film försvinner inte från media manager

Jag använder Plex (Version: 0.9.1.7-32bc736) och har ett problem med “Media Manager Server”.

Problemet är att den vill inte ta bort en film som jag raderat från hårddisken.

När jag gör en “Reveal in Finder” under edit metadata så händer det inget, och kollar jag “Fix incorrect match” så är det tomt under “Media File”.

Så jag undrar hur ska jag bära mig åt för att få bort detta?

Jag gjort update library ett antal gånger, bootat om datorn, men inget hjälper

Hmm. Det kan hända ifall filen ligger på ett NAS eller extern disk, men ska inte kunna hända då den ligger lokalt på din Mac hårddisk. Förutsätter att det kommer fixa sig om du tar och kör en forced refresh (shift-refresh). Eller?

Tack för svaret, jag har en liten fråga.

Filerna ligger på en NAS, så där har du rätt.

Du skriver att jag ska köra en forced refresh (Shift-refresh), var ska jag köra det, hittar inte refresh i varken finder eller i media manager server.

Då var det som jag misstänkte. En möjlig anledning till att detta har hänt är att då du scannade in ditt material från NAS:et var just efter en felaktig avmontering av ditt NAS och då fick ditt NAS-share en tilläggs-siffra efter share-namnet, och efter nästkommande omstart av datorn så löstes det automatiskt.
T.ex. om ditt NAS heter "NASET" och så händer något, nätverkskabeln rycks ut, och OSX får tillfällig sinnesförvirring och tror att den mountade enheten finns kvar trots att du ryckt kabeln utan att avmontera enheten. Då enheten monteras igen (utan att du startar om datorn) så kommer OSX automatiskt ge lägga till "-1" efter sharenamnet. Det kan du se om du går till /Volumes/ på din hårddisk. Om alla dina monterade enheter heter som dom ska då är det korrekt.

I detta fall så kanske du scannade in hela biblioteket medan det felaktiga namnet var där... och då skriva en felaktig sökväg till din film in i databasen. Sen kanske du startar om, inte tänker mer på det, och så lägger du till fler filmer, och dom får då korrekt sökväg. Då har du helt plötsligt en blandning av filmer som har korrekt sökväg och vissa som inte har rätt sökväg. Och eftersom vi naturligtvis inte vill att filmer ska försvinna från biblioteket bara för att en share inte är monterad på datorn, så behåller Plex filerna tills du gör en forced refresh. En sådan gör du genom att gå in i PMM (Pllex Media Manager). markera den sektion som du har problem med, och håll nere Shift-knappen samtidigt som du klickar på den runda pilen längst ner till höger i PMM.

Lycka till.

Hej Atrus, det var tusen år sedan.

Jag har samma problem, fast filerna låg på min lokala hårddisk. Jag har gjort en soft reset, till ingen nytta. Men det kanske finns en biblioteksfil man kan slänga någonstans?

Ja det var väl cirka hundra år sedan :wink:

Vet inte vilken nivå du ligger på i Plexvärlden, så jag kanske lägger mig lite lågt här men bättre det.

~/Library/Application Support/Plex

och

~/Library/Application Support/Plex Media Server

De två mapparna innehåller allt. Tar du bort dom så börjar du om från början (ifall du vill gå så långt). Jag skulle dock börja med att göra en Forced Refresh som jag nämnde ovan. Det kan lösa mycket strul. Om du inte vill börja om från början, och Forced Refresh inte funkar, då rekommenderar jag att du väntar tills nästa version av Plex.app släpps som innehåller bland annat lite nyheter gällande borttagande av filer. Möjligt att det löser sig med den versionen. Den är inte så långt bort.

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.