Upphottad gammal Mac pro 1.1

Tjena ni kunniga

Jag håller på att sätta fart på en gammal Mac pro 1.1 från 2006. Har hängt lite på eBay och köpt på mig nya processorer och lite mer ram. Det blev dubbla Intel Xeon X5355 2.66 GHz LGA 771 quad core CPU SL9YM 8M/1333

Därutöver kommer jag installera ram så det blir totalt 12 gb. Tanken är att den enbart skall hantera plex media server. Filmer etc ligger på en nas (Netgear stora).

Skickade idag faktiskt in en beställning på fiber till kåken så jag kommer skaffa en bra router och switch.

Kommer oftast köra plexappen från min samsungtv (allt med kabel). Jag kommer dock sporadiskt även använda ipad och MBP retina trådlöst.

Jag förstår att jag kunnat sålt macen för nån tusing och sparat pengarna jag lagt på grejerna och kunnat köpt en Mac mini. Det kändes inte lika sexigt just då i alla fall.

Nu till mina frågor som jag kanske borde ställt innan jag började köpa grejer:

Kommer macen räcka till?

Skulle jag tjäna något på att skaffa mig en ssd-disk til macen för den användning jag tänkt mig?

Skall jag hoppa över nas och skaffa lite större hårddiskar till macen istället?

Vad det gäller datorkunskap är jag ungefär som min gamla Mac. Rätt vass 2006 men rejält efter i dag.

Riktigt så mycket ram behövs faktiskt inte. Processorn är viktigare.

https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/200250377-Transcoding-Media

If you have a choice between adding more RAM (assuming there's enough RAM for the operating system to run well) or a faster/better CPU, choose CPU for better Plex transcoding performance.

Angående cpun så säger denna guiden att ett riktmärke är 2000 poäng på cpubenchmark.net för en transcoding av video på 1080p/10Mbps.

Din processor ligger på 5887, så den borde klara 2 transcoding-sessioner samtidigt (beroende på vad som behöver transcodas).

Om du inte har flera transcoding-sessioner igång samtidigt så ska det inte spela någon roll vilken hårddisk du har.

Annars kan du använda en ramdisk som temporär lagring för transcodingen.

Stort tack för informationen. Det låter ju som jag ligger med lite marginal åt rätt håll. Det kommer bara vara en enhet i taget som använder plex… Tanken har inte ens slagit mig att man skulle kunna köra fler sessioner samtidigt. Riktigt hyggligt av dig att leta upp svaren åt mig. Stort tack och jag hoppas kunna ge tillbaka på något sätt vad det lider.