Hej hej, jag har ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa.
Det är så här att jag har installerat plex media server på en Imac hos en kompis, jag har även laddat hem plex appen till hans Ipad. När jag väljer en film på Ipaden så kommer det inte upp några undertexter, det går inte heller att trycka på “I” (info) och välja undertext fil. Det står bara att de inte finns några undertexter. (undertextfilen ligger i samma mapp som filmen och är även döpt samma som filmen)
Undertexter funkar alldeles utmärk på tex vlc. Men plex appen hittar inte någon undertexfil
Om jag öppna plex på datorn och spelar upp filmen kan jag öppna undertexten därifrån.
Undertexter är på slagen
Svenska som undertextspår är valt
Jag kör exakt samma sak hemma och där funkar allt som det ska. Jag får upp mina undertexter och kan även välja vilken undertext fil jag vill använda…
Det där är tyvärr mitt fel. Jag tjatade på Elan länge tills han gick med på att bygga in en funktion i Plex-klienten som spelar upp undertexten trots att den (undertexten) inte finns inscannad i Plexdatabasen, så länge undertextfilen heter exakt som filmen. Det som gör det lite förvirrande för nybörjare är dock att det då innebär att man inte intuitivt förstår varför det funkar på datorn men ej på en mobila enheter (eller andra enheter som INTE är datorklienter).
Så, för att det ska fungera för din kompis så måste han göra en "refresh metadata" OM undertexten inte fanns på plats (eller var döpt fel) då filmen för första gången scannades in.