Flera avsnitt i en folder, vissa hamnar utanför?

Hej! Har ett problem med Plex och organiseringen av filmer. Jag har en folder där jag sparat 13 avsnitt i en TV-serie. Problemet är att 4 avsnitt ur denna av någon anledning hamnar utanför foldern i själva rooten i movies. Resten finns alltså kvar samlat i foldern som också har ett omslag. Har provat döpa om filerna men utan framgång.

Någon som vet en lösning på detta?

Hur är de döpta, och i vilka mappar ligger de?

Hur är de döpta, och i vilka mappar ligger de?

Dom är döpta som exempel:

01.plex_aventyr_i_foldern.avi  

02.plex_aventyr_i_foldern.avi

osv osv.

Dom är döpta som exempel:

01.plex_aventyr_i_foldern.avi  

02.plex_aventyr_i_foldern.avi

osv osv.

Kolla i min signatur för att hitta länken till wiki-artikeln som behandlar hur man döper filer.

Hej! Har ett problem med Plex och organiseringen av filmer. Jag har en folder där jag sparat 13 avsnitt i en TV-serie. Problemet är att 4 avsnitt ur denna av någon anledning hamnar utanför foldern i själva rooten i movies. Resten finns alltså kvar samlat i foldern som också har ett omslag. Har provat döpa om filerna men utan framgång.

Någon som vet en lösning på detta?

Det grundläggande problemet verkar vara att du lagt en folder för en TV serie i en 'Käll-folder' som Plex sökt av för film-sektionen.

När du optimerar din media-samling för Plex så måste du separera material som ska in i olika sektioner.

Du kan ha flera olika käll-foldrar för material som tillsammans ska bli en Plex-sektion, men du kan INTE ha material för olika Plex-sektioner i samma käll-folder.

(NB: Själv kör jag programmet på Engelska, så jag är inte säker på alla svenska Plex-termer.)

Ska något in i sektionen för "TV shows" så får det inte ligga i en folder som du angett som källa för "Movies" (eller subfolder därav).

För TV-serier gäller också striktare regler för filnamn och folder-struktur än vad som krävs för filmer.

En film blir korrekt igenkänd baserat endast på filnamnet, oavsett hur djup subfolder-nivå som filen lagts i under  den angivna käll-foldern.

Detsamma gäller dock INTE för TV-serier och deras käll-folder, som kräver en strikt folder-struktur utan avvikelser.

Käll_folder\

--Serie_foldrar\

----Säsongs_foldrar\

------episod_filer

Episodfilerna ska ha namn som inkluderar en markör för säsongs och episod-nummer i något av standard-formaten. (t.ex: 1x01 eller s01e01)

Som Atrus nämnde tidigare så finns det detaljerade guider om detta som du kan och bör läsa för att bättre förstå hur Plex fungerar.

Med vänlig hälsning: Ronald Andersson (aka: dlanor)