Koppla extern HD via router till Plex?

Är det möjligt? Jag har testat det mesta men det kanske är smartast att ta reda på om det faktiskt går...

Jag har en Packard Bell hårddisk 500 Gig, Netgear WNR3500 och vill genom att koppla ihop hårddisken till routern lägga in filerna i PMM-biblioteket. Jag är inte klockren när det gäller det tekniska men har testat att göra port forwarding i routerinställningarna och angett aktuell ip-adress i Plex utan resultat.

Mycket tacksam för tips!

Montera hårddisken över nätverket på den dator som har PMS på sig så kommer det gå utmärkt.

Du menar koppla hårddisken till datorn? Det är lätt och funkar finfint men inte mest praktiskt... vill helst ha den inkopplad i ett hörn (till routern) och kunna ladda filer från den. 

Just nu är den inkopplad i routern men PMS hittar fortfarande inte disken. För några dagar sedan gick det bra i några timmar, sen försvann det. Kan det ha att göra med att IP-adressen förändras? Är dynamisk DNS nödvändig?

Servern ifråga ser ut att vara hittad:

http://www.ladda-upp.se/bilder/jjagoazssooqye/

Men ändå kan inte filerna hittas:

http://www.ladda-upp.se/bilder/heavjzgucjrfvp/

Nej, jag menar inte att du ska koppla in disken i datorn, utan i routern. Sedan så monterar du upp den via din dators operativsystem. T.ex. via SMB, AFP eller vilket nätverksprotokoll nu din router stödjer.

DDNS har inget med det hela att göra om du pratar om ditt interna nätverk. Så om disken försvinner från ditt operativsystem så är det något annat. Att t.ex. din router stänger av det hela då disken är nedspunnen. Kan inget om din router så kan tyvärr inte hjälpa där :(

Tack för ditt inlägg :-)

Så här har jag gjort:

1. Installerat Plex server på MacBook Pro

2. Pluggat in extern HD i routern (Netgear WNR3500)

3. Gjort portforwarding av den port där HDn är inkopplad (men helt ärligt vet jag inte om det är rätt port, kör uteslutningsmetoden)

4. Aktiverat UPnP

Första dygnet fungerade det inte, endast det som var direkt kopplat till Macen (dvs på dess HD eller inkopplat) identifierades av Plex. Sedan vips så hittade den min externa HD! Varade i ungefär tre timmar. Sedan väck igen och jag har ännu inte lyckats. Detta talar väl för att jag inte riktigt begripit mig på IP-adressen, den förändras väl? 

Min största fundering är följande:

Hur kan routern identifieras i inställningar (se skärmdump) och få status "Myplex" (192.168...) men utan tillstymmelse till kontakt i biblioteket?

Min routers nätverksprotokoll:

WLAN

IEEE 802.11b/g, IEEE 802.11n

Kryptering

64-bit WEP, 128-bit WEP, WPA, WPA2

Övriga

Ja

Nja, din interna IP-adress ska inte ändras så länge du har igång grejerna. Den kan ändras om du bootar om en maskin och en annan snott det IP-nummer som du hade innan.

Just nu är vi väldigt långt ifrån varandra i form av ömsesidig förståelse, och om vi ska ha en chans att lösa detta så måste vi ändra taktik :) Och jag tycker vi testar att ta en detalj i taget:

* Då du kopplar upp din hårddisk till din router, hur får du den att dyka upp på din dator, och hur får du dina filer att synas i din dator?

Och PortForwarding används enbart om du vill komma åt hårddisken via Internet. Inte så länge du kör på ditt eget nätverk.

Får du upp hårddisken på Skrivbordet?

* Då du kopplar upp din hårddisk till din router, hur får du den att dyka upp på din dator, och hur får du dina filer att synas i din dator?

Smart taktik! tack för all hjälp. svar: Mina filer syns i Plex servern eftersom den under en kort stund för ett par dagar sedan lyckades hitta från hårddisken. Då laddade jag själv upp valda filer till Plex från HD:n, dvs filmer osv. Nu syns filerna i Plex varje gång jag startar servern, men de är inte tillgängliga eftersom det inte verkar finnas ngn fungerande koppling till HD:n.

Och PortForwarding används enbart om du vill komma åt hårddisken via Internet. Inte så länge du kör på ditt eget nätverk.
Får du upp hårddisken på Skrivbordet?

Nej HD:n kommer inte upp på skrivbordet, oavsett vilket skrivbord du menar. Som i tidigare svar, filerna syns i Plex men de är inte tillgängliga. Jag laddade upp dom under den korta stund som HD:n lyckades koppla upp till Plex.

