Kanal 5 Play

Jag får det tyvärr inte att fungera. Har uppdaterat Plex Media Server till 0.9.14.6 (Windows 10, x64) och testat med uppdaterade klienter för Apple TV4, Ipad, Android samt webbläsaren. I alla fallen så syns programmen (efter uppdateringen, det gjorde de inte innan) men de går inte att spela upp något alls. Webklienten säger “Plex Media Server svarar inte” när man klickar på ett program, Apple TVn blir svart en tiondels sekund innan den återvänder och på Android och Ipad händer ingenting.

Även Dplay-pluginen är uppdaterad till senaste versionen.
Vad kan jag göra för att få det att fungera?

För att kunna komma vidare behövs lite loggar:

1. Starta om Plex Media Server
  2. Prova att spela upp ett program
  3. Ladda upp följande loggar: “com.plexapp.system.log” och"com.plexapp.plugins.kanal5play.log". Kan hittas via https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201106148-Channel-Log-Files.
  4. Ladda upp “Plex Media Server.log”, hittas via https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/200250417

@meo said:
0.9.14.x innehåller in stor uppdatering av “Transcoderfunktionen” i PMS, så jag antar att det kan vara som du säger att man valt att inte autouppdatera iom att det är en så pass stor ändring.

Ok, så det funkade inte med 0.9.14? Mycket konstigt, vilken klient använde du? Om det var Plex/Web så kan cachet förstört det.

Även fast du vill stanna kvar på 0.9.12.x så kanske det finns andra med problem som inte skriver på forumet, så du skulle jättegärna få prova igen och ladda upp några loggar?

Jag hjälper dig gärna med loggar om du vill (då barnen tillåter). Har hittar jag dem?
Korrekt, 0.9.14.x funkade inte Dplay för mig. Samma error som med 12:an. Jag kör PMS på W7 64-bit. Tänker gå över till FreeNAS om ett tag (hoppas inte det krånglar).

@meo said:
0.9.14.x innehåller in stor uppdatering av “Transcoderfunktionen” i PMS, så jag antar att det kan vara som du säger att man valt att inte autouppdatera iom att det är en så pass stor ändring.

Ok, så det funkade inte med 0.9.14? Mycket konstigt, vilken klient använde du? Om det var Plex/Web så kan cachet förstört det.

Även fast du vill stanna kvar på 0.9.12.x så kanske det finns andra med problem som inte skriver på forumet, så du skulle jättegärna få prova igen och ladda upp några loggar?

Glömde säga att jag provad att spela upp i alla plattformar jag har: Web & Android.

@meo said:
För att kunna komma vidare behövs lite loggar:

1. Starta om Plex Media Server
  2. Prova att spela upp ett program
  3. Ladda upp följande loggar: “com.plexapp.system.log” och"com.plexapp.plugins.dplay.log". Kan hittas via https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201106148-Channel-Log-Files.
  4. Ladda upp “Plex Media Server.log”, hittas via https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/200250417

Vart laddar jag upp loggiflerna?
Det jag direkt hittar är att filen “com.plexapp.plugins.kanal5play.log” och inte “com.plexapp.plugins.dplay.log”

Jag har testat att plocka bort pluginen och installera på nytt, men med samma resultat. Både via den den inbyggda Kanaler och via Github. Men i båda fallen heter pluginen fortfarande Kanal5play, även om ikonen visar Dplay.

Det som upprepas i loggfilen är följande:
WARNING (runtime:1065) - Generating a callback path for a function with no route: <function Search at 0x037E3570>
2016-01-09 21:17:38,147 (23ec) : DEBUG (base:117) - Checking if com.plexapp.plugins.kanal5play is broken
2016-01-09 21:17:38,148 (23ec) : DEBUG (networking:166) - Requesting 'http://127.0.0.1:32400/:/plugins/com.plexapp.system/messaging/function/X1N0b3JlU2VydmljZTpJc0NoYW5uZWxCcm9rZW4_/Y2VyZWFsMQoxCmxpc3QKMApyMAo_/Y2VyZWFsMQoxCmRpY3QKMQpzMzAKY29tLnBsZXhhcHAucGx1Z2lucy5rYW5hbDVwbGF5czEwCmlkZW50aWZpZXJyMAo_'0
2016-01-09 21:17:38,155 (23ec) : DEBUG (runtime:924) - Response: [200] MediaContainer, 1671 bytes

