Laddade ner Plex igen efter något års frånvaro från applikationen. Döm om min förvåning när jag besviken märker att:
•Media manager numera bara funkar i browsern. Vilket nerköp.
•När jag lägger till olika mappar med filmer (från olika hårddiskar) blir det flera mappar med filmer i PMS. Varför? Varför samlar inte PMS alla filmer på ett och samma ställe, som förut? Eller TV-serier heller, för den delen.
•Och sist men inte mist: var är Plex-applikationen? Alltså inte PMS utan själva härliga gränssnittet med de sköna klickljuden och allt det andra? Måste jag verkligen spela allt från PMS? Eller är det bara snart natt, och jag är för trött för att hitta den?
Har ni lösningar eller andra erfarenheter, så snälla dela gärna med er av dessa.
I det mesta du säger - så är det för det är för sent för dig... :)
Du har laddat ner servern, det är just en media manager som man kör i webläsaren. Fungerar kanon - åtminstone för mig som vill kunna göra det från var som helst och från vilket os som helst.
För att få flera diskar/kataloger till samma Film-samling så lägger du bara till det som flera kataloger i den sektionen.
Tryck på pennan för att "redigera sektioner", sen på pennan på den sektionen du vill lägga till en katalog, därefter "Lägg till katalog" - tada. :)
Om du ska ha en Plex Klient så finns det flera att välja på varav en följer med själva Plex Server och det är Web Client(för webläsare).
Titta i boxen med rubriken "Get the Plex apps and enjoy your media!" (jag missar rutan lätt själv, dum design), ladda sen ner de plex-klienter du är intresserad av.
Glöm inte skaffa ett myplex-konto så du kan använda den från telefonen, surfplattan eller datorer ute på internet. :)
Jag vet att många gillade Cocoa-subappen mer, men då Plex nu finns på så många fler OS än OSX så blev det tydligt att det är väldigt många fler fördelar att ha ett web-interface istället.
Absolut, och den är säkert smidigare när man väl börjar grotta ner sig och använda den på flera plattformar.
Jag är också lite av en vanemänniska, som gärna hittar nåt som funkar, moddar allt precis som jag vill ha det, och håller mig till det. Så det ska jag göra nu, fast med det nya gränssnittet istället :)
Absolut, och den är säkert smidigare när man väl börjar grotta ner sig och använda den på flera plattformar.
Jag är också lite av en vanemänniska, som gärna hittar nåt som funkar, moddar allt precis som jag vill ha det, och håller mig till det. Så det ska jag göra nu, fast med det nya gränssnittet istället :)
Ja, det är faktiskt möjligt att modda gränssnittet. Det kunde man inte med det gamla. Så ännu mer fördelar :)