EPG support voor LiveTV/DVR in Nederland verdwijnt - alternatieven?

Ik ontving 22 maart een bericht van Plex dat ze in Juni over gaan stappen naar een andere EPG provider, en dat die nieuwe provider niet meer Nederlandse EPGs levert :disappointed:.
Als alternatief wordt verwezen naar het gebruik van de XMLTV ‘standaard’.
Ik heb me daarin wat verdiept, via WebGrab+Plus. Een nederlands tool zo te zien, komt er feitelijk op neer dat periodiek websites worden ‘gescreenscraped’ en omgezet naar een XML bestandje. Je scheduled dat proces, zodat je XMLTV bestandje regelmatig wordt bijgewerkt; en je laat de DVR tuner voor EPG informatie naar dat XMLTV bestandje verwijzen.
Ik heb dat aan de praat gekregen, gebaseerd op tvgids.tv, maar ben bepaald niet enthousiast.
Waar je nu bij de EPG een serie kunt plannen om op te nemen, waarbij dan automatisch wekelijks de nieuwe aflevering wordt opgenomen, valt die optie weg bij mijn XMLTV setup. Betekent dat je elke aflevering expliciet moet aanklikken om op te nemen :frowning:.

Is er wellicht iemand die wel een goed werkende XMLTV setup heeft en daarover wat wil delen?

1 Like

helaas nog niet. Maar wat ik ook niet helemaal begrijp is waarom Plex naar een andere EPG aanbieder gaat waarbij er vervolgens landen gewoon geen EPG meer hebben. Die mensen moeten dus op zoek naar een ‘halfbakken’ oplossing.

Dat had ik ook. Ik ben er inmiddels wel achter hoe dat het komt dat Plex alles als Movie ziet (en je dus geen recurring recordings kan inplannen).

Plex moet een episode nummer zien binnen het programma in de XMLTV source om een programma als een serie te behandelen (XMLTV & Categories - #16 by shea9872). De XMLTV die WebGrab+Plus wegschrijft, bevat dit ook wel. Eén van de sites die ik probeerde zorgde voor de volgende output:

<episode-num system="onscreen">E15</episode-num>

Hier blijkt Plex niet mee overweg te kunnen / hij herkent het niet als een episode nummer.

Volgens de XMLTV specificatie zijn er meerdere manieren om dat te doen. De verschillende sites/sources van WebGrab+Plus kunnen dit op een andere manier doen.

Ik heb een test XMLTV bestandje gemaakt en heb de verschillende systemen geprobeerd. De enige die ik werkend heb gekregen is met xmltv_ns (https://github.com/XMLTV/xmltv/blob/master/xmltv.dtd#L370):

<episode-num system="xmltv_ns"> . 15 . </episode-num>

In principe kan WebGrab+Plus ook op die manier de episode nummers wegschrijven, maar dit is afhankelijk van de siteini files. Ik heb geen werkende siteini kunnen vinden die het op die manier wegschrijft helaas.

Ik merk sowieso dat WebGrab+Plus heel veel outdated sources heeft en dat eigenlijk alleen horizon.tv en tvgids.tv werken.

Zelf ben ik ook aan het kijken geweest naar de volgende tool: GitHub - tvgrabbers/tvgrabpyAPI: An xmltv-API for extracting and merging tv programme information from several sources. Deze is nog wel up-to-date met de sources en schrijft de episodenummers ook weg op een manier dat Plex het begrijpt.
Er zitten wel een aantal bugs in, maar heb issues aangemaakt en de maker van de tool gaat daarnaar kijken. (En ikzelf ook als ik de tijd ervoor kan vinden).

Deze tool integreert ook met TVHeadend (als je dat zou gebruiken). Zelf gebruik ik de volgende docker container: GitHub - rsenden/docker-tvheadend-tvgrabpy: linuxserver/docker-tvheadend extended with tvgrabpyAPI. Deze bundelt dus TVHeadend met tvgrabpyAPI. Is vrij eenvoudig om dat dan allemaal draaiend te krijgen. Zit daar wel weer met een ander probleempje wat om de hoek komt kijken; het XMLTV bestand wat uit TVHeadend komt maakt van xmltv_ns ineens xmltv-ns. Daar kan Plex dan weer niet mee overweg
 Heb tot nu toe nergens kunnen vinden hoe dat komt. Tijdelijke oplossing: heb een scriptje draaien wat een simpele replace doet van xmltv-ns naar xmltv_ns en dat draait opzich wel.

Maar al met al, al veel uurtjes kwijt geweest en het draait nog niet helemaal vlekkeloos. Erg jammer dat Plex support voor Nederland laat vallen! Zeker omdat we er met het kopen van een Plex Pass ook voor betaald hebben. Ookal was de gids-data voor Nederland niet altijd super en compleet, het was wel erg makkelijk om in te stellen

1 Like

Dank, nuttige info.

