Hej Alla!
Frustrationen är stor när jag skriver detta.
jag använder plex på snow leopard på min nya mac mini.
jag har sjukt stora problem med att streama från nas(jag kör trådat).
divx funkar ok. men ibland står det att “error opening input file” men oftast är det bara att klicka igen så funkar det fast det kan ta sjukt lång tid att öppna filen.
Img och iso filer hittas inte alls på nasen när jag lägger till källor på plex.
Allt funkar klockrent när jag kör img filer direkt från macminin. även-rar filer funkar skitbra när det körs direkt från datorn.
Jag har aktiverat upnp både på nasen och plex.
EDIT: på nåt skumt sätt fick jag det att funka. men det tar fortfarande rätt lång tid att starta filmerna.
Vad gör jag för fel?
mvh/JANI
Hej och välkommen till forumet Jani!
Börja med atrt ta ett djupt andetag… andas in genom näsan… och ut genom munnen. Repetera 5-6 ggr, sen läser du vidare. B)
Du måste ge oss en massa information för att vi ska kunna lösa detta. Du kör trådat och från ett NAS, men på vilket sätt?
Alltså:
- FTP? SMB? AFP? Något annat protokoll?
- Monterar du NAS:et i Finder och har definierat din source via den sharen eller har du använt Plex inbyggda protokollkoppling?
- Vad kör du för NAS?
- Funkar det bra om en problematisk film körs från den lokala disken?
Hej Atrus!
Jag gjorde som du sa och det känns bättre:)
När jag väljer "lägg till källa" i plex så valde jag upnp devices(tror jag det hette) och sen letade jag upp mappen i nasen och delade ut. thats it.
Nasen är en d-link dns-323.
filmerna startar mycket snabbare som sagt när jag kör dom direkt från macminin.
det kan väl omöjligt bero på routern eftersom det är trådat?
Routern är en netgear och har 3 år på nacken ungefär.
Har för mig att UPNP-implementationen i Plex är skakig. Jag skulle rekommendera att montera upp sharet via Finder och sätta den vägen. AFP helst ifall den stödjer det.
Tack för svaret. Hur monterar jag upp sharet via finder?
vad är afp?
Jag fick igång det rätt ok men nu är nackdelen att när nasen står i vänteläge så måste jag aktivera igång nasen genom att gå in via finder. då kommer jag åt filerna via plex.
vh/Jani
CMD-K då du är i finder. Sen skriver du t.ex. afp://IpTillDenDatorDuVillConnectaTill B)
AFP är Apples egna protokoll. Apple Filing Protocol http://sv.wikipedia.org/wiki/Apple_Filing_Protocol
Eftersom ditt NAS stöder NFS så skulle jag gå den vägen. Bättre prestanda än CIFS/SMB som är ett annat alternativ (om AFP inte fungerar).
Använd “Directory Utility” (vet ej vad den kan tänkas heta på svenska, finns bland applikationerna) för att lägga in IP-adressen till NAS:en. Då kommer den automountas. Du hittar den under /Volumes/ditt_namn_på_NAS/
Enda nackdelen som jag upplever är att Mac OSX inte identifierar dessa diskar som externa diskar och lägger upp dem i Finder. Jag har löst det genom att skapa alias till dem som jag lagt på skrivbordet i stället. Command+G fungerar också för att komma åt dem. Smidigt ffa eftersom du har stöd för tab-komplettering i dialogrutan med.
Stort tack för eran hjälp.
ska kika på detta när jag kommer hem idag. ha en trevlig helg.
mvh/Jani
This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.