Dålig kvalitet när man ansluter externt

Hej!

Jag har precis skaffat Plex på datorn och på min iPad. Det fungerar väldigt bra. Jag har valt att ha samma kvalitet både när jag ansluter lokalt och externt via wifi hon en kompis till exempel.

Det som blir fel är att kvaliten på videon när man streamar från en extern wifi blir usel. Detta oavsett om jag stället upp kvaliten. Den ändras liksom aldrig ens.

Någon som vart med om liknande?

Hur kan jag börja undersöka?

Hälsningar

Martin

Det hänger på vad du har för uppkopplingshastighet. Även om du ställer upp kvalitéten på HD, men ansluter med EDGE eller låg hastighet på 3G, så blir ju bilden dålig.

Börja med att kolla med Bredbandskollen på den plats där du vill se filmen (hos kompisen).

En sak de flesta glömmer: vad har du för Upphastighet där du har din Plexserver? De flesta har nog bara 1 Mbps…

Tack för snabbt svar :)

Min upphastighet för Plexservern är ca 50 Mbit/s (mätte precis). Gjorde även en mätning när jag var hos mina föräldrar över jul. De hade ca 5 Mbit ner. Har även testat med min mobil och den visade 7 Mbit/s ner. Jag tror därför att det inte beror på hastigheten utan något annat. Jag har ställt kvaliteten på 4 Mbit/s både lokalt och externt och det blir extremt dåligt externt och väldigt bra lokalt. Känns som kvaliteten aldrig ändras beroende på vad jag väljer i inställningarna :S

Mer idéer?

Hälsningar
Martin

Sänkte precis min kvalitet över lokala nätverket till 320kbps, 240p. När jag nu spelar filmen lokalt blir bilden mycket sämre men det är ändå bättre bild än att köra via mobilen eller ett annat externt nätverk. :S

Jag har nu hittat vad det var som var fel :slight_smile:

I inställningarna för Plex på iOS, under Video, finns Steaming Quality för Externt Wi-Fi. När man tryckt så man kan välja hastighet så finns längst ner ett val för Kvalitetsjustering. När jag stängde av denna funktionen så blev bilden skarp igen :slight_smile:

Hälsningar

Martin

Ja, upptäckte exakt samma sak under jul då jag befann mig i Norrlands inland. Automatisk kvalitetsjustering verkar inte fungera speciellt bra än så länge.

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.