Hej igen, jag har just packat ner alla mina prylar för en runt världen flytt – väl framme i Kina packar jag upp och får såklart inte grejerna att fungera.
Före flytt:
Jag har en cisco router, en netgear nas med filmer, en mac mini samt en ipad. Enheterna snackade genom kabel mellan minin och routern samt kabel från routern till nasen. Minin gick med HDMI till tvn. Ipaden kunde streama alla filmer via routern till macminins plex. Allt fungerade perfekt.
Efter flytt:
Jag sätter upp routern (utan inkommande internet, vet inte om det spelar roll då jag i detta fall bara behöver lokala närverket), dvs med bara nas och minin som kopplas till routern med kabel. Igen så är det HDMI till tvn. Nu hackar det mkt, går inte att se på filmer alls som jag kunde se innan. Jag får inte heller Ipaden att koppla till minin igen - ska läsa forumet om det senare problemet kring ipad connectivity.
Så, med kopplingen NAS->Router->Mac mini tycker jag att det borde fungera precis som hemma. Det ska sägas att jag gjorde en reset av routern när jag kom hit till Kina, vet inte om det kan vara nån setting där som försvann iom det.
Summary, Plex hackar när jag kör filmer med kabel via routern, vet någon varför eller kan ni ställa följdfrågor som svarar jag i mera detalj efter förmåga.
Mvh
Johan
Det vi måste börja med är att försäkra oss om att du inte kör genom WiFi. Så stäng av WiFi helt på din Mac Mini.
Nästa steg blir att flytta över en film som hackar till den lokala hårddisken på Mac Minin för att se om det verkligen är ett nätverksproblem.
Det tredje kan vara att testa med en ny fräsch kabel. Flytten kan ha varit otrevlig med den/de kablar du har med dig.
Tack för svar – mkt riktigt hade jag wifi på så därav hacket. Tack för smarta insikter…
This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.