Hej!
Satt upp en plex server och det funkar kalas MEN…
Blir inte riktigt klok på hur jag ska göra för att få den att fungera optimalt ihop med iPhone/iPad i mitt interna nätverk.
Har provat massa olika inställningar och meckat fram och tillbaka.
Problemet jag har är att ibland hittas inte servern alls lokalt från klienterna, ibland hittas den men på mitt externa ip.
Jag har ALDRIG några problem med att nå den via min iMac via webläsaren på lokalt ip:32400.
Har provat på mina klienter (dvs iPhone och iPad) att vara inloggad på myPlex. Jag har testat att köra med att publicera server (givetvis portforward på rätt port).
Det som händer är att när jag stänger plex på klienterna och sedan efter en stund öppnar igen så hittas ibland inte servern och ibland hittas den efter att ha laddat om i klienten ett par ggr. Andra gånger är jag uppkopplad mot den via mitt externa ip (man ser ju i klienten under servers att den har både det interna fasta ip:et och det externa. Det externa är ett ip jag får genom en vpn tjänst jag kör. detta tror jag iofs inte är problemet i sig utan den får ju rätt externt ip).
Problemet med detta då är ju att videokvaliteten är sämre och jag nyttjar ju dessutom tillgänglig bandbredd till mitt bredband.
När jag installerade servern och sedan startade klienterna första gången så la jag till min server manuellt med ip och port. Som det är nu så hittas ibland den servern jag lagt till manuellt och ibland får jag en till som är något som klienten hittar själv. Så ibland har jag 2 st. i listan, ibland har jag 1 och ibland ingen alls.
När jag då har 2 st. så visas de mappar/kategorier 2 ggr i klienten.
Det är även så att när jag loggar in ibland så telefonen eller paddan så har plex ibland valt internet ip, ibland extern.
Fattar ingenting! Via webgui så funkar det alltid!
jag vore tacksam om jag kunde få hjälp med detta. jag vill att plex appen alltid ska koppla upp sig mot internt ip!
hade ju iofs inte varit fel om jag kunde nå filmerna/tv serierna när jag är utanför min bostad på externt ip heller.
Hur tusan ska jag sätta upp detta för att det ska fungera? Vad är det som är fel? Känns så som något krockar någonstans på något sätt men jag har ingen aning om vad!!
Kör senaste versionen av Plex server.
Jag har sett rapporter om liknande saker, men jag har inte sett någon lösning ännu. Har du provat logga ur MyPlex i din klient och se om det funkar då?
Använder du inte Plex i telefonen "på språng" så är ju work-arounden mycket enklare än så, ställ upp kvaliteten på "External Wifi" till samma kvalitet som "Local".
Jag har inga egentliga lösningar förutom det att komma med just nu, eftersom jag inte vet om detta är en PMS-bugg, GDM/Bonjour-bug eller Plex för iOS-bugg. Och det är lite knepigt att felsöka ibland. En grej som du skulle kunna göra är att installera "System Console" från Electric Labs på din telefon och iPad, och sen återskapa felet i Plex-appen. Sen gå in i System Console och se om loggen blivit populerat med något vettigt.
Får väll prova att logga ur myPlex och se...
Vill inte ställa upp kvaliteten på extern wifi för det stjäler ju bandbredd både upp och ner om man ska gå via nätet :(
Av någon anledning kan jag inte komma åt http://xxx.xxx.xxx.xxx:32400/web/ ifrån safari på iPaden, den vill inte connecta dit. Funkar det inte på en surfplatta eller?
Blir sjukt trött på detta. Har lagt många timmar på att ställa in alla omslag, texter mm i alla sektioner och betalt 38 :- för appen och så strular det så här..
Vad har det för betydelse om jag är inloggad på myPlex eller inte egentligen?
Du skriver att ibland kommer din server upp i klienten trots att du har lagt till den manuellt, ibland gör den inte det. Det låter som ett nätverksproblem. Den ska alltid komma upp, du ska inte alls behöva lägga in den manuellt.
Är din nätverk rätt uppsatt? Vad har du för router, vilka IPnummer har din PMS resp klient?
Japp ibland kommer den inte alls upp och då provade jag att adda den manuellt. Nu ligger ju den manuella där och ibland så autodetectas den också och då blir det 2 st. Stänger jag Plex appen efter att jag fått kontakt och öppnar direkt igen så funkar det men går det då en stund så kan det bli problem och då räcker det ofast med att ladda om på den "ladda om" ikonen. Tittar jag på anslutningar så klan jag ibland ha blivit kopplad på det externa ip nummret. Det ser man ju vilket den valt då både internt och externt visas. Stänger man då appen helt och startar om så brukar den koppla upp mot internt ip igen. Jävligt konstigt detta. jag vill bara det ska funka!!!
Det är rätt uppsatt ja :)
Har en Asus RT-N56U.
Har inte nätverksproblem, det är jag 100% säker på.
Hemma kör jag:
"Server" 192.168.1.200, fast ip. Denna delar ut ett antal smb shares till min Popcorn Hour.
Popcorn Hour A210, DHCP, ethernetkabel
AppleTV3, DHCP, ehternetkabel
iMac, DHCP Wifi på 5 Ghz bandet
iPhone x 2, DHCP Wifi på 2,4 Ghz bandet
iPad, DCHP Wifi på 5 Ghz bandet
HP Skrivare, Wifi
Har aldrig haft något problem med övriga klienter och jag kopierar filer kors och tvärs dagligen mellan alla möjliga enheter. Det kan vara en enkel fråga att fråga om det finns problem med nätverket men nej, det skulle jag inte påstå.
EDIT; Ska Plex servern hittas automatiskt om jag INTE är inloggad via MyPlex i iPhone/iPad?
Det gör den inte nu... loggar jag in så hittas den.. så ska det inte vara väll? Är jag då inloggad så får den dubbla ip och ibland väljs det externa...
På ditt LAN ska den hittas automatiskt oavsett om du är inloggad eller ej. Så något verkar konstigt. Jag antar att du har testat med att radera allt och installera om?
Nej dte har jag inte provat, ska det behövas?
Förlorar jag allt jag satt upp då?
EDIT: Funderar på att formatera hela datorn och installera om isf, både fru och barn kommer hem först imorrn så jag har hela kvällen och natten på mig Stödjs Windows Server 2008 R2 och/eller 2012? Kör på Windows7 idag men ska man ändå göra om allt från början kanske man väljer en server version och skapar en riktig domän istället
Har du inte lagt in egna metadata spelar det ingen stor roll, du får peka på mapparna där filmerna ligger, så hämtas de igen.
Windows kan jag inte…
This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.