Hej, har köpt en Mac Mini och är otroligt nöjd med den, och även Plex som jag anser är en helt fantastisk lösning. Har egentligen bara ett bekymmer : jag har mitt media på en NAS-burk i mitt lokala nätverk och ungefär en gång varje dygn är det som att Plex “tappar kontakten” med mediafilerna. Jag ser objekten i Plex, men om jag ex försöker spela upp en film går inte filmen att spela upp. Jag får då öppna Finder, välja NAS-lådan och klicka mig ner i en katalog, efter den manövern går mediat återigen att spela upp i Plex utan problem.
Trodde först att problemet låg i NAS-lådan, att den på något sätt tappade kontakten med nätverket, men har nu uppgraderat till senast FW och problemet kvarstår. Någon som har upplevt något liknande, eller har någon idé om det finns något jag bör testa för att slippa problemet ?
Tacksam för alla tips.
/ Hans
Hej och välkommen till forumet!
Det är precis vad som händer. plex får inte kontakt med NAS:et av någon anledning.
Några möjliga anledningar:
- Du har bytt användare/loggat ut din användare och loggat in igen/startat om din Mac Mini utan att ha ditt NAS i startup-object listan.
- Ditt NAS går ned i en vila som tar väldigt lång tid att vakna upp ifrån.
Vad har du för NAS och på vilket sätt har du kopplat ihop den med din Mac? AFP? SMB? USB? Firewire?
Hej, och tack för snabbt svar.
Punkt 1 stämmer inte, jag rör aldrig Mac Minin och den står alltid på. Jag kör en Netgear ReadyNAS Duo, och det är alltså på den jag har uppdaterat till senaste FW. Men nu när jag tänker efter så har du rätt, det måste vara NASen som tappar kontakten med nätverket, jag har en annan dator som också ansluter mot NASen, jag kanske skulle testa att sätta en fast IP på den ?
/ Hans
Absolut, ett fast IP är alltid ett steg i rätt riktning, men allt beror förstås på hur du konfigurerat (eller inte konfigurerat) routern. Plex använder sig i första hand av namnet, men eftersom jag inte vet hur just Netgears ReadyNAS fungerar/kan konfigureras så är det svårt för mig att väga in något där.
Hej Atrus, testade att byta till fast IP på min NAS och nu funkar allt perfekt.
Tack för tipsen !
/ Hans
This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.