Plex + Mac mini + Förstärkare = Inte sant

Har precis köpt en ny förstärkare (Harman Kardon AVR 158) och har ett jävligt irriterande problem. För det första så kan jag inte via fjärrkontrollen ändra source/input, allstå välja mellan DTS, Stereo eller liknande med fjärren. Så om jag lyssnar på musik medans jag surfar gör jag ju det såklart i 2 kanals stereo. Pausar jag den sen och startar Plex och drar igång någon film med 5.1 ljud så kör förstärkaren ut det som 2 kanals stereo.

Efter många om och men kom någon snubbe i minhembio-forumet fram till att det bör gå i Plex (eller det programmet jag använder) att forca ljudet så om jag kör 5.1 så ändrar sig förstärkaren automatiskt. Nu kan dom inte så mycket om Plex där (inte i den tråden i alla afall) så jag tänkte att det är bäst att fråga här direkt istället. Jag har kollat i inställningarna i Plex utan att ens se något liknande, testade nåt där under ljud men det fungerade inte.

Går det att göra detta? Om inte, finns det någon annan lösning?

Måste ju vara fler än mig som använder en Mac mini som dator och mediacenter som har haft samma problem…?

Kör senaste plex 9, H/K Avr 158 förstärkaren då, Mac mini i5 proc., mac os x 10.7.2 om det hjälper nåt.

Tack!

En fundering? Matar du din förstärkare med TOSLink kabel (från den kombinerade hörlurs-/digitala ljudutgången) eller kör du ut ljudet via HDMI-kabeln?

HDMI-kabel.

Pil 1, där ska det stå HDMI
Pil 2 och 3, enable:a dom två.

![post-139-0-59236700-1318529072.jpg|690x423](upload://yLyiKGrMEUJyVsptXi2YtWYu5kr.jpg)

Japp, så har jag haft det hela tiden...

Sticker in en annan fråga. Funderar på att köpa en multifjärr, en [Logitech Harmony One](http://www.dustinhome.se/logitech-harmony-one-multifjarrkontroll/product/5010133693). Använder apples lilla fjärr nu och det funkar klockrent. Fungerar Logitechen lika smidigt till/i Plex?

Jag hade själv en harmony mot min macmini med plex på och den funkade kanon. Du kan ställa om i menyn i plex att du har en Harmony istället för en standard remote.

Med lite tur kan den här tråden hjälpa dig med ditt ljudproblem: http://forums.plexapp.com/index.php/topic/29360-51-audio-through-hdmi-with-plex/page__hl__hdmi

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.