Ljud försvinner när jag spelar film

Har ett irriterande problem.

Jag har ljud inne i plex, i menyerna och när jag spelar musik igenom ITunes. Men så fort jag startar en film (har provat dvd och mkv) så försvinner ljudet på tven. Om jag spelar upp filmen genom datorns högtalare så är det ingar problem. Och jag kan spela upp samma filmer med VLC utan problem med ljudet.

Kablen jag använder är denna: (http://www.monoprice.com/products/product.asp?c_id=104&cp_id=10428&cs_id=1042802&p_id=5969&seq=1&format=2) det man inte kan se på bilden är att det finns en tredje kabel som är till optisk ljud som man kopplar mellan datorn till den lilla boxen. Så ljud och bild går igenom HDMI till tven.

All ljud fungerar alltså perfekt men inte när jag startar en film. Om jag tar ut ljudkablen ur datorn och startar filmen och sen sätter in den igen när filmen rullar kommer ljudet ut i tvens högtalare. Bara lite jobbigt att göra detta varje gång…

Har provat Boxee och där är det inga problem med att spela filmer med ljud…

verkar vara ett programfel eller en inställning.

Någon som har en ide?

Tacksam för svar

Hmm. Vad har du för ljudibställningar inne i Preferences i Plex?

Inne i system --> Ljudhårdvara har jag dessa inställningar:

Digitalutgångsstöd--> Digital forcering
- Dolby digital (AC3)-kapabel förstärkare --> på
-DTS-kapable förstärkare--> på

Mixdown volume Boost--> Normal

Normalisera filmljud--> av

Länka systemljudsutgången -->på

Link system volume-->på

Och inne i inställningar för filmer under spelare har jag dessa inställningar:

Högkv. mjukvaruuppskalning--> inaktiverad

H.264 hastighetsökning--> Inaktiverad

Automatically select audio stream--> av

Behöver du fler inställningar? :)

Har provat på en annan LCD tv men samma problem fortfarande. Så det verkar inte vara min TV :P

Har föresten senaste version av plex. Har provat att installera om men ingen skillnad och jag har en MBP Unibody

Tacksam för svar

mvh
Johan

Hmm… står still i mitt huvud. Jag tror du måste skapa en tråd i huvudforumet så andra kan gnida geni-knölarna lite.

Jag har evt. löst problemet. Skriver evt då jag är hos min mor just nu och har fått det att fungera på hennes lcd tv.

Jag prova att leka med inställningarna igen. (trodde jag provat alla möjliga kombinationer med kanske inte....)

Digitalutgångsstöd--> Digital forcering
- Dolby digital (AC3)-kapabel förstärkare --> på-->AV
-DTS-kapable förstärkare--> på-->AV

Detta löste problemet. Iallafall på min mors tv ;)

Men tack för hjälpen ändå och tack för ett bra forum

2011-07-20.

Jag har samma problem och felet ligger i Plex utan tvekan.

Efter senaste uppdateringen, så försvinner ljudet från datorn helt, när jag sett en film och stänger av den och byter till en annan. Hela systemet är ljudlöst, även iTunes, VLC m.m.

En omstart krävs varje gång för att få tillbaka ljudet.

Någon som har en lösning, utan att behöva installera om Plex?

Varför säger du att Plex är felet? Det är Apple som strulat till det i 10.6.8, och tyvärr har jag hört rykten om att buggen är kvar i 10.7.0 :(
Enda lösningen är att lägga tillbaka ljud-kextfilen från 10.6.7, men jag vet inte om det funkar i Lion. Däremot funkar det i 10.6.8.

Hej,

Jag har precis samma fel, håller på och bli galen ( är egentligen en MS kille, kan inte ett skvatt om Mac ) ;)
Vad är det för ljudfil jag ska lägga in?går den att få tag på någonstans?

Förövrigt så är ju Plex kungligt bra!

/mike

Har du 10.6.8 så är det bara att uppdatera till den senazste 10.6-versionen som släpptes för två dagar sedan. Där är det löst.
I 10.7.0 är det inte löst ännu av Apple, och jag vet inte om det går lösa tyvärr.

Tack för ditt svar! Med risk för att låta dum, men jag kör Lion på den.. Är det kört då?

Vad jag vet ja :(
Men eftersom Apple löste samma bugg i Snow Leopard så kommer nog snart en fix.

Fick det att lösa sig genom denna.. OK, Ok. After reading about 20 different forum pages from here and Apple discussions, I think I have the fix -

1. it's a tweak of the workaround at http://reviews.cnet....-10.6.8-update/

2. I didn't have a Time Machine backup of 10.6.7 - I simply downloaded the necessary version of the AppleHDA.kext file from http://hotfile.com/d...9.9f12.zip.html
(I found this link just from googling 1.9.9f12 which is the correct version without the bug)

3. Unzip the file and place the AppleHDA.kext file on your desktop.

4. Download a free utility called Kext Helper b7 rather than using Pacifist which didn't seem to overwrite the original bugged file for me, even though it said it did, even after multiple attempts

5. Drag your 'good' AppleHDA.kext file into the Kext Helper box and allow the utility to easy install it

6. Reboot, and check to see that you have the correct version installed at System>Library>Extensions. The correct version should be 1.9.9, not 2.0.3 or 2.0.5.

7. If it's there, you're sweet!

8. A couple of forums suggested the Terminal command: "sudo touch /System/Library/Extensions", to run after the Easy install of the kext file to make sure that it loads properly. I was going to do this, but it seems fixed without it. The other step that I would do if it's still not working is repair permissions on the start up disk your running on, but I never had to.

9. This worked for me on 10.6.8 and it works on Lion too, though I haven't tried it yet on my copy.

Såklart inte en optimal lösning ( gillar inte att pilla i saker jag inte förstår.. ) Men har testat reboot *3 och spelat upp Xvid med stereoljud / HD filmer med DTS / DD samt kört airserver streamat from mobilen samt Itunes.. för mig så skickar Minin ut rätt ljud till min RX-V667 stärkare nu iaf.. Har lite fel på infon som visas på Macen ang. HDMI'n, men det får jag leva med. ( Står alltid kvar på 2kanaler samt min tv's namn på HDMI, jag vill egentligen att min Yamaha ska stå där med 8 kanaler. Men så länge den skickar ut rätt signaler så ska jag väl vara nöjd :)

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.