Hallo allen,
ik ben kort geleden begonnen met het gebruik van plex en ben er helemaal weg van. Op dit moment draait de Plex server op mijn PC (core i5 760, passmark 3923) deze is meer dan ruim voldoende op 1080p te transcoden echter niet heel erg zuinig om hem continu aan te laten staan in het weekend als ik film/series/video's wil streamen buitenhuis.
Nu heb ik me al ingelezen op de Plex website wat betreft de minimale server specs, echter ben ik vooral nieuwsgierig naar jullie server specs en wat de limitaties zijn van deze, mijn doel is voornamelijk transcodes van een 1080p stream, en dat met een zo zuinig mogelijk servertje.
Ik heb nu op het oog een Intel Celeron G1840 (passmark 2936), of moet ik toch een stapje hoger naar intel pentium G3250 (passmark 3279)
Zijn er forumleden met vergelijkbare specs? Of wat heb jij in je server? Ik hoor/lees het graag.
groet,
Onno
Dat zijn 2 zuinige processoren. Als je de server enkel voor Plex gaat gebruiken en maar 1 stream tegelijk doet zou ik voor de celeron gaan. Als je ook nog iets anders erop wilt draaien (owncloud of torrents downloaden terwijl) dan zou ik de Pentium nemen.
Voor 2 1080p streams volstaan beide niet. Alhoewel verschillende factoren bepalen hoe moeilijk het transcoden is, 2000 passmark is een ruwe schatting. Maar toch zal je server hard moeten werken voor 2!
Hangt ook van je besturingssysteem af. Ikzelf werk met Ubuntu server omdat het extreem licht is zodat Plex meer ruimte heeft om zijn ding te doen. Als je Windows gebruikt moet je erop rekenen dat de celeron misschien net niet krachtig genoeg gaat zijn aangezien Windows van nature al veel resources gebruikt.
Ga voor de celeron en een licht besturingssysteem als je enkel Plex wilt gebruiken en maar 1 stream tegelijk. Wil je meerdere dingen laten draaien op je server of Windows gebruiken zou ik de Pentium nemen.
In ieder ander geval zou ik een Intel i3 overwegen.
Installeer je besturingssysteem ook op een ssd, dat scheelt weer wat elektriciteit. Of Linux/Ubuntu kan je in veel gevallen zelfs op een USB installeren.
Trouwens, is je elektriciteit dan zo duur? Die Amerikanen zeuren vaak over hun verbruik en keuren alles wat veel gebruikt af vanwege hun prijzen, maar hier in België scheelt het maar een paar euro per maand toen ik het laatste uittelde (Intel van 95 watt tegenover AMD van 140 watt)
De wattage die bij de cpu vermeld staat is trouwens het maximum, als hij gewoon aanstaat en niets doet verbruikt hij veel minder.
Zoek eens een online calculator, vul je elektriciteitsprijs in, het verbruik en hoeveel uren je pc op 100% draait (wanneer je streamt dus)
Het zou zonde zijn om een paar 100 euro in een server te steken als het goedkoper is om je pc extra aan te laten staan.
Mijn server bestaat uit een Intel Core2Duo E8600 (65 Watt TDP) 1 ram stick van 4GB en 3 hdd's (WD green 2x 1TB en 1x 2TB, +/- 4watt verbruik p/s) als OS gebruik ik Ubuntu Server 14.04.2 LTS.
voor zover ik weet kan de server meerdere media tegelijk afspelen mits de clients zelf trancoderen. mocht de server dit moeten doen dan kan 1 trancoding van 1080P zo 70% van de CPU benutten... verder stream ik buitenhuis via Openvpn (Plex heeft nog geen beveiligde verbinding (https/ssl) tussen server en clients, wel tussen server en plex.tv) en draai ik ook nog andere services als sickbeard / couchpotato / SABnzbd.
Ff een berekening van de server verbruik ('Headless"oftwewel op deze zit geen beeldscherm/usb randapparatuur):
zeg dat ik het totale verbruik even op 100Watt zet = 100 Watt x (24 uur x 7 dagen x 52 weken =) 8736 = 873600Watt /1000 (Kwh)= 873,6Kwh
873,6 x 0.23 (prijs per Kwh bijv.) = €200,928 = totale kosten wanneer de server continu op volle vermogen draait...
nu zie ik in je begin post dat je PMS op een PC hebt geinstalleerd, oftewel hij wordt ook voor normaal gebruikt? zo ja, denk er aan dat een videokaart de grootste verbruiker is van alles, en Plex Media Server gebruikt te videokaart NIET.
en daarbij ik heb de server samen gestelt met onderdelen die ik nog had liggen...
edit:
eerst had ik de server draaien op een Intel Atom 330 (8W TDP), deze was voor trancoding niet te gebruiken maar wanneer je alleen maar clients hebt die zelf kunnen trancoderen en voor buitenhuis een goede verbinding hebt (lees: minimaal 10Mbit Upload) dan voldoet deze ook prima.
