Hallo plex forum,
Ik heb een vraagje aan jullie ik ben druk bezig om een nieuw systeempje samen te stellen
Maar ik kom er niet helemaal uit
Mijn doel: films streamen naar de Apple tv
/ soms naar de ipad / of gewoon lekker mijn laptop
Schijven heb ik al in mijn bezit 2x 1tb hdd
Deze zitten op dit moment in mijn oude plex systeem
Nu zag ik vandaag op het forum dat een van jullie een intel core 2 duo 8500 gebruikt
Nu zat ik zelf daar ook aan te denken
Maar ook zag ik een Pentium G 1840 iets in die trend
Kortom ik wil mijn server 24/7 aanlaten staan
Ik wil er veel mee kunnen doen:
Films streamen / downloaden / een vpn draaien voor buitens huis
Internet is 100/100 glasvezel
Wat raden jullie aan ?
Als het 24/7 aanstaat zou ik ook stroomkosten meenemen.
Zelf heb ik een asrock c2750 systeem samengesteld.
Misschien zou je kunnen denken aan een soortgelijke oplossing.
Of misschien een NUC http://tweakers.net/serie/3528/nuc/
Ook al weet ik niets over stroomverbruik en cpu snelheid van een NUC
TDP 35W
Annual home energy cost 8.43 $/year
Annual commercial energy cost 30.66 $/year
Performance per watt 18.33 pt/W
Typical power consumption 28.44W
Naar mijn smaak nog een redelijk hoog energieverbruik.
Ik zelf heb een core2duo e8600 (binnenkort Q9550) 4 hdd’s een draait 24/7, de hdd’s spinnen niet down.
Qua energie verbruik weet ik het niet, weet wel dat de server het ruim 2u volhoud op de UPS (powerwalker VI1200, volgens specs houd ie het op 100w continu 30minuten vol…)
dus als ik het zo uitreken ligt het totale verbuik ongeveeer rond de 25Watt (schatting!)
Ook qua energie settings in je OS valt veel energie op te besparen…
edit: ook qua rest van het systeem zijn er ook andere componenten die het verbuik beinvloeden, denk aan het moederbord (welke chipset, uitbreidingen, etc), hardeschijven en overige hardware)
TDP 35W
Annual home energy cost 8.43 $/year
Annual commercial energy cost 30.66 $/year
Performance per watt 18.33 pt/W
Typical power consumption 28.44W
Naar mijn smaak nog een redelijk hoog energieverbruik.
Als ik het vergelijk met een synology ds216 play die gemaakt is voor streamen (overigens nog geen ervaring over gehoord in de praktijk) is zowel de prijs als het stroomgebruik van deze zelfbouw 2 keer zo hoog.
Ik zit met een Intel Xeon server op zo’n 30 euro per jaar. Ik vind dat zelf een mooi bedrag voor een dergelijk krachtig systeem, dat me bovendien 24/7 ter beschikking staat voor zowel Plex als andere services (eigen cloud, backup in het netwerk, centrale fileserver, etc.) Natuurlijk zijn er goedkopere opties, maar alle waar naar zijn geld: die zijn in de regel niet vooruit te branden…
(Een vriend van me heeft een Synology die ‘gemaakt is om te streamen’ – ik weet even het typenummer niet op te hoesten – maar die is zo traag als dikke str**t door een trechter, tot zijn niet onaanzienlijke frustratie.)
Ik zit met een i3 nog niet aan 100 euro per jaar. Voor alle gratis dingen die ik daarop kan draaien (nas, owncloud, …) vind ik dat behoorlijk goed. Een Xeon zou mij meerdere jaren kosten om de meerprijs terug te verdienen in stroomverbruik. Maar moest geld geen factor zijn, had ik ook een xeon gekozen aangezien deze echt bedoeld zijn voor servers.