Nej HD:n kommer inte upp på skrivbordet, oavsett vilket skrivbord du menar. Som i tidigare svar, filerna syns i Plex men de är inte tillgängliga. Jag laddade upp dom under den korta stund som HD:n lyckades koppla upp till Plex.

Och det är här problemet är. Den dator som har igång PMS måste ha hårddisken monterad. Alltså, måste ha hårddisken på skrivbordet. Om du använder OSX 10.8 så är default-inställningen att monterade diskar inte ska synas på skrivbordet om än de är monterade, så det är inte längre ett bra sätt att beskriva vad montering är, så för sakens skull så börjar vi att ändra den förinställningen så du vet om disken är monterad eller inte:

Gå till Finder. Klicka på "Finder" uppe i vänstra hörnet. Klicka på "Preferences" (Eller "Inställningar" som det heter på svenska). Då ska det komma upp 4 olika tabbar. Välj den längst till vänster som heter "General" (vet ej vad den heter på svenska). Där kan du klicka i vilka saker som ska synas på skrivbordet. Klicka i alla 4 saker (Hard Disks, External sisks, CDs, Connected Servers).

Då du är klar kan du stänga det fönstret. På skrivbordet ska du nu se om du har monterat din hårddisk från routern eller ej. För att du ska kunna spela upp filmerna från hårddisken som är kopplad till routern så måste den hårddisken synas på skrivbordet. Eller som det heter på ITspråk: Disken måste vara "mountad" (monterad).

Då du är klar kan du stänga det fönstret. På skrivbordet ska du nu se om du har monterat din hårddisk från routern eller ej. För att du ska kunna spela upp filmerna från hårddisken som är kopplad till routern så måste den hårddisken synas på skrivbordet. Eller som det heter på ITspråk: Disken måste vara "mountad" (monterad).

Stort tack för lättförståeligt tips. Rutan var inte ikryssad som du misstänkte, dock syns bara Macens egna HD, inte den som jag kopplat via routern. Jag antar att det är själva beviset på att det inte fungerar. Då, vilka möjliga anledningar finns till att den inte är monterad?

Har tagit skärmdumpar, routern har ju de facto registrerat USB/HD:n + den kör UPnP gentemot datorn. Var i denna koppling fattas det något?

Stort tack för lättförståeligt tips. Rutan var inte ikryssad som du misstänkte, dock syns bara Macens egna HD, inte den som jag kopplat via routern. Jag antar att det är själva beviset på att det inte fungerar. Då, vilka möjliga anledningar finns till att den inte är monterad?

Well, man måste montera den manuellt. Syns disken till vänster i ett Finderfönster? Ser du ditt routernamn eller själva disknamnet där?

Sorry: Finderfönster? Disken syns inte någonstans i datorn. Jag kan gå in i routerns inställningar och där hitta den, men inte i datorn. 

Jo ■■■■, nu gick det! 

Finder/ Gå / Anslut till server / Smb:readyshare

Då kom hårddisken upp! Ligger på skrivbordet nu.

Wow vad glad jag blir. Kan man ställa in så den ansluter automatiskt, lite meck att behöva göra det varje gång...

Jo ■■■■, nu gick det! 
Finder/ Gå / Anslut till server / Smb:readyshare

Då kom hårddisken upp! Ligger på skrivbordet nu.

Wow vad glad jag blir. Kan man ställa in så den ansluter automatiskt, lite meck att behöva göra det varje gång...

Well, antingen så skapar du helt enkelt ett alias till disken på skrivbordet (så är det bara att dubbelklicka på den när du vill montera) eller så lägger du till den i "Login Items" i "Users & Groups" i "System preferences". Då kommer den dyka upp varje gång du loggar in.

STORT tack, om jag bara visste att lösningen låg så nära... Äntligen är det igång! Jag antar att min nästa fråga komma handla om hur man når all data utanför nätverket men då antar jag likafullt att det kommer handla om portforwarding och då börjar det göra ont i huvudet... Tack!

Inte nödvändigtvis. Har du ett MyPlex-konto, så brukar det funka utan att göra några andra inställningar.

Inte nödvändigtvis. Har du ett MyPlex-konto, så brukar det funka utan att göra några andra inställningar.

Jag har ingen koll på %-antalet som behöver göra manuella portforwards. Men det är tyvärr så att vissa typer av nätverk och vissa typer av routrar är såpass krångliga att myPlex inte klarar av det automatiskt. Men det är sant att om man har en ganska normal setup så ska det oftast gå bra att bara köra :)

Det är ju lite konstigt. T ex Skype m fl klarar ju av att koppla upp sej mot en server utan problem...