Bibliotheek vanaf USB netwerkschijf (router)

Hallo allemaal,

Ik ben vrij nieuw en nog redelijk onbekend met Plex.

Films bekijken lukt allemaal prima zo lang ze maar op mijn PC staan die ik speciaal moet aanzetten wanneer ik Plex wil gebruiken.

Nu heb ik een vraag waar ik tot op heden nog geen antwoord op heb kunnen vinden. Hoop dat iemand hier mij verder kan helpen.

Sinds kort heb ik een nieuwe router van Asus (AC87U) die beschikt over een USB poort. Hier heb ik een HDD aan hangen welke ik wil gebruiken om al mijn films e.d. op te zetten. Nu heb ik in windows deze netwerkschijf een drive-letter gegeven zodat deze wordt herkend in Plex. Films kijken gaat dus prima zolang ik mijn PC heb aan staan. Zodra ik de PC uitzet is Plex de verbinding naar de netwerkschijf kwijt.

Is het mogelijk om een verbinding in Plex te maken naar deze netwerkschijf zodat ik altijd films kan kijken ook als mijn PC uit staat.

Iemand een suggestie??

Alvast bedankt, Maus.

Waarop heb je plex media server geïnstalleerd? Die computer of een ander apparaat?

sent from my lumia 930 =)

Bedankt voor je reactie!

PMS is geinstalleerd op mijn vaste PC. De bieb is gelinkt aan mijn Z schijf. Dit is de usb hdd die aan mijn router hangt.

Zodra ik de vaste PC uit zet, is PMS de link naar de Z schijf kwijt. Dus alle content op de Z schijf is niet meer te benaderen vanaf mijn tablet of gsm.

Dat gaat dus niet werken

Plex bestaat uit een server en een client. De PC is de server. Dat de media verspreid staat, is niet erg, zolang de server deze maar kan benaderen.

Voor de clients (waarmee je dus daadwerkelijk kijkt) is het belangrijk dat de server aan is. Als je dus de PC uit zet, is de server uit de lucht en kan de client niet kijken. Om dit via een netwerkschijf te doen, heb je  een NAS nodig waarop de serverversie geïnstalleerd kan worden

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1MfYoJkiwSqCXg8cm5-Ac4oOLPRtCkgUxU0jdj3tmMPc/edit#gid=314388488

Daar was ik al bang voor ja  :(

Heb ook een stuk gelezen over een NAS en de compatibiliteit met Plex.

Dat word ook een lastig verhaal omdat je dan een vrij zware (snelle) NAS nodig hebt voor het (trans)coderen.

Ik zit er maar aan te denken om een mini pc met i3 processor in de meterkast te zetten en deze als Plex server te gaan gebruiken.

Bedankt voor alle input!

ik weet de thuissituatie niet maar anders de minipc gelijk als combinatie client / server aan de TV.

Geeft gelijk nog meer mogelijkheden die met de kanalen van Plex niet altijd even makkelijk werkt. (uitzending gemist bv)

Ik doe het zelfde met een MacMini. draadloos toetsenbord/muis en voor normaal gebruik een programmeerbare afstandsbediening en voor onderhoud log ik vaak in via een andere computer

Misschien dat mijn oplossing voor jou goed is:

Ik gebruik ook een netwerkschijf waar al mijn media op staat, Apple Time capsule. Op mijn MacBook heb ik Plex media server geïnstalleerd, zodat ik op MacBook of via iPad en iPhone kan streamen (er zijn apps voor iPhone/iPad die rechtstreeks de netwerkschijf kunnen benaderen, maar Plex werkt leuker).

Aan mijn tv heb ik een raspberry pi gekoppeld met daarop Kodi geïnstalleerd. Het mooie van kodi is dat het rechtstreeks de netwerkschijf kan benaderen en streamen. En kodi doet het transcode zelf, dus je moet Plex niet op je netwerkschijf kunnen installeren daarvoor.

Nu maak ik wel beetje reclame voor een ander systeem, maar kodi is wel handiger als je geen pc/server wilt die altijd moet aanstaan en je hebt er geen NAS voor nodig.

Kodi (voorheen Xbmc) is gewoon een media player en geen server. dus je dient er een hdd op aan te koppelen of een netwerk schijf (Nas) te gebruiken.

wat ik vooral fijn vind aan Plex is dat alle media op 1 apparaat staat en via plex op zowat elk apparaat te benaderen is...

en ik heb ook een Raspberry (versie 2) bij de tv liggen, deze heb ik voor zijn van Rasplex (Plex home theater) mar mocht je bijv ff snel een usb aankoppelen op de raspi dan is volgens mij rasxbmz met een plex add-on ook goed (geen ervaring me maar op meerdere websites voorbij zien komen)

Jammer dat plex geen netwerkschijf (netwerk locatie) kan benaderen zonder hem te voorzien van een drive letter.

Mijn thuis situatie is als volgt:

Server = mijn vaste PC

Client = Tablet en mob. telefoon

De server maakt verbinding met de netwerkschijf (Z schijf in windows) die aan mijn router hangt. Hierop staat al mijn media.

Via de client stream ik het beeld naar mijn Chromecast in de woonkamer, slaapkamer en thuisbioscoop.

Nu is het dus zo dat mijn PC continu aan moet staan om de Z schijf te kunnen benaderen.

Ik denk dat (in mijn geval) de enige optie een mini pc in de meterkast is. Deze gebruiken als server en media opslag.

Ik zou de miniPC dan aan de thuisbioscoop plaatsen. Ik vindt de verbindingen met chromecast/plex ook niet altijd soepel lopen. En of de PC nu op de ene of andere plaats 24 uur per dag aanstaat maakt ook niet zo veel uit. Er vanuit gaan dat een miniPC net zo stil is als een Mac mini  ;)

Kwa geluid maak ik me geen zorgen. De mini pc's kunnen vrij stil zijn. En mijn beamer maakt ook wel wat geluid, dus de pc zul je amper horen. En films kijken doe ik toch met flink wat volume  ;)

Waar ik me wel zorgen over maak is de internet verbinding. Mocht ik hem in mijn thuisbios zetten, dan moet ik hem draadloos in mijn netwerk opnemen omdat ik hier geen LAN verbinding heb. In de meterkast kan ik de mini pc gewoon bedraad aan mijn router hangen.

Het streamen naar mijn chromecast gaat prima. Gisteren nog een bijna 3 uur durende film van 15gb gestreamd. Geen enkel probleem.

Dat gaat dan toch ook allemaal over wifi? en hoeveel streams zijn er dan gelijktijdig?

Als er veel streams tegelijk zijn kan dit een punt worden voor de serverkeuze

Anderzijds. als het zo werkt, werkt het en moet je geen problemen gaan zoeken. Ik zou zeggen, streamen maar  :D

Het punt is dat de mini pc tevens gaat dienen als download station. Films en series staan dan meteen op de juiste plaats.

Dan is een bedraad netwerk sneller dan wifi.