Hej
Är väldigt ny Plex användare och har inte riktigt koll på saker och ting än.
Har hittills delat lite filmer och musik från min laptop med Win 7, det är också denna dator som PMS ligger på. Skulle dock vilja slippa ha denna dator igång hela tiden för att få allt att funka.
Har en Thomson TG789 router från Telia där jag har tänkt koppla in en extern hårddisk och tänkte isf lägga all media på denna. Har testat med ett usb minne och det funkar så tillvida att jag hittar minnet via datorn och telefonen, men däremot så hittar inte PMS detta minne.
Hur gör jag för att detta ska funka? Går det överhuvudtaget, eller måste man ha en riktig NAS…?
Hej
Är väldigt ny Plex användare och har inte riktigt koll på saker och ting än.
Har hittills delat lite filmer och musik från min laptop med Win 7, det är också denna dator som PMS ligger på. Skulle dock vilja slippa ha denna dator igång hela tiden för att få allt att funka.
Har en Thomson TG789 router från Telia där jag har tänkt koppla in en extern hårddisk och tänkte isf lägga all media på denna. Har testat med ett usb minne och det funkar så tillvida att jag hittar minnet via datorn och telefonen, men däremot så hittar inte PMS detta minne.
Hur gör jag för att detta ska funka? Går det överhuvudtaget, eller måste man ha en riktig NAS...?
För att en Plexklient ska spela upp saker, så måste PMS (Plex Media Server) vara igång. Det finns inga genvägar för det tyvärr.
Hade samma tanke med min ASUS router för att slippa köpa en NAS men jag är alltså tvungen till det om jag inte vill ha datorn igång jämt (som kör PMS)?
Om du inte vill ha igång en dator med PMS så måste du ha igång ett NAS med en PMS ja.Hade samma tanke med min ASUS router för att slippa köpa en NAS men jag är alltså tvungen till det om jag inte vill ha datorn igång jämt (som kör PMS)?
En Mac mini (drar 20 W) är perfekt som PMS.
Ok
Tips på billigast tänkbara lösning som kör PMSen åt mig!?
Ok
Tips på billigast tänkbara lösning som kör PMSen åt mig!?
Ska den klara av att transcoda eller räcker Direct Play? Om du inte vet skillnaden: Vilka enheter ska kunna spela upp filmer från PMS?
Hört orden men ärligt talat så vet jag inte vad dom betyder.
Bara min tv är det tänkt (samsung UED8005) och den klarar de flesta sorters filer om det är det som menas med transcoda/direct play?
Kollat lite på en raspberry pi sen jag ställde frågan är det något du rekommenderar?
Hört orden men ärligt talat så vet jag inte vad dom betyder.
Bara min tv är det tänkt (samsung UED8005) och den klarar de flesta sorters filer om det är det som menas med transcoda/direct play?
Kollat lite på en raspberry pi sen jag ställde frågan är det något du rekommenderar?
Transcode = Processen som PMS gör för att konvertera om filmen (dess codecs) under tiden du ser den för att klienten ska kunna spela upp den (kräver stark CPU).
Direct Stream = Processen som PMS gör för att byta "container" (en container är t.ex. .MKV, .MP4 och .AVI). Denna process kräver ingen stark CPU.
Direct Play = Klienten stödjer både containern och både ljud och bild-codecen, och det innebär att PMS inte behöver göra något förutom att skicka filmen orörd till klienten.
Tyvärr är det just så att om du ska köpa ett billigt NAS så kan du alltså bara spela upp filer som Samsungen klarar av nativt (gäller både ljud, bild, container och typ av undertext). Som jag ser det så är inte det ett alternativ. Jag tror du kommer bli galen att inte kunna spela upp saker som inte exakt följer en specific ram, även om den ramen inte är super-tight.
Så dina egentliga alternativ är att antingen byta klient till PHT (som kan spela upp en jäkla massa format och codecs) eller att köra PMS på en kraftfullare maskin. Det finns några alternativ bland ReadyNAS och Synology, men allt beror ju förstås på vilken budget du kan tänka dig.
Raspberry Pi funkar enbart som en klient. Du kan ej köra den som server och klara någon typ av transcoding.
Hade tänkt att köpa en NAS och då välja en lite bättre som klarar lite mer än en billig men jag har i dagsläget inte användning för NASen mer än för plex, så då tänkte jag vänta med detta inköp och få en lösning för plex på annat vis än med dator/NAS men blir nog som du säger galen när allt inte funkar.
Kollade på en synology 214play tidigare då jag fick intrycket av att synology var det ``rätta´´ märke att välja om man vill ha en NAS.
Håller du med om att jag skall köra på synology och 214play kanske?
Hade tänkt att köpa en NAS och då välja en lite bättre som klarar lite mer än en billig men jag har i dagsläget inte användning för NASen mer än för plex, så då tänkte jag vänta med detta inköp och få en lösning för plex på annat vis än med dator/NAS men blir nog som du säger galen när allt inte funkar.
Kollade på en synology 214play tidigare då jag fick intrycket av att synology var det ``rätta´´ märke att välja om man vill ha en NAS.
Håller du med om att jag skall köra på synology och 214play kanske?
Nja, som jag förstått det så är CPU:n lite väl seg i den tyvärr.
För att vara riktigt uppriktig... så finns det inget billigt NAS som klarar av att transcoda ända upp till 1080P tillförlitligt. Det är bara lite dyrare grejer som har tillräckligt stark CPU.
Så inget NAS i 3-4000kr-klassen (pris utan diskar) kommer göra dig glad nog. Det var i slutändan också anledningen till varför jag byggde mitt eget NAS.
En beg Mac mini, så kan du använda vilka diskar du vill. Då låser man inte in sej, utan kan byta/uppgradera när det finns mer pengar/kommer nyare och bättre grejor.
This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.