@krantzet
Verkar som att det fortfarande är något gammalt kvar i ditt system. Har du provat att ta bort DPlay/Kanal5 och sedan installera på nytt? Läste för snabbt, såg att du redan gjort detta …

För att lägga upp loggarna så finns “attach-möjlighet” via ikonen längst upp till vänster höger när du skriver ett meddelande. Klicka sen på “Choose Files”. Tror att dom måste vara zippade för att forumet ska ta emot dom …

@fas723
Se inlägget ovan hur du få tag i loggfilerna

@krantzet
Är texten under ikonen alltså “Kanal5 Play”? Dvs när du går in under “Kanaler”?

… är jag som är ute och cyklar :slight_smile:

Loggfilen heter “com.plexapp.plugins.kanal5play.log” och inte “com.plexapp.plugins.dplay.log”

Här är loggfilerna, zippade… hoppas du kan se dem!

@meo said:
… är jag som är ute och cyklar :slight_smile:

Loggfilen heter “com.plexapp.plugins.kanal5play.log” och inte “com.plexapp.plugins.dplay.log”

@meo said:
@krantzet
Verkar som att det fortfarande är något gammalt kvar i ditt system. Har du provat att ta bort DPlay/Kanal5 och sedan installera på nytt? Läste för snabbt, såg att du redan gjort detta …

För att lägga upp loggarna så finns “attach-möjlighet” via ikonen längst upp till vänster höger när du skriver ett meddelande. Klicka sen på “Choose Files”. Tror att dom måste vara zippade för att forumet ska ta emot dom …

@fas723
Se inlägget ovan hur du få tag i loggfilerna

@krantzet
Nu har jag kollat på loggfilerna och vad man kan se är att det verkar vara något skumt med din Plex Media Server och Python. Antar att det har med att PMS körs på Windows 10?

Ska försöka felsöka lite och kolla om man kan skriva om den kodraden som gör att det går snett på ett annat sätt.

Du kunde hur man installerade plugins manuellt va? Isf kan jag slänga upp en specialversion så vi kan testa om det fungerar(har inte Windows 10).

@meo said:
@krantzet
Nu har jag kollat på loggfilerna och vad man kan se är att det verkar vara något skumt med din Plex Media Server och Python. Antar att det har med att PMS körs på Windows 10?

Ska försöka felsöka lite och kolla om man kan skriva om den kodraden som gör att det går snett på ett annat sätt.

Du kunde hur man installerade plugins manuellt va? Isf kan jag slänga upp en specialversion så vi kan testa om det fungerar(har inte Windows 10).

Jepp! Det är en W10 som kör PMS. Inga problem att installera pljugins manuellt så släng gärna upp en specialversion!

Bifogar testversion av Play. Under e.m. har jag sett att Chrome lider av samma problem som Chromecast, dvs remuxningen från MPEGTS till MKV fungerar inte med PMS >= v0.9.14. Har dock inte provat med PMS 0.9.12.x …

1. Ladda hem bifogade zip-filen
  2. Packa upp
  3. Döp om till Dplay.bundle
  4. Flytta/kopiera till PMS plugin katalog: https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201106098-How-do-I-find-the-Plug-Ins-folder-
  5. Starta om Plex Media Server
  6. Vänta upp till 10 min. Såg att om man försökte för tidigt så “hänger” sig PMS. Listas huvudmenyn så ska allt vara ok.

