Jag har lagt upp en server hos en bekant med snabbt internett (100/100) På server har jag installerat PMS. På denna serven är jag inloggad på mitt egna myPlex. I början så lät jag bekanta logga in sig på mitt myPlex för att komma åt alla filmer/serier, dock så stötte jag på ett problem. När man tex. har kollat på en film så ser man det på plex, men när flera personen kolla på filmer genom samma bibliotek så blir det lite knasigt som ni förstår. Man kan ju tycka att det inte är hela värden och det kan jag hålla med om. Ett större problem är när man pausar en film för att kolla vid ett senare tillfälle och en annan person börjar kolla på filmen så tappar man bort sig.
Så för att komma bort från det problemet skapade jag ett myPlex konto som jag gav till "dom andra" och delade mitt bibliotek till det kontot.
Frid och fröjd tänkte jag, men! märkte efter ett tag när smsen trilla in att det inte fanns några undertexter till filmerna/serierna (förutom inbrända texter)
Fråga 1: Ska det funka att få undertexter (lösa text filer) till filmerna/serierna när man delar biblioteket?
Fråga 2: Hur många kan kolla på filmer (720p) samtidigt på en 100 lina utan att de buffrar sönder?
Svar 1: Det är en bugg i PMS som skapar detta problemet. Löses snart förhoppningsvis.
Svar 2: Problemet kommer inte bli linan (mest troligt inte iaf). Det kommer snarare vara datorkraften på PMS-burken som sätter begränsningarna. Och hur många av dom som kör transcoding. Ju fler som kör transcoding samtidigt, desto jobbigare kommer datorn få det.