plex frågor

Hej

satt och pillade med Plex igår och en del frågor dyker upp. men först lite om  min setup.

En WHS server är navet (whs är baserat på server 2003)

3 st. Pc som alla kör W7 samtliga är kopplade till varsin tv

1st lapptopp W8

3 android  mobiler  och en Nexus 7.

Jag installerade PMS på min stationära dator pga av jag läste att andra haft problem att installera på WHS. allt funkade bra och jag lyckades få in det jag ville till PMS från min server.

sen installerade jag PHT  och allt hoppar fram snyggt och prydligt! men va xxx ingen mus.

frågor

1.är Plex/web den enda "klient" till Windows maskiner där det funkar med mus och tgb?

2.kan jag installera endast Plex/web på övriga datorer i nätverket och köra mot PMS på min burk?

3. eller är det bättre att installera PMS och Plex/web alla datorer?

1.är Plex/web den enda "klient" till Windows maskiner där det funkar med mus och tgb?

PHT har tangentbord men inge mus stöd. Så ja plexweb är det ända som har musstöd just nu.

2.kan jag installera endast Plex/web på övriga datorer i nätverket och köra mot PMS på min burk?

Plexweb ligger på din PMS maskin så du kan ju surfa till den ifrån övriga datorer http://dinserversip/web så når du den ifrån alla datorer i ditt nätverk. 

3. eller är det bättre att installera PMS och Plex/web alla datorer?

Se svar på fråga 2.

Tack för svar! om det är olika användare på datorena  så kanske det ät bättre att installera PMS på dom.

kan man köra flera PMS på samma nätverk.

för jag har inte hittat nått som tyder på olika använda profiler. men som sagt har in satt mig in i allt än.

Förstår inte varför du skall installera PMS på de andra datorerna bara för att det är olika användare?

Servern kommer väl alltid förbli den samma oavsett hur det ser ut på klienterna.

Kan vara så att jag inte förstår hur du tänker, utveckla gärna.

Men i mångt och mycket kan du på en burk köra servern. Sedan kan du ifrån alla andra datorer oavsett användare på datorn surfa till servern och spela film därifrån. Dessutom är det bara stänga av (skall ej vara påslaget som standard) auth på servern ifrån lokalt nätverk så behöver du inte ens logga in i plexwebb ifrån övriga datorer för att se på filmerna så länge burkarna ligger på samma subnät.

Edit.

Ja du kan köra flera PMS på samma nätverk se dock till att dessa inte ligger på samma port,

För övrigt så kan du logga in med olika profiler. Skapa ett plex konto för varje användare och dela ut servern till dessa användare du kan bestämma om du skall dela ut hela servern eller bara vissa sektioner. Slå sedan på auth på lokalt nätverk så måste varje enskild användare logga på via plexweb. 

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.