NOT: Pluginen kommer att listas som “Dplay Test” i “Kanaler” sektionen

Edit: Se senare inlägg för en ny version

@meo said:
Bifogar testversion av Play. Under e.m. har jag sett att Chrome lider av samma problem som Chromecast, dvs remuxningen från MPEGTS till MKV fungerar inte med PMS >= v0.9.14. Har dock inte provat med PMS 0.9.12.x …

1. Ladda hem bifogade zip-filen
  2. Packa upp
  3. Döp om till Dplay.bundle
  4. Flytta/kopiera till PMS plugin katalog: https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201106098-How-do-I-find-the-Plug-Ins-folder-
  5. Starta om Plex Media Server
  6. Vänta upp till 10 min. Såg att om man försökte för tidigt så “hänger” sig PMS. Listas huvudmenyn så ska allt vara ok.

NOT: Pluginen kommer att listas som “Dplay Test” i “Kanaler” sektionen

Det funkar! Stort tack för allt arbete du lägger ner!

Har testat i webbläsare och ipad, apple tvn är upptagen :slight_smile: Bägge funkar, det dröjer dock ett par extra sekunder innan uppspelningen startar om man jämför med dina andra plugins. Inget som stör dock!

Va bra! :slight_smile:

Ett det tar lite extra tid är pga problem med tex iPad-klienten. Version 4.x innehåller en bugg som gör att den klienten begär transcoding av videon även fast den kan spela upp den själv. Samma bugg finns i AppleTV 4 och även kanske för Firefox/Chrome(är dock osäker här). Har rapporterat detta problem till Plex(för iOS klienterna).

Har lagt in en uppdateringsbegäran hos Plex med denna fix för Win10 PMS. Som vanligt så kan det ta tid innan den går ut eftersom man nu för tiden får uppdateringar endast då PMS uppdateras, se diskussion om problematiken här:
https://github.com/plexinc-plugins/Services.bundle/issues/848

Tillsvidare går det att använda Test-pluginen ovan(borde även funka för er som kör 0.9.12.x) i väntan på uppdateringen. Den är helt oberoende(man kan ha både denna och den officiella installerade) och kan tas bort då uppdateringen av den officiella har släppts …

@fas723
Såg att du körde PMS på Win7, kanske är samma problem för alla Windowsversioner av PMS?

Om du ser följande rad i “com.plexapp.system.log” filen så är det samma problem:
File "C:\<sökväg till PMS>\Plex Media Server\Resources\Plug-ins-e0b7243\Services.bundle\Contents\Service Sets\com.plexapp.plugins.dplay\URL\Dplay\ServiceCode.pys", line 51, in MediaObjectsForURL timestamp = (int(Datetime.Now().strftime("%s"))+3600)*1000 ValueError: Invalid format string

Jag tror jag får samma i min gamla Windows XP PMS variant också. Testade lite snabbt förut…

“Python doesn’t actually support %s as an argument to strftime (if you check at http://docs.python.org/library/datetime.html#strftime-and-strptime-behavior it’s not in the list), the only reason it’s working is because Python is passing the information to your system’s strftime, which uses your local timezone.”

Denna raden funkar - men gissar du helst vill använda Datetime…

timestamp = int(time.time())+(3600*1000)

Jag har hittat en bugg i pluginen. Tror jag. De program som bara är ett avsnitt (exempelvis En skam för Sverige och Filip och Fredrik i Globen) fungerar inte. När jag försöker öppna dem under Alla program säger den att “denna mapp verkar vara tom”. Från sök fungerar det dock.

De syns inte heller i rekommenderat eller mest populära, exempelvis toppar En skam för Sverige i den officiella appen men syns inte här.

Det verkar som dplay kallat dem episod 0. Antar att det är problemet?

I apple tv appen finns det ingen möjlighet att söka. Antar att det är en begränsing i tvos appen av plex och inget du kan göra något åt, men det gör ju att alla program inte går att nå via apple tv.

@krantzet said:
I apple tv appen finns det ingen möjlighet att söka. Antar att det är en begränsing i tvos appen av plex och inget du kan göra något åt, men det gör ju att alla program inte går att nå via apple tv.

Vad menar du med inte alla går att se? Kan du söka program som du inte kan browsa till på annat sätt? Eller menar du med tanke på buggen med “Episode:null”?