sinds gisteren kan ik mijn plex server niet meer vinden, benaderen. Ik heb mijn modem moeten herstarten en daarnaast heb ik ik een nieuwe versie van de plex server geinstalleerd.
Daaarvoor werkte alles perfect, maar nu kan ik op geen enkel apparaat (ipad, iphone, samsung tv) meer connectie maken met de plex media server die op mijn imac draait. Als ik bv naar ’ gemachtigde apparaten’ ga, dan zie alle apparaten, maar overal een rood kruisje bij. Ik heb inmiddels al aardig wat uren geprobeerd en gegoogled, maar dus nog zonder resultaat.
Ik weet niet of je bekent met het DHCP protocol? Kort samengevat, dit is de manier waarop jou modem IP adressen uitdeelt. Deze IPs zijn beperkt geldig tenzij het apparaat dat van het IP gebruik maakt om verlenging vraagt. Dit gaat automatisch dus daar hoef je je zelf geen zorgen over te maken (daarom blijft het IP van je apparaat ook meestal hetzelfde)
Voor servers is het DHCP protocol helemaal niet handig, want als jou IP verloopt en je een nieuwe krijgt van je modem dan weet niemand in het netwerk wat het nieuwe IP is en hoe ze met de server kunnen verbinden.
Dit laatste is waarschijnlijk gebeurd in jou situatie. Wanneer jij je modem opnieuw opstart worden alle uitgegeven IP adressen ingetrokken en opnieuw uitgegeven, waardoor jou server waarschijnlijk een ander IP heeft gekregen.
Je wil eigenlijk dat het IP van jou server nooit veranderd. Gelukkig is daar een oplossing voor: een statisch IP. Een statisch IP zal nooit veranderen. Je kan dit instellen op computer, maar het is beter om dit in de router te doen. Dit heet DHCP Binding.
Google even op DHCP Binding en statische IPs. Als je meer hulp nodig hebt laat het even weten.