Goede vraag! Ik heb namelijk precies de zelfde CPU op het oog (Intel G1840). Deze is ook erg goed betaalbaar.
Met een passmark van bijna 3000 zou het dus goed moeten lukken om 1080p te streamen.
Rekeninghoudend met een licht Linux (ubuntu) systeem en 1 stream.
Bedankt voor jullie reacties, ik heb weer wat extra info voor de keuze, zal eerst toch eens goed nadenken wat ik nu echt verwacht van de server, alleen plex of toch meteen meer dingen erin.
Trouwens, is je elektriciteit dan zo duur? Die Amerikanen zeuren vaak over hun verbruik en keuren alles wat veel gebruikt af vanwege hun prijzen, maar hier in België scheelt het maar een paar euro per maand toen ik het laatste uittelde (Intel van 95 watt tegenover AMD van 140 watt)
De wattage die bij de cpu vermeld staat is trouwens het maximum, als hij gewoon aanstaat en niets doet verbruikt hij veel minder.
Ff een berekening van de server verbruik ('Headless"oftwewel op deze zit geen beeldscherm/usb randapparatuur):
zeg dat ik het totale verbruik even op 100Watt zet = 100 Watt x (24 uur x 7 dagen x 52 weken =) 8736 = 873600Watt /1000 (Kwh)= 873,6Kwh
873,6 x 0.23 (prijs per Kwh bijv.) = €200,928 = totale kosten wanneer de server continu op volle vermogen draait...
nu zie ik in je begin post dat je PMS op een PC hebt geinstalleerd, oftewel hij wordt ook voor normaal gebruikt? zo ja, denk er aan dat een videokaart de grootste verbruiker is van alles, en Plex Media Server gebruikt te videokaart NIET.
en daarbij ik heb de server samen gestelt met onderdelen die ik nog had liggen...
wat betreft het stroomverbruik, op het moment maakt het niet veel uit, betaal all in huur, maar het zal niet lang duren of ik betaal wel zelf elke watt. En dan is het verschil in idle verbruik wel significant, 115 watt tegenover 35 watt, 80 watt verschil (idle verbruik van hardware.info). Als dat dan 24/7 per dag is , dan is dat toch 160 euro op jaarbasis die de normale computer kost als ik hem aan laat staan (stelregel, elke watt of jaarbasis 24/7 verbruik kost je ongeveer 2 euro, en dan klopt nog redelijk als ik je berekening lees:P).
Ik ga er nog over nadenken, bedankt voor de antwoorden.
Aanschaf nieuwe PC brengt ook kosten met zich mee. Met die kosten kun je de huidige PC aardig lang laten draaien.
Edit:
Kun je de videokaart eruit halen? Ik draai Windows Server 2012 R2 met Ubuntu in Hyper-V. Gaat Windows niet enorm lopen huilen?
Helaas is videokaart eruithalen geen optie, dan is de PC weer onbruikbaar doordeweeks, schiet ik niet veel mee op:P
Ik heb de knoop doorgehakt ;)
Ik heb een Intel G3220 (passmark 3189), mini itx moederbord en 4gb geheugen op de kop weten te tikken.
Nu nog een mini itx behuizing zien te vinden en dan kan ik mijn Plex servertje gaan opbouwen.
Als alles draait laat ik mijn bevindingen wel weten. Heb nu mooi vergelijkingsmateriaal omdat mijn huidige Plex server (vaste PC) een i5 3570 aan boord heeft.
Kijken of het met de G3220 ook gaat lukken.
Ik heb de knoop doorgehakt ;)
Ik heb een Intel G3220 (passmark 3189), mini itx moederbord en 4gb geheugen op de kop weten te tikken.
Nu nog een mini itx behuizing zien te vinden en dan kan ik mijn Plex servertje gaan opbouwen.
Als alles draait laat ik mijn bevindingen wel weten. Heb nu mooi vergelijkingsmateriaal omdat mijn huidige Plex server (vaste PC) een i5 3570 aan boord heeft.
Kijken of het met de G3220 ook gaat lukken.
