Har prob. med min mac mini ( 1.8, 4gb ram )
Vanlig dvd går bra men inte 1080p … rycker så att det blir jobbigt för ögonen. Här är det streamad film från nätverkshd som det handlar om ( via kabel, inte trådlöst ).
Har en kompis som oxå har en 1.8 mac mini men med 2gb ram, tog hit hans och kollade och den funkade bra (utan ryckighet) det enda som skiljer hans och min är att han har installerat om os och sen stängt av uppdateringar, medans jag har uppdaterat det som går. Har ställt in plex ( senaste ) som min polare och även provat att köra xbmc och plex 0.5 nånting, men inget hjälper.
Funderar på att inst. coreavc och kolla om det hjälper annars inst. om os och stänga av uppdat. på den. Rent teoretiskt ska det ju funka för då är den ju som min polares ( förutom att jag har mer ram ).
Men tacksam för andra idéer och tips.
Har iofs en 2.0 GHz Mini och kör i princip bara 720p då min LCD inte har högre upplösning så jag har ingen erfarenhet av 1080p på en 1.8GHz’are…
Men om nu din polare kör samma som du provar problemfritt på en i princip likadan Mini låter det ju lite konstigt.
För att hitta flaskhalsen försök att utesluta så många misstänkta delar som möjligt. Vid eventuella nätverksproblem, prova att kopiera över filmen till Minin och kör filmen direkt från dess disk.
Starta även om din Mini och starta inga andra program än Plex. Kolla även så du inte har någon bakgrundsprocess som ligger och stjäl cpu m.h.a. Aktivitetskontrollen.
Testa även att spela filmen med VLC (finns på videolan.org) för att se så det inte är Plex som laggar.
Jag tror definitivt inte det är Apples Systemuppdatering som är problemet här. Snarare möjligtvis någon annan programvara som du har installerat själv. Men det borde du se i Aktivitetskontrollen i så fall.
Hoppas något av dessa tips hjälper dig.
Lycka till,
Michael
PS. GO FRÖLUNDA!! B) DS.
Har du ställt in på 24P i grafikinställningarna på Macen?
Jag hade samma problem innan jag ställde om till 24P, men nu blir iofs PAL (50Hz) och speciellt NTSC (60Hz) laggigt som bara den.
Vore nice om Plex kunde känna av vad det är för material och ställa om grafikkortet så det funkar på allt material.
Precis, det har diskuterats rätt mycket om det i huvudforumet. Än så länge har ingen av utvecklarna sagt att något kommer göras inom snar framtid. Anledningen tror jag är att det tar grymt lång tid att fixa, och det bara är en viss mängd användare som efterfrågar det.
Jag rekommenderar att du anmäler dig som "ticket watcher" i lighthouse på den ticketen... på så sätt får utvecklarna reda på om många vill ha den featuren implementerad snabbare än andra saker.
Jag är rätt ny på detta med forum.
Ticket watcher? Lighthouse? Ticket? Hmmm, kliar mig i huvudet. :rolleyes:
Vad menas?
Haha, sorry mannen. Gå till Lighthouse på denna adress [https://plexapp.lighthouseapp.com/projects/...-seven/overview](https://plexapp.lighthouseapp.com/projects/15067-plex-seven/overview) och sök reda på den ticket (buggrapport) som du är sugen på att få löst, och anmäl dig som "watcher" på den.
Jag hade samma problem som du men “löste det” genom att ställa Preferences>Videos>Player>H.264 Speed Boost till High. Nu tappar jag bara någon enstaka liten ruta då och då. Man förlorar lite i bildkvalitet, men det är absolut inte så att det stör mig i alla fall. I en del scener så kan man se lite “blockighet”.
Jag testade först att kopiera över filmen till min Mac Minis interna hårddisk, men det hjälpte inte. Så länge man kör med trådat nätverk så borde det vara tillräckligt snabbt för att streama från en annan dator på samma nätverk.
-OskarL
This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.