Mac mini med 2GB ram spolar framåt!?

Satte precis i 1GB apple orginal minne till i min mac mini 2.0ghz (early 2009) och nu spolar alla filmer framåt!? Har testa i både Leopard & Snow Leopard med samma resultat, kan det verkligen vara minnet som ställer till det här?

Edit:

LOL, jag hade glömt att koppla in den lilla flatkabeln efter jag hade satt i mer minne… Jaja, man lär sig något nytt varje dag :slight_smile: Hoppas detta kan hjälpa någon annan med samma problem.

Och för er som inte vet vad Lando pratar om så är det alltså så att då man "skruvar upp" sin Mac Mini för att sätta i mer RAM så måste man ta loss audiokabeln. Då man gör det så ställs ljudinställningarna om ordentligt, och Plex får tuppjuck ;)

Har en ny macmini från fabrik och inte pillat själv. utgår från att allt är okido. men har samma problem. Vissa filmer (MOV) rycker betänkligt emellanåt. Spelar 4X hastighetern en snutt, går ner på normal hastighet, sedan rycker den framåt i 4X hastigheten igen.

Några ledtrådar till hur man återställer ljudinställningar? I Plex eller macosx?

Tacksam för svar!

Jag såg att jag glömde en mening i mitt svar ovanför, så jag skriver den korrekta här:
"Och för er som inte vet vad Lando pratar om så är det alltså så att då man "skruvar upp" sin Mac Mini för att sätta i mer RAM så måste man ta loss audiokabeln. Om man glömmer sätta tillbaka den kabeln då man sätter ihop maskinen igen så ställs ljudinställningarna om ordentligt i OSX, och Plex får tuppjuck."

Och som svar på din fråga "stangen", det där har inget att göra med ursprungsfrågan. Ditt problem är ryck i bilden som mång aupplever då man spelar upp filer från ti.ex. ett NAS över SMB. Om du skulle spela upp samma fil från din lokala disk så gissar jag att det kommer fungera bättre. Se också till så du inte har slagit på "h264 boost" under Preferences. Ta även bort en eventuell mjukvaru-skalning (är på samma sida som h264 boost-inställningen).

Tack för snabbt svar.
Jag har filerna på min HD och har inaktiverat h264 boost och skalning. Problemen kvarstår.
För att bidra till mystiken är det bara vissa MOV filmer, de från en och samma kamera, som spökar. Andra MOV filmer från annan kamera funkar finfint.

TechSpecs:
Senaste MacMini, 2.66Ghz, 4GB RAM, 500 Gb HD.
Senaste Plex 0.8.3

Ah. Låt mig gissa. Det är AVCHD-codecen som används i den filen? http://forums.plexapp.com/index.php?/topic/2838-avchd-mts-files/page__hl__AVCHD__fromsearch__1

Uhh. Där fick du mig :)
Ingen aning, de filmsnuttar jag syftar på är från liten vanlig digitalkamera (Pentax W30).
Andra filmsnuttar jag har från mobilkamera och Lumix Lx-3 digitalkamera rullar på bra.

Well, detta är ingen stor grej för mig. Brukar klippa ihop dessa filmsnuttar till iMovie -filmer på DVD. Då blir jag kvitt problematiken gissar jag.

Men det kanske kan vara något att hållla ögonen på i utvecklingen av Plex. Suveränt program på alla sätt annars!

Kan tillägga att min tv (Pioneer 506XDE) fick ordentliga ryckningar när jag körde med 60HZ 1080i, i 50HZ 1080i flyter det på fint.

Men detta är troligtvis inte ditt problem.

Det problemet är med största sannolikhet enbart på grund av materialet du spelar upp. Om du kör din TV i 60Hz och spelar upp material med som är i 30 eller i 60 FPS så kommer det rulla på bra, men inte material som är i 24 eller 25 FPS. Det är tyvärr verkligheten idag att vill man ha total smidighet i bilden så måste du manuellt ändra refresh rate:en i System Preferences/Display

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.