Jag är en ny Mac användare, alltså inte så familjär med Mac miljö än.
Köpte nyligen en sprillans ny Mac mini med följande hårdvara:
Processor 2.4GHz Intel Core 2 Duo
Memory 4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB
Hard Drive 320GB Serial ATA Drive
Optical Drive SD8x DVD+/-R DL/DVD+/-RW/CD-RW
MacMini är kopplad till tv med en HDMI sladd
Köpte den för att använda den som HTPC till min Samsung 55"LED 7-serien, bilden är helt otrolig... MEN
Har ett antal 1080p .mkv filmer på datorns hårddisk (då jag inväntar leverans av externa hårddiskar)
Jag har inte ställt in någonting i PLEX (senaste versionen), inte installerat några codecs eller liknande, allting är i originalskick, men när jag spelar upp filmerna flyter de på till kanske 90-95%. Ibland laggar den alltså till, vilket stör mig fruktansvärt mycket, det händer med jämna mellanrum. Nu vet jag inte om jag är petig men det stör mig och jag märker det.
Har någon erfaren "Plexare" något tips på hur jag kan få bort lagget?
Tack för ett mycket utförligt svar! Det uppskattas mycket.
1. Laggen kommer i rätt oregelbundna intervall, de syns dock mest i snabba scener. Kanske var 10-15 sekund...
2. Laggen är inte direkt kraftiga, men som jag nämnde innan stör de mig och ett tränat öga kan lätt upptäcka dem. Det flyter alltså inte på till 100%
3. Jag har Hardware Acceleration på slaget, utan det på går det sämre, alltså betydligt mer lagg och fler.
5. Jag kör Mac OS X version 10.6.4
6. Laddade ner Plex Incrementals när du skrev det, men kan inte uppfatta någon direkt förändring. (måste jag avinstallera det gamla plex helt innan jag installerar Incrementals? Alltså gå in i library och ta bort diverse filer? Eller ska det räcka att bara flytta Plex till papperskorgen?)
7. Jag bifogar en bild när jag har tryckt på "i" medan en film spelas, för jag vet inte riktigt vad allt betyder.
8: http://pastie.org/pastes/1265210
Tänkte även tillägga att för tillfället spelar jag upp .mkv filerna från Minis egen hårddisk, men senare har jag planerat att köra från externa hårddiskar. Har detta någon betydelse?
Har samma dilemma. Nedgraderade osx till x.6.3, stänger av hwa men ingen skillnad. Kan däremot streama från macmini till mbp utan någon som helst lagg, så det verkar ha något med combon plex/macmini att göra… Sorry, men jag fortsätter att ha xbmc - som spelar upp utan problem - installerat för de tunga containrarna tills det är fixat.
Ojdå, missade tydligen att Sebastian svarat, sorry.
Detta problemet är det svåraste av alla problem att svara på. Det är en kombination av grejer som gör att detta blir ett problem, och de är de jobbigaste att lösa. Läs nedan för vilka steg jag tycker du ska ta först.
För att bilden ska flyta på 100% smidigt så måste din TV och Plex prata samma språk, och ingen av dom får hitta på några egna dumheter för att försöka göra sig förstådda. De måste prata samma grundspråk. Jag pratar om uppdateringsfrekvenser OCH användandet av den svarta magi som jag nämner i denna tråd (vilken jag tycker du ska läsa igenom) http://forums.plexapp.com/index.php/topic/21870-24-50-60-hz-and-what-it-all-means/page__view__findpost__p__134786
Då är det din TV somintematchar perfekt med det du skickar över, så jag rekommenderar att du följer råden jag gav Sebastian just, ifall du fortfarande är intresserad av att använda Plex.
Den jag har som referens nu är på 28 Gb, bitrate 21,7 Mbps, framerate 23.976. Min tv (lg ps 2000) ska klara 24p och jag kan spela upp filen utan problem i xbmc. Av någon anledning. Macen är inställd på 1080p@24. Jag hajar inte riktigt. Det märkliga är att xbmc spelar upp den utan något som helst problem.
Men som sagt, jag använder mycket hellre plex, så xbmc använder jag bara för de där stora.
Jadu, det låter onekligen som att det du har allt korrekt inställt då. Det enda jag kan tänka mig är att du kommit åt någon inställning i preferences som skapar detta problem. Om du spelar upp filmen från den lokala hårddisken så ska det fungera med senaste Mac Minin. Hmm…
Du hade testat stänga av hårdvaruaccelerering, och det funkade inte… hmm… använder du 0.9.1.13?
Jajamensan. Dessutom funkar det att streama via wifi. Jag tror det är något annat. Känns inte som kablar, receiver eller tv eftersom det funkar perfekt med xbmc. Mycket märkligt.
Det är inte hela världen, men man skulle vilja kunna sköta allt inifrån plex.
Lattjade lite med inställningar. När jag inte har hwa på, tar bort ac3 och dts från ljudinställningar så blir filmen tittbar. Dock med a/v sync som felar och liiite lagg. Inte tillräckligt bra, dessvärre.
Får nog stå ut med att ha xbmc parallel-installerat tills ni fått fart på nya videospelaren.
En annan grej, Atrus; till xbmc finns det en rätt häftig android-remote (officiell alltså), har ni något sånt på g? Motsvarighet iOs-varianten fast till android?
Inte specifikt en Android remote. Men jag är rätt säker på att det kommer komma från icke officiellt håll eftersom allt som har med Plex.app är opensource. Det är bara PMS som är closed source.