, maar niet met soft-subs, althans, ik zie dat hij nu gaat transcoden.

Op Synology kun je in /Volume1/Plex/Library/Application Support/Plex Media Server/ een logs directory vinden, hier staat of en waarom er getranscode wordt…

Ja weet ik, alleen daar staat dus niet zo bijster veel; Feb 24, 2017 22:31:43.055 [0xebbffb40] ? - [Transcoder] [Parsed_inlineass_2 @ 0x8dd2ca0] fontselect: Using default font family: (Arial, 400, 0) -> /volume1/@appstore/Plex Media Server/Resources/Fonts/DejaVuSans-Regular.ttf, 0, DejaVuSans[Parsed_inlineass_2 @ 0x8dd2ca0]

Dus, het is inderdaad duidelijk dat hij gaat transcoden, maar waarom. Hij deed dat gewoon nooit, ja met 4K, maar ook daar ging hij niet eens transcoden, maar remuxen, wat uiteindelijk veel minder zwaar is.

Overigens is dit de verbose logging, dus veel meer krijg ik er niet uit beng ik bang.

Merk aan mezelf dat ik er echt heel negatief in begin te staan omdat er gewoon geen ene duidelijkheid is. Misschien toch maar weer het kodi boxje terugzetten, doet welliswaar geen 4k, maar wel normaal full HD, dit is nix zo.