Vart tog texterna vägen?

Har funkat så fint länge med filmer o tvserier men så plötsligt häromdagen är inga filmer textade längre?? Inga problem med serierna. Vad har hänt? Läste i lite trådar nedan om shift-refresh knapp men vadå refreshknapp, var hittar jag den? Förmodligen jag som är kass men om någon vänlig själv vill hjälpa mig vore jag tacksam

1. Testa trycka på "s" på tangentbordet då du startat filmen ifall undertexten inte syns. Det slår på undertexterna ifall de är avslagna av någon anledning.
2. Ifall 1 inte funkar, då ska du köra Shift-klick på den runda pilen du ser längst nere till höger på nedan screenshot. Då du är i film-sektionen i PMM alltså.

![post-139-0-71507500-1310418639.png|690x437](upload://tCC1Sr8QUCESsggixYMa7BCouBB.png)

Tack för att du alltid försöker svara, uppskattas! Funkade inte med bara s-tangenten, gjorde sen som du skrev, höö in shifttangenten och klickade på musen så den satte igång med att uppdatera biblioteket. Dock blev det inga texter nu heller :frowning: det funkar däremot att trycka på s nu, det är bra. Undrar ändå fortfarande vad som är fel då det alltid bara funkat per automatik. La till fler mappar med filer i filmbiblioteket, kan det ha påverkat?

Svårt att svara på det då jag inte vet hur du organiserat din filmmapp. Men en sak som spelar roll är vad du satt för inställningar i PMS Preferences:
![post-139-0-59935700-1305661054.png|675x275](upload://yVMErPa1Iw3gOWTsUZ4UiVy7JZo.png)

Se till att du väljer korrekt där. "Always Enabled" tycker jag du ska välja. Välj samma som jag gjorde på bilden där. Ändra till svenska på den nedersta dropdownen ifall det är svenska undertexter du helst vill ha.

Och tack, roligt att det uppskattas! :)

Ha! Atrus, du är grym! Tusen tack, nu verkar det funka igen :rolleyes: Åh så glad jag blir då jag inte är så duktig som många andra på såna här saker.

:smiley:

Äsch :D
Skoj att du fick det att funka!

Har märkt att många av mina textfiler dyker upp som “unknown” isf svenska. Går det att ändra ? Och hur ändrar man annars text på Apple-tv? Får det att funka om jag ändrar textval på ipaden först.

Det beror på en av två anledningar:
1. Det är en extern undertextfil som du inte döpt korrekt. Om det är t.ex. en srt-fil för filmen Pulp Fiction.mkv så ska srt-filen döpas till "Pulp Fiction.sv.srt" om det är en svensk text i srt:n. Även "swe" ska funka då jag bett Elan lägga till det i koden. Om det är en engelsk sub så ska både "en" och "eng" fungera.
2. Det är en inbäddad undertextfil i din videofil, och den som bäddade in den satte inte språktaggen vid själva skapandet.

Båda scenariorna är enkla att fixa. Det första genom att lägga till rätt språkkod sist i namnet. Det sistnämna genom att öppna upp filen i en editor såsom MakeMKV och skapa en ny fil fast med korrekt taggning.

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.