Undertexter fungerar ej på en av mina klienter

Hej,

Jag har ett problem som jag har försökt lösa i några dagar nu. Undertexterna fungerar inte på den iMac som jag har PMS på. Jag har även installerat Laika på min MBP där de fungerar utmärkt. Jag tror att jag har läst och kollat på varenda guide som tar upp undertexter här på forumet och på wikin, men har inte hittat någon lösning. Funderar på om det har något med textkodningen att göra, men jag vet inte riktigt hur jag skulle kunna kolla det. Är förmodligen fel ute ändå.

Jag har TV-serierna i mappar och döpta enligt guiderna på wikin (med .eng.srt osv) och på MBP så kommer de upp som engelska undertexter, men på iMacen så står det bara “invalid/unknown”.

Vad gör jag? Tacksam för hjälp.

Samma version av MaxOS X och Plex på båda maskinerna?

Nej, det är sant. Jag har Lion på iMacen och SL på den bärbara. Samma version (senaste) av plex dock. Har detta någon betydelse tror ni?

Intressant. Jag hade inte gissat att det var det som skulle vara den enda skillnaden. Men jag säger inte heller att du har fel :)
Kan du ladda upp en undertext hit så ska jag testa på min setup.

Självklart. Bifogar ett exempel på en undertext. (Har ändrat från .srt till .txt för att få upp den här)

Hmm, kan du testa köra filen genom "SubCleaner" och se om det fungerar bättre efter det?

Sorry, glömde även säga att på min Lion-install så fungerar den där undertexten väldigt bra. Men några förändringar på vägen från ditt bibliotek till mitt har ju gjorts. Så skulle du kunna göra mig en tjänst ifall SubCleaner inte fungerar:

1. Ladda hem filen från din egen post. Döp om den till .srt på slutet, men bytt även språk från .eng till .nor så filnamnet alltså blir “House.S07E11.720p.HDTV.X264-DIMENSION.nor.srt”
  2. Lägg den brevid din videofil.
  3. Starta upp avsnittet i Plex på din Lion-maskin och byt undertext till den norska.

Funkar det nu?

Anledningen till att jag vill att du ska testa detta är för att trippelkolla att du verkligen spelar rätt fil. Det är möjligt att du har en annan undertextfil på engelska i bundlen för just det avsnittet.

Gjorde exakt som du beskrev. Ingen skillnad. Jag går in på menyn (genom att trycka m), går in på "Audio and Subtitle Settings", men där finns ingen Subtitle alls. Det står "None" där jag vill välja språk och när jag går in på "Browse for subtitle..." och väljer någon av de jag har lagt bredvid filen händer ingenting.

Jag ska också säga jag har provat olika serier och jag har även provat filmer med undertexer. Verkar som att det inte fungerar någonstans...

:(

Kan jag bifoga någon loggfil som skulle kunna underlätta felsökandet? Skulle gärna se att undertexterna kommer igång.

Tacksam för hjälp.

Är trög i huvudet just nu, och kan inte komma på vad du gör för fel :(
Gör så här:
1. Starta om PMS och alla dina klienter för att rensa loggfilerna.
2. Gå till din fungerande klient och starta upp avsnittet.
3. Spara undan "Plex Media Server.log" från din PMS-maskin (se min signatur för att ta reda på hur du hittar logg-filen).
4. Spara undan "Plex.log" från din fungerade klient-maskin.
5. Gå till din icke-fungerande klient-maskin och starta upp avsnittet. Spara sedan undan "Plex.log" från den maskinen också.
6. Ladda upp alla 3 logg-filer hit och döp dom så jag förstår från vilken maskin logg-filerna kommer ifrån.

Ok, gjorde som du beskrev. Startade även om PMS innan jag startade avsnittet från PMS-maskinen och lade med PMS-loggfilen som skapades efter det. Gjorde jag fel här, så gör jag gärna om det.

Vill ju inte vara tjatig, men är det någon som ser något i logg-filerna ovan? Vore ju trevligt att lösa detta problem.

Sorry, jag har varit galet upptagen på annat håll så jag har inte kunnat hänga här så mycket senaste dagarna. Men nu ska vi se om vi kan lösa detta.

I Plex.log-filen så ser jag att du får en massa rättighetsrelaterade felmeddelanden, t.ex. denna:

11:50:13 T:2886034112 M: 0% ERROR: Create - Error creating /Users/Simon/.plex/temp/

Plex verkar inte kunna skapa filer i en temp-folder, och det kan ju bero på X antal anledningar, där den vanligaste är att du muppat till något med rättigheterna :) Försöka reparera skivrättigheterna ("Repair Disk Permissions" heter det iaf i den engelska versionen av OSX som jag använder). Det hittar du i programmet som heter "Disk Utility".

Men... jag skulle vilja att vi attackerade detta korrekt. Alltså lösa det underliggade problemet, och inte försöka lösa problemet med workarounden :)

Och för att göra detta så grundligt som möjligt så tycker jag att vi gör detta så här:

1. Gå in i agentinställningarna i PMS och kryssa bort alla agenter som laddar hem undertexter automatiskt. Både för filmer och för TV-serier. Se också till att du har agenten "Local Media Assets" ikryssad i båda sektionerna och lägg den högst upp.
2. Lägg till en helt ny film som du inte scannat in tidigare i Plex.
3. Ladda hem undertexten manuellt från t.ex. Podnapisi eller annan onlinekälla och placera den brevid filmfilen. Se till att den heter EXAKT som filmfilen, men lägg till land-suffixet. Alltså om filmfilen heter:

Pulp Fiction (1994).mkv

...så döp då undertextfilen till:

Pulp Fiction (1994).swe.srt

4. Gå sedan tillbaka till PMS och leta reda på Pulp Fiction och högerklicka på filmen och välj "Refresh Metadata".
5. Starta upp Plex på din fungerande maskin och nu ska undertexten dyka upp helt automatiskt utan att du behöver göra något. Nyckeln är just det, du ska inte göra NÅGOT. Om du måste göra något, då attackerar vi det problemet först. Och det har oftast att göra med att man ej valt rätt språkpreferenser i PMS-inställningarna.
6. Så nu dyker alltså undertexterna upp perfekt direkt i din fungerande Mac. Gå nu till din iMac och starta upp Plex, och starta upp Pulp Fiction från samma PMS. Dyker undertexterna upp korrekt där också nu?

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.