Sprakigt ljud

Hej på er!

Har på senare tid fått problem med ljudet i Plex. Framförallt gäller det när jag tittar på filmer. Det blir ett extremt sprak i ljudet när något exploderar i en film eller vid kraftig bas. Spelar jag samma fil i VLC får jag inget problem alls.

Jag kör en Mac mini kopplad till TV:n via HDMI och 3,5mm minitele ut från TV:n in i min B&O stereo.

Jag kan inte minnas exakt när det här problemet kom men det var i samband med någon av de tidiga updateringarna i plex nine.

Jag uppdaterade till senaste versionen av plex i samband med att jag uppdaterade OS X till Lion och upplever problemet mindre nu. Dock fortfarande extremt störande och har lett till att jag alltid kollar på filmerna i VLC.

Någon som har en aning om vad som kan orsaka detta?

Tack för förhand!

/Marcus

Jag hade förut samma problem. Det löste sig genom att i plex ljudinställningar se till att “Mixdown Volume Boost” = Disabled.

Hoppas det hjälper dig!

Nice! Nu funkar det... Tack som fan!

Ooops…! Det hjälpte, men det blev inte helt 100. Fler förslag?

Vad menar du med att det inte blev helt 100? Lite mer specifik info behövs för att kunna ge ett bra svar ;)

Innan jag följde rådet tidigare i tråden uppkom spraket även vid tillfällen med lättare explotioner eller bas. Nu sprakar det bara vid kraftiga explotioner och riktigt tung bas.

Tack på förhand :-)

På samma flik som "Mixdown Volume Boost" så har du lite fler val. Kan du berätta vad du har gjort för inställningar där? Vad står de olika inställningarna på?

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.