Jag har ett lite besynnerligt problem med ljudet på en av mina datorer.
Plex är installerat på en Mac Mini Server från 2010, föregående modell. Denna är kopplad till LG PK950N med HDMI-kabel via Mini-DVI till HDMI.
Ljudet går via 3.5mm plugg på datorn till densamma på TV:n. Jag har även provat direkt till steron.
Bilden är perfekt men ljudet är minst sagt kass, förvrängt och osynkat.
Dilemmat är att när jag t.ex. kör webradio på minin så låter det bra - alltså det är bara när ljudet produceras av Plex som det är dåligt.
För att testa min ljudutrustning så har jag installerat Plex på min Macbook Pro från 2008 och kopplat in med samma kabel som jag använt till minin.
Då låter det bra.
Mina slutsatser:
Plex installerat på äldre laptop till samma stereo ger bra bild och ljud.
Plex installerat på minin ger bra bild men förvrängt ljud (har även testat att inte koppla in TV:n utan bara ljudkabel till stereon).
Minin ensamt ger bra ljud när jag kör något annat, t.ex. webradio eller spotify.
Jag törs sätta en femma på att du aktiverat en av ljudförbättringsfunktionerna under “Preferences”, och i ditt fall så går det snett. Gå in i Audio (som du hittar i… “System” tror jag…
Jag hoppas du har rätt för kan inte hitta någon logik i problemet. Skall testa när jag kommer hem igen.
En annan sak jag undrar. Jag installerade Plex på min pappas dator och när jag öppnar Plex så finns det inga plugins samt det finns noll objekt i Plex online. Uppkopplingen är ok. Vad kan det vara?
Jag gick in under System, Ljudhårdvara och stängde av allt jag kunde. Det blev lite bättre men fortfarande skorrar det hemskt och det låter inte bra. Jag passade på att testa olika inställningar men det blev aldrig bra. Skall det verkligen vara så svårt att få till ljudet? Har du fler tips
Har du även testat sätta “Normalization” till “Off”?
Jag har samma problem, men anledningen till varför jag har problemet är att jag använder en 1000 kronors-skit-reciever som jag kopplat en 3,5-stereokontakt till. Då jag hade min optiska kabel till min HK-receiver tidigare så fungerade allt väldigt bra. Hur ser din setup ut exakt?
Jag har stängt av allt inom ljud. Eftersom det hackar som om servern är överbelastad tänkte jag att jag måste kontrollera hur CPU:n mår.
Då upptäckte jag att processen WindowServer går i taket så fort jag startar Plex gränssnitt. Med bara Plex server så ligger den på 0.
Gjorde samma sak på min laptop och då låg WindowServer på 4-5% när Plex GUI var igång.
Nu vet jag vad som är orsaken till att det hackar men vad gör att WindowServer löper amok?
Jag har undersökt mer och även upptäckt att när jag kör skärmdelning mot mini:n så drar VNCServern en hel del CPU. Med den avstängd så blev det något bättre men inte bra.
Sen hände något konstigt. Just när jag stod och testade framför TV:n med olika appar så började det låta bra. Allt som tidigare strulat lät riktigt bra. Då såg jag att WindowServer gått ner till 30-40% och höll sig där.
Jag hade inte gjort något mellan att det lät dåligt och det lät bra. Märkligt?
Har någon här på forumet någon erfarenhet av WindowServer och hög CPU?