Har införskaffat en Apple TV 4, de problem som jag har är att Plex buffrar något alldeles förskräckligt länge vid start av 1080P filmer, samt ■■■■ som tätt under spelning (och väldigt länge då också) Vad kan det bero på? Har en modern Synology NAS och ett bra trådbundet nätverk. Hade aldrig några sådana här problem när jag körde med dator, boxee, mm. Är det en bugg hos Plex? Är ATV´n för klen i alla fall?
Eller är det jag som inte har ställt in den som den skall vara?
My swedish reading is better than my writing, so I’m responding in English.
It seems there are a number of possible issues that could be occurring and causing your buffering:
Transcoding - the ATV4 only supports certain file formats and others are transcoded and your NAS might not be up to the task if they are being transcoded. Check to see if the files are being Direct Stream/Played from the PMS. MKV is a container file type, so the useful information is whether it’s H264 or H265, MPEG-2 or VC-1 which is obtained by viewing the info for the file in PMS.
Wifi vs Ethernet - some Ethernet users are having issues that get resolved when switching to Wifi…some Wifi users have issues that are resolved when switching to ethernet
Hej igen!
Nu har jag provat med Wifi, tar lika lång tid att starta som med Ethernet.
Film 1 är Bluray x264, När den väl är igång så rullar det.
Film 2 är även den en Bluray x264, men den tar om möjligt ännu längre tid att starta upp emot 5min, sen kan den hacka o buffra en hel del.
@NiclasMan said:
Hej igen!
Nu har jag provat med Wifi, tar lika lång tid att starta som med Ethernet.
Film 1 är Bluray x264, När den väl är igång så rullar det.
Film 2 är även den en Bluray x264, men den tar om möjligt ännu längre tid att starta upp emot 5min, sen kan den hacka o buffra en hel del.
720P fungerar bättre.
Mvh
N
Hej,
Kanske detta kan hjälpa dig att felsöka;
Jag kör Mac Mini som PMS, media lagrat på SynologyNAS DS1815+, Gigabit Ethernet och ATV4. Jag har egentligen bara 1080p Bluray mkv material. Men jag upplever inga större fördröjningar när jag startar en film. Mina filmfiler ligger oftast mellan 20 och 40 GB och de startar utan större dröjsmål - iallafall handlar det aldrig om minuter. Jag kan testa att klocka när jag är hemma.
Om du använder NAS som PMS kan den vara för klen, annars skulle jag gissa att du har problem med förbindelsen mellan ATV4 och PMS på något sätt.
Jag tror inte (hoppas inte) att min NAS är för klen (Synology DS214Play) , den fungerar med alla andra burkar som jag har. Jag har även provat överföringen på nätverket och allt fungerar bra. Måste var ngt annat…
Mvh
Niclas
Jag tror inte (hoppas inte) att min NAS är för klen (Synology DS214Play) , den fungerar med alla andra burkar som jag har. Jag har även provat överföringen på nätverket och allt fungerar bra. Måste var ngt annat…
Mvh
Niclas
DS412Play har visserligen en x46 ATOM CE5335 1.6GHz men den är för klen för att kunna transcoda 1080p.
Du kan kolla själva här:
Testa att konvertera filen från MKV till MP4 med tex MP4tools och vips så kommer du att kunna spela den på ATV4.
Själv väntar jag på InFuse från Firecore. Har mailat dem och deras app till AVT4 kommer att sköta alla transcodning så NAS:en bara behöver servera filen. Dock har de ingen ETA på den, bara före nyår :-/
Så, nu har jag provat att transcoda till MP4, ingen som helst skillnad tyvärr. Däremot laddade jag ner en annan app “simpleX” och med den fungerar det galant. Tyvärr verkar det som om att Plex appen buggar här, den vägrar t.ex. nu att ansluta mot servern, däremot fungerar även det med den andra appen.
@NiclasMan said:
Hmm, Varför klarar mina andra enheter att streama filmerna från NASén då? OBS inte näsvis Vill bara förstå hur det hänger ihop.
Skall prova att transcoda den.
Mvh
N
Glöm inte att citera om du vill ha svar, då ser man det direkt
Det beror på att de andra klienterna är kraftfulla nog att sköta den transcodning som behövs.
NAS:ar har generellt inte processorer som är anpassade för video.
@NiclasMan said:
Så, nu har jag provat att transcoda till MP4, ingen som helst skillnad tyvärr. Däremot laddade jag ner en annan app “simpleX” och med den fungerar det galant. Tyvärr verkar det som om att Plex appen buggar här, den vägrar t.ex. nu att ansluta mot servern, däremot fungerar även det med den andra appen.
Bara att hoppas på en uppdatering nu…
//Niclas
Har du testat att slå av subtitles på din ATV4?
En anledning till att MKV-filerna måste transcodas på din NAS är att PMS “bränner in” undertexterna innan videoströmmen skickas till ATV4.
Jag tog också hem SimpleX men den löste inte mina problem.
@NiclasMan said:
Bara att hoppas på en uppdatering nu…
//Niclas
Synology DS214play är inte klar för 720p och/eller 1080p. Enligt kompabilitetslistan är den klar för 480/576 men inte högre än så. Jag tror svaret är att processorn i din NAS är för klen.
Klippt ur filen:
Synology DS214play x86 ATOM CE5335 1.6GHz Yes Yes Yes No No
De två sista No No avser material 720p och 1080p
Lösningarna för dig är/blir:
Rippa om allt material till 480/576p
eller
Skaffa kraftfullare NAS
eller
Kör PMS på en dedikerad dator
BTW: Jag provade att starta “Sagan om Ringen - extended (mlv)” igår som ligger på 55 GB, tog 6 - 8 sekunder innan den drog igång på ATV
DS412Play har visserligen en x46 ATOM CE5335 1.6GHz men den är för klar för att kunna transcoda 1080p.
Du kan kolla själva här: Plex NAS Compatibility - Google Drive
Testa att konvertera filen från MKV till MP4 med tex MP4tools och vips så kommer du att kunna spela den på ATV4.
Själv väntar jag på InFuse från Firecore. Har mailat dem och deras app till AVT4 kommer att sköta alla transcodning så NAS:en bara behöver servera filen. Dock har de ingen ETA på den, bara före nyår :-/
Nej, Enligt din länkade fil (kompabilitetstlistan) är den INTE klar för vare sig 720p eller 1080p. Däremot klar för 480p och 576p.
DS412Play har visserligen en x46 ATOM CE5335 1.6GHz men den är för klar för att kunna transcoda 1080p.
Du kan kolla själva här: Plex NAS Compatibility - Google Drive
Nej, Enligt din länkade fil (kompabilitetstlistan) är den INTE klar för vare sig 720p eller 1080p. Däremot klar för 480p och 576p.