Plex binnen een netwerk van 2 computers + tv

Ik heb een ‘vaste’ computer met bedraad internet, hier staat al mijn media op. Tevens heb ik een klein computertje Fujitsu Siemens Esprimo 9000 (i3) die bij mijn tv staat en middels HDMI met de tv verbonden is. Beide computers en de tv zijn bedraad aangesloten op de UBEE router/modem van Ziggo. Nu heb ik een netwerkje gemaakt waardoor mijn vaste computer, en mijn media, benaderbaar is met de Fujitsu. Hoe ga ik nu te werk als ik Plex wil installeren, heeft dit uberhaupt zin. De media staat op de computer die in deze situatie als harde schijf fungeert, en de media is in het netwerk bereikbaar maar staat niet op die computer die ik daadwerkelijk gebruik om beeld op de tv te krijgen. Iemand een idee…?

In het kort: Je installeert de plex media server op je ‘vaste’ computer en zorgt dat al je media geïndexeerd wordt zodat het in de libarary/bibliotheek zichtbaar wordt. Op je i3 installeer je de plex media player of plex home theatre (of de windows client). Deze computer gebruik je dan als client. De client zal dan verbinding maken met de plex media server op je ‘vaste’ pc en je hebt dan toegang tot al je media en zodat je die op je tv kan kijken.

Zoals Rolf aan heeft gegeven: het kan. Of het zin heeft is natuurlijk aan jouzelf om te beoordelen. : P

Maar even voor mijn eigen begrip: je media staan dus op je ‘vaste’ computer? Die moet dan natuurlijk wel aan staan wil je kunnen streamen naar je TV, bijvoorbeeld. Als je media op de computer staan die ook daadwerkelijk zal fungeren als Plex-server hoef je niet veel meer te doen dan aangeven waar die media dan wel niet mogen staan. Ook wel belangrijk om je te realiseren: die i3 gaat wellicht struikelen over transcodeerwerk, met name als je meerdere streams aan gaat zetten (muziek is natuurlijk geen enkel probleem).

Bijkomend voordeel van de setup zoals je hem nu in gedachten hebt is dat je ook extern (via Plex/Web) je media zou kunnen benaderen, en via diverse andere apps voor smartphones e.d. die ook inhaken op je Plex server.

Beiden dank voor de reacties, ik zal er eens over nadenken. De media is nu natuurlijk bereikbaar via de reguliere mappen in de verkenner, waar ik mapjes met film, serie en muziek heb die voorzien zijn van de desbetreffende media. Alleen zijn die looks natuurlijk niet om aan te zien dus vandaar de vraag. Mogelijk ga ik het weekend eens kijken naar de optie van Rolf, of het kan en zo ja of het ook bevalt. Ik laat het weten zo gauw ik ervaring heb opgedaan. En inderdaad begrijp ik dat de computer aan moet staan wil ik de media kunnen bereiken. Die staan overigens op een externe drive die daar aan hangt, niet op de computer zelf. Ik zou de drive ook aan de i3 kunnen hangen maar dat computertje is niet zo snel meer als er ook nog een TB aan extern geheugen aangekoppeld wordt… Vandaar de bedrade internetverbinding zoals hij nu is