Ik kijk uit naar het resultaat! Laat zeker iets weten
De server draait inmiddels. Heb dit weekend lekker zitten stoeien.
Ik moet zeggen dat deze setup (Intel G3220, 4gb ram en windows 8.1) geweldig werkt. Streamen van full-hd content (naar o.a. een chromecast) gaat zonder moeite.
Geen haperend beeld maar alles vloeiend.
Ik kan het je dan ook zeker aanraden.
De server draait inmiddels. Heb dit weekend lekker zitten stoeien.
Ik moet zeggen dat deze setup (Intel G3220, 4gb ram en windows 8.1) geweldig werkt. Streamen van full-hd content (naar o.a. een chromecast) gaat zonder moeite.
Geen haperend beeld maar alles vloeiend.
Ik kan het je dan ook zeker aanraden.
En waar bewaar je je media? Op de server zelf of anders?
Op de server zelf inderdaad. Heb er een 1st 3tb (media) schijf en 1st 500gb (OS) schijf in gedaan. Lijkt me voorlopig wel even voldoende.
Behuizing is super klein en staat in de meterkast gekoppeld met LAN kabel aan mijn router.
Via VNC viewer kan ik de server benaderen via mijn laptop of vaste pc. Ideaal!
Hallo allen,
ik ben kort geleden begonnen met het gebruik van plex en ben er helemaal weg van. Op dit moment draait de Plex server op mijn PC (core i5 760, passmark 3923) deze is meer dan ruim voldoende op 1080p te transcoden echter niet heel erg zuinig om hem continu aan te laten staan in het weekend als ik film/series/video's wil streamen buitenhuis.
Nu heb ik me al ingelezen op de Plex website wat betreft de minimale server specs, echter ben ik vooral nieuwsgierig naar jullie server specs en wat de limitaties zijn van deze, mijn doel is voornamelijk transcodes van een 1080p stream, en dat met een zo zuinig mogelijk servertje.
Ik heb nu op het oog een Intel Celeron G1840 (passmark 2936), of moet ik toch een stapje hoger naar intel pentium G3250 (passmark 3279)
Zijn er forumleden met vergelijkbare specs? Of wat heb jij in je server? Ik hoor/lees het graag.
groet,
Onno
Hi, ben nog niet zolang met Plex bezig maar wel al heel lang met servers, en mijn motto is nog steeds en vanuit mijn wagonladingen aan opleidingen, kun je je een zwaardere processor voor een server veroorloven?, dan zeg ik DOEN! Klap er een flinke hoeveelheid geheugen in en je vaart er wel bij. Die overkill waar sommigen aan denken moet je links neergooien en vergeten. Een server is precies waar een server voor bedoeld is, serveren van diensten, en in dit geval programma's. Ikzelf heb een half jaar geleden een i5 met 8gb in mijn servertje gezet,zo'n upgrade pakketje bij Alternate, maar ik heb nu en dan eens naar de performance gekeken (Windows 2012), en naast dat hij twee UT servers draait (2k4 en 2014), en nog een aantal web-based dingen, moet ik zeggen dat hij het aardig volhoudt. Ik denk er wel aan om binnenkort toch maar eens te gaan kijken naar een i7 met 32 Gb omdat er steeds meer diensten vanaf gaan draaien en dan ook twee netwerkkaarten om de last te verdelen; waarom? omdat het kan!
Succes
Wat Avandel zegt kan ik me wel aan voor stellen. ik zelf begon met Plex (en dus ook een server) op een Pov-ion 330 (geintergreerd cpu: Intel Atom 330) draaide wel prima, maar wou uiteindelijk meer. Nu heb ik in m'n server een Intel C2D E8600 zitten met 4GB ram, voldoet voor nu prima, maar wil uiteindelijk ook services als Cloud, backup en Smarthome op de server gaan bouwen. is nog wel een verre toekomst plan... Kan nu tensminste wel met de e8600 via Plex web streamen (oftewel, server trancodeerd alles) zonder stotter, buffers etc. Daarnaast kan ik ook nog te gelijkertijd streamen naar de Raspberry Pi B2 en op een oudere Linux laptop met Plex home theater. 3 streams dus.
Ben nog niet tegen gekomen dat tijdens het streamen er dingen als updates, downloads (couchpotato/sickbeard/SAB+), VPN enz. de stream laat haperen, wat puur nog een bottleneck is is mijn internetlijntje :P vandaar dat ik nog geen media deel met anderen. (+ de functies bekeken en nog niet afgekeken vind ik echt handig)
Maar wat brengt de toekomst? we zullen zien ;)