Volymen sänks/höjs knappt

Hej!

Har lite problem med volymen i Plex. Jag höjer och sänker volymen med min Apple Remote, dvs volymen i Plex, inte på Sterion. Problemet är att det händer i princip ingenting när jag gör det, jag får alltid ta fram dosan till sterion och höja/sänka med den.

Fråga, går det att göra ngt åt?

Tack på förhand!

Har du “Link system volume” ikryssad i “Preferences” i Plex? Det ser till att Plex och systemljudet följer varandra.

Yepp, det är checkat.

Hmm… ljud från andra applikationer i OSX då? Om du har den settingen aktiverad så ska det vara samma styrka i volymen som om du spelar upp filmen i VLC (om du väljer 5.1-ljud i VLC iaf).

Hittar inte det valet i settings. Bifogar en bild på hur det er ut i settings. Dock är "Dolby Digital (AC3)" och "DTS-kabel förstärkare" i bockat, bilden tog jag med en annan mac.

[http://img696.imageshack.us/img696/9493/skrmavbild20110306kl225.th.png](http://img696.imageshack.us/i/skrmavbild20110306kl225.png/)

Huh? Vilket val hittar du inte i settings? Och har du samma ljudproblem i VLC? Eller i Mplayer? Eller i Movist? Eller i Quicktime?

Kör du med en 5.1-förstärkare eller kör du med stereo (alltså bara två högtalare) eller använder du TV:ns eller datorns ljud-ut?

:) Ursäkta, var jag som inte läste din fråga korrekt. Ska testa med ett annat program. Jag kör med 5.1 förstärkare.

Kan möjligtvis ha hittat felet. I inställningar under Ljud ut finns ngt som heter Soundflower. Tydligen så “override:ar” den inställningen de andra.

Bifogad bild är tagen från min MBP, men på min mini har jag även Digital utgång - Optisk digital utport och Panasonic-TV - HDMI

EDIT: Kan tex inte höja eller sänka volymen med min denovo mini när jag har markerat Digital utgång - Optisk digital utport, fungerar dock om jag har markerat Soundflower.

EDIT2: Jag har inte ens ngt ljud när jag spelar upp i VLC eller Quicktime. Får luska lite mer i hur jag ställer in det.

Nja, alltså, om du använder optisk utgång så kan du aldrig använda din dator för att höja och sänka ljud. Det måste man göra på den enhet där du kopplat din optiska kabel. Det går inte göra något åt.

Är det sant, det var inte så roligt. Fungerade fin fint på min htpc med win 7 och xbmc :(

Om jag använder 3.5 som går till sterion, fungerar det då?

Då fungerar det utmärkt, men då får du inte 5.1-ljud.

Men vafasen.. Kan man lösa det med ngn applikation? Kan ju inte tänka mig att man inte kan justera "dator-volymen" man vill höja/sänka. Låter rätt skumt.

Hur löser folk detta, använder de kontrollen till sterion helt enkelt?

Ja :slight_smile:

Eller så köper man en Harmony. Med den så bestämmer man ju vilken enhet som ljudet höjs eller sänks på.

Antar att det är en begränsning i OSX? Fungerade utmärkt på min WIN7 burk..

Harmony kontrollen är inte dum, men föredrar den enklare apple remote.

Well, jag förstår vad du menar med begränsning, men Apple har valt att göra det korrekt. De har låst på den högsta outputten, och sänder den digitala signalen exakt som den är på skivan/filen. Bit för bit så sänds det helt korrekt. Att ändra volymen digitalt ändrar ljuddatat så det inte är 100% korrekt längre. Och höjer man volymen över basnivån så kan “clipping” introduceras och det ska aldrig få hända då man har med optiskt ljud att göra.

Så det är också anledningen till att VLC och Quicktime inte hittar ngn utgång för ljud?

Hmm, nja, har halvdålig koll på VLC tyvärr. Men har för mig att om du väljer Digital Outout i OSX System Preferences så ska VLC kunna spela upp ljudet korrekt genom att gå in i Audio menyn och välja rätt output. Men jag kanske har fel :slight_smile:

Det är ju strunt samma då jag inte använder dem.. En fråga till.. Om jag nu kör HDMI från mini till tv, sedan ljud ut från TV till Sterio, kan inte det fungera? :)

Hmm, kan fungera. Bara att testa sig fram :)