Jag kör med Podnapisi och Opensubtitle.org plugins för att hämta undertexter. Detta fungerar riktigt bra tycker jag.
Problemet jag har är att i tex TV-serier så hittar den sällan text på nya avsnitt vilket jag helt klart är med på. Men jag tycker den är ganska dålig på att ladda ned undertexter när de väl blir tillgängliga. Ofta dyker de upp men en hel del gånger måste jag själv gå in på avsnittet i PMS och tvinga den att uppdatera just det avsnittet för att den ska ladda ned undertexten åt mig.
Vid vilka tillfällen kollar den gamla avsnitt och fyller på med undertexter, tycks inte riktigt hjälpa med en djup scan på biblioteket heller tycker jag eller så är jag bara otålig.
Vad jag förstår så gör PMS en initial metadata scan när den först hittar filen. Efter det så gör den inga fler metadatarequests till agenterna om man inte manuellt går in och trycker refresh.
Det är väldigt konstigt detta. Ibland så kommer texten i efterhand när den finns tillgänglig utan att jag behöver göra något manuellt ingrepp och ibland inte.
Kollar den undertexter på allt om jag gör en manuell djup scan på biblioteket eller finns det något sätt att göra det utan att gå in på varje fil och göra refresh?
Om du använder PHT t.ex. så kollar den i filmmappen om det tillkommit en ny undertext som heter likadant som filmen när du går in i filmens preplay-vy. Den gör alltså en snabbscan just innan du ska titta på filmen (ifall du inte hoppar förbi preplay förstås).
Kräver hyfsat ny PMS och hyfsat ny PHT. Denna funktion kan även finnas i andra klienter som använder sig av preplay, men jag vet ej med säkerhet.
Använder senaste PHT så det ska vara lugnt. Finns det någon metod att få PMS att scanna om filmerna och/eller serierna mer än en gång. Oftast kommer avsnitten på serier innan texten kommer.
Använder senaste PHT så det ska vara lugnt. Finns det någon metod att få PMS att scanna om filmerna och/eller serierna mer än en gång. Oftast kommer avsnitten på serier innan texten kommer.
Nja. Inte egentligen. Men eftersom du använder senaste PHT (och senaste PMS?) så kommer undertexterna automatiskt hittas då du hamnar på preplay-särmen. Om dom inte gör det så är det något annat som är fel och vi bör lägga krutet på att hitta det felet :) Lägg till en undertext på en film eller avsnitt som inte har en undertext, och kolla i Plex Media Server.log vad som händer runt den sekund som motsvarar då du går in till preplay-vyn första gången efter att du lagt till undertexten.
Gör den då även en scan mot de undertextagenter jag har eller kollar den enbart om jag lagt till en undertext själv i mappen? De är nämligen agenterna för undertexter (Opensubtitle och Podnapisi) jag vill ska göra en ny sökning.
Gör den då även en scan mot de undertextagenter jag har eller kollar den enbart om jag lagt till en undertext själv i mappen? De är nämligen agenterna för undertexter (Opensubtitle och Podnapisi) jag vill ska göra en ny sökning.
Aha. Nej den kollar bara lokalt. Enda sättet att trigga undertextagenterna är via en refresh.
Lite trög, är det bara en manuell refresh på den enskilda filen som triggar detta eller kan jag göra en refresh för tex hela filmbiblioteket som gör att den kollar efter undertexter på alla filer? I alla fall vore det klockrent att kunna göra detta på de typ 100 senaste tillagda filmerna och tv serierna. Detta eftersom undertexterna oftast kommer lite senare.
Lite trög, är det bara en manuell refresh på den enskilda filen som triggar detta eller kan jag göra en refresh för tex hela filmbiblioteket som gör att den kollar efter undertexter på alla filer? I alla fall vore det klockrent att kunna göra detta på de typ 100 senaste tillagda filmerna och tv serierna. Detta eftersom undertexterna oftast kommer lite senare.
Problemet är att om du gör det så kommer du bli bannad från den siten du försöker hämta undertexter ifrån. Du kan göra på hela databasen till exempel, men bara de första 40 filmerna/avsnitten kommer få några undertexter, sen så är du bannad.
Det har du rätt i. Jag får trigga det manuellt. Kollade dock nu och en hel del av nya avsnitt har fått text i efterhand så den måste ha det inbyggt att köra någon gång i efterhand tror jag.
Det har du rätt i. Jag får trigga det manuellt. Kollade dock nu och en hel del av nya avsnitt har fått text i efterhand så den måste ha det inbyggt att köra någon gång i efterhand tror jag.
Så ska det ej vara. Är du hundra procent att de avsnitten var inscannade korrekt i databasen innan du slog på undertextagenten?
Absolut, kan ju inte svära på om den ville komplettera med något men all metadata fylldes på direkt vad jag kunde se och två dagar senare hade jag undertexter till dessa avsnitt.
Absolut, kan ju inte svära på om den ville komplettera med något men all metadata fylldes på direkt vad jag kunde se och två dagar senare hade jag undertexter till dessa avsnitt.
Ok. Well, det är möjligt att då man slår på den så körs något som jag inte vet om :)