Bibliotheek op NAS

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag die volgens mij al wel vaker gesteld is, maar waarop ik het antwoord niet helemaal kan vinden. Ik beschik op het moment over een MacBook, een Imac en een NAS. Ik begrijp dat het delen van de bibliotheek over hetzelfde netwerk heel eenvoudig is als ik op één van de twee Macs mijn bibliotheek aanmaak, want dan vindt de ander waarop ook Plex draait de volledige bibliotheek ook. Nadeel is echter dat de bibliotheek alleen gevonden wordt als de “hoofdMac” aan staat. En, dat is nu juist wat ik onhandig vind en anders zou willen (in ieder geval totdat ik een MacMini heb die aan de TV gekoppeld kan worden).

Mijn idee is dus om de bibliotheek naar mijn NAS te verhuizen (die wel altijd aan staat) en beide Plexxen op de Macs te laten verwijzen naar die bibliotheek. De methode die ik daarvoor gevonden heb op het forum is door de map te verhuizen naar de NAS en op de Macs te vervangen door een symlink naar die map. Op zich is de bibliotheek dan vindbaar, maar ik vraag me een paar dingen af:

1. Ik heb de bibliotheek in eerste instantie aangemaakt op de iMac. Bovenstaande procedure gevolgd en op de Imac werkt alles nog hetzelfde. Vervolgens op de MacBook ook Plex geïnstalleerd en bovenstaande procedure uitgevoerd. Wanneer ik nu Plex opstart zie ik inderdaad mijn films en series, dus de koppeling met de NAS werkt. Alleen, wanneer ik de Media Manager open, dan is die helemaal leeg op de MacBook. Kortom, vanaf mijn MacBook kan ik (volgens mij) nu geen aanpassingen doen aan de bibliotheek. Dit kan ik alleen doen op de iMac waarop de bibliotheek in eerste instantie is aangemaakt. Hoe zorg ik ervoor dat ik vanaf beide machines mijn bibliotheek op de NAS kan bijwerken en wijzigen?

2. Hoe kan ik er voor zorgen dat “de rest” van Plex (bijv. Plugins) ook automatisch op beide machines geïnstalleerd worden? Kortom, is het mogelijk om nog andere bestanden op de NAS te zetten en te delen met de twee machines, zodat je eigenlijk op beide machines precies dezelfde instellingen hebt?

Lange vraag, maar ik hoop dat het duidelijk is wat ik wil.

Groeten,

Ezra

Wat ik zou doen, is op elke computer plex installeren, en telkens de films-map aanduiden op je NAS als bron.

Om je plug-ins overal te kunnen benaderen, zou je het volgende kunnen proberen (ik weet niet of het gaat werken):

plaats de map “user/library/application support/plex media server” op je NAS, en vervang de map op je computer door een alias die verwijst naar de map die je op je NAS plaatste.

Bedankt voor je antwoord, maar dit is volgens mij niet de oplossing :). Wanneer ik Plex installeer op alle machines en op elke machine de NAS als bron aangeef, dan heb ik juist te maken met verschillende bibliotheken… op elke machine één. De vraag is juist of ik met één bibliotheek toe kan die ik vanaf verschillende machines kan benaderen. Of begrijp ik je niet helemaal goed?

Dit laatste ga ik vanavond eens proberen… bedankt voor de tip. Vraag me alleen af of de NAS dan niet de computer wordt die de media server draait? Want dat zal dan wel wat performance problemen gaan geven vrees ik.

Als je de NAS als bron aangeeft, zal je inderdaad op elke machine een bibliotheek hebben. Deze bibliotheek bevat echter geen films en dergelijke, die blijven gewoon op je NAS staan. Op je computer zal een map komen met metadata (info over de films, afbeeldingen van films, acteurs,…) Deze map kan maximaal enkele 100MB groot worden (afhankelijk van het aantal films dat je hebt), niet zoveel dus in vergelijking met de honderden gigabytes aan films die je waarschijnlijk hebt op je NAS.

Als je werkt met de alias, zal je plex niet op je NAS draaien, dit is niet mogelijk aangezien je NAS geen computer is. Het komt erop neer dat je Plex op je mac zal draaien, en dat alle informatie (plug-ins, film informatie, instellingen,…) opgehaald zal worden vanop de NAS.

Ik begrijp wat je zegt, maar ik wil juist die metadata vanaf mijn NAS voeden. Als ik het heb over de bibliotheek dan bedoel ik ook niet de fysieke films zelf (want die staan sowieso op de NAS), maar juist over die metadata. Probleem met meerdere metadata-bibliotheken is namelijk dat je op meerdere plaatsen aanpassingen moet doorvoeren. Stel dat ik voor een bepaalde film bijvoorbeeld handmatig de metadata toevoeg (tekst en afbeeldingen), dan wil ik dat niet nogmaals hoeven doen op een andere Mac. De vraag is echter hoe je het beste gebruik kunt maken van 1 metadatabibliotheek die meerdere Macs bedient.

Ik ga binnenkort proberen of dit werkt. Bedankt voor het meedenken!

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.