In de tvgids.tv siteini revisie 9 (uit 2017) zit een toggle waarmee je de episodes kunt wegschrijven in ‘xmltv_ns’ formaat:

*site {episodesystem=onscreen} *Enable for Onscreen Episode System
site {episodesystem=xmltv_ns} *Enable for xmltv_ns Episode System

Standaard is ‘xmltv_ns’ uitgesterd, maar dat kun je dus omzetten. Het resultaat is dan inderdaad een stuk beter (wel de file helemaal weggooien, want de nieuwe setting wordt alleen gebruikt voor nieuwe entries) voor Plex.
Er moet nog wel wat verder aan gepoetst worden om het vergelijkbaar aan de EPG te krijgen.

Andere optie die ik nog wil uitproberen is om Belgie te kiezen als locatie voor de EPG, en kijken hoeveel zenders daar in meekomen.

Tja, er komen een aantal landen bij, er vallen er een aantal af. Wij zitten nu ff aan de verkeerde kant van de streep.
https://support.plex.tv/articles/using-an-xmltv-guide/

De paar bugs in de tvgrabpyAPI tool zijn er inmiddels uitgehaald.

Werkte dit bij jou? Ik kreeg dit bij mij niet werkend.

Zo ja, dan moet ik nog eens de twee tools gaan vergelijken.

Ja werkt bij mij nu netjes.

Ik gebruik nu ook tvgrabAPI. Aangezien mijn vrouw graag TLC kijkt ook een beetje de configuratie aan moeten passen om bij alle programma’s episode informatie te krijgen (niet alle genres worden als TV Show/serie gezien, en dus wordt deze informatie er niet bijgezocht).

Zitten deze fixes in 1.0.9 release?

Er zijn verschillende iptv providers die XMLTV leveren.
Ook wanneer je geen abbonement hebt, kan je deze XMLTV bestanden gebruiken.
Even goed zoeken op google en je vindt ze wel.

Echter, degene die ik heb gevonden gebruiken het onscreen systeem.

onscreen wordt niet ondersteund door plex, maar original-by-air date wel.
aangezien " start " in een xmltv bestand altijd overeenkomt met een original-by-air entry, zou je dus alles om kunnen zetten naar original-by-air

Ik heb hiervoor een python scriptje gemaakt.
Hiermee converteer je onscreen naar original-by-air

werkt perfect

import xml.etree.ElementTree as ET

et = ET.parse('/input.xml')

for child in et.findall('programme'):
    starttime = child.attrib.get('start').split(' ')[0]
    starttime = starttime[:4] + '-' + starttime[4:]
    starttime = starttime[:7] + '-' + starttime[7:]
    starttime = starttime[:10] + ' ' + starttime[10:]
    starttime = starttime[:13] + ':' + starttime[13:]
    starttime = starttime[:16] + ':' + starttime[16:]
    for system in child.findall('episode-num'):
        if system.attrib["system"] == "onscreen":
            system.text = (starttime)
            system.attrib["system"] = "original-air-date"

et.write('/output.xml') 

Ik heb inderdaad een tweetal EPG bronnen kunnen vinden.
Beide gebruiken WebGrabPlus als mechanisme (gedocumenteerd in het begin van de XMLTV output).
En beide geven voor episodes inderdaad het onscreen systeem.

Vwb je trucje om de episode info te overschrijven met de ‘original-air-date’; voor herhalingen werkt dit wellicht minder handig. Misschien is omzetten van “E15” naar " . 15 . " voor het xmltv_ns systeem dan handiger?

Zelf gebruik ik nu sinds een paar dagen WebGrabPlus gebaseerd op tvgids.tv, en dat werkt best goed. Daarmee wordt ook seizoensinfo van afleveringen getoond (seizoen 3 afl 5).
Versie 2.1.7 van de grabber en revisie 9 van tvgids.tv.ini, waarin het episode system naar xmltv_ns is gezet.

Ik heb nu inderdaad webgrabplus draaien, en hiermee krijg ik season informatie.

Het enige probleem wat ik nu nog heb is dat elke aflevering als nieuw wordt weergegeven, en dat elke herhaling wordt opgenomen.

Heeft iemand een bron gevonden die dit probleem niet heeft?

Deze configuratie heb ik sinds een dag ook draaien en dat gaat ook best goed. Ik vraag me alleen af, mis ik iets of worden chanel logo’s niet meegenomen en is daar een eigen tweak voor nodig? Verder zie ik voor een aantal programma’s afbeeldingen in de gids staan, die haalt Plex ergens vandaan denk ik, is hier iets te verbeteren zodat er meer programma’s voorzien worden van een afbeelding?

Ik zie een SSL/TLS error op tvgids.tv, iemand ook dit probleem
 Ik krijg webgraboplus dus helemaal niet aan de praat

Kanaal logo’s komen inderdaad niet mee, heeft waarschijnlijk te maken met het de manier waarop TVGids.tv de logo’s toont, dat is niet een simpel grafisch bestandje per kanaal.
En inderdaad staan er soms wel, soms niet afbeeldingen bij. Ook dat heeft met de bron te maken, tvgids.tv heeft gewoon niet bij elk pgm een afbeelding

Volgens mij kun je met XTEVE handmatig logo’s toevoegen, webgrabplus XML inladen (Simpele Apache Server?) met xteve logos toevoegen en dan krijg je weer een nieuw XML bestand, deze update ook constant vanzelf.

https://xteve.de/

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.