folders för triologier m.m

kan börja med att säga att jag är ny på detta forum och på mac och på plex=)

har fram tills nu kört xbmc på en asrock ion. men har nu beställt en apple tv som jag tänkte lägga in plex på =)

jag vet att plex fungerade som xbmc förut iallafall men nu är den helt omgjord vad jag förstår?

en sak som jag undrar över som jag inte fått att fungera. det är tex min 007 box som jag har lagt in på datorn. i xbmc hade jag en “flik” som hette 007 och där under låg alla filmerna i rätt ordning och allting. så slap man ha dom liggande bland alla andra filmer.

undrar bara om det finns någon liknande lösning i plex? gör ingenting om dom ligger bland alla andra filmer egentligen. men skulle gärna vilja ha dom i rätt ordning som dom kom ut. sliper dom ligga i en enda röra över hela biblioteket=)

samma sak med säg sagan om ringen. skulle jag gärna vilja ha i ordning med.

tack på förhand=)

//magnus

Välkommen till den ljusa sidan =)

Det du vill ha kallas i Plex-världen för "Collections". Grunderna för det är utvecklat, men har inte tricklat igenom till GUI:et ännu. Så du måste tyvärr vänta till nästa eller nästnästa release (skulle jag gissa) innan Plex 0.9 har den funktionaliteten.

Gällande Apple TV, du kan inte lägga Plex på den. Däremot kan du lägga in en patch i Front Row så att det interfacet kan accessa vilken PMS (Plex Media Server) som helst i hushållet. Du måste alltså ha en PMS igång på en annan dator för att komma åt någon som helst Media. Och det måste också vara den senaste ATV:n, den gamla varianten kommer nog aldrig stödjas gissar jag.

okej :slight_smile: jag har inget emot att vänta om jag bara vet att det kommer att komma :slight_smile: gillar plex annars.

jo det är den nya ATV som jag har köpt. men hur fungerar det då? med dom filmer på youtube som man sett att det ligger plex på?

jag har ju min imac som jag tänkte streama ifrån. borde väll gå att lösa eller?

eller måste man konvertera om filmerna in i itunes? hur skulle du göra?

EDIT: kollade lite noggrannare nu vad du skrev=) och jag kör ju plex media server på min 27" imac så då kan jag förlänga den till nya ATV altså?

frågan är bara. räcker det att man har media servern igång. eller måste själva programmet plex också vara igång?

skulle du rekomendera att köra på det sättet? eller är det bättre att kovenreta om så man kan köra på det sättet som ATV är tänkt för? vilket blir lite bök med att konvertera om.

Du behöver inte ha Plex.app igång, bara PMS. Om du har PMS igång på din iMac så har den kraft nog att on-the-fly transcode:a filmerna/tv-serier till ett format som ATV kan spela upp.
Patchen som Frank (quickquick eller vad han nu har för forum-namn) är inget annat än att ATV kan läsa XML-strukturen som PMS outputtar, plus att han även gjort så att ATV kan ta emot strömmar från just PMS. Det blir alltså din iMac som kommer göra om filmerna automatiskt, medan du ser filmen/TV-serien, till ett format som ATV kan läsa.

Jag tror det sättet kommer fungera bra, åtminstånde på material under 1080P, men säkert även på 1080P-material som inte har så sjukt galen bitrate.
Vill du ha bästa möjliga kvalité, så skulle jag koppla iMacen till tv:n, men jag skulle gissa att kvalitéen som ATV outouttar är god nog (utan att veta hur nördig du är gällande bildkvalité) =)

okej =) jo min imac står på en annan våning. så det kommer bli lite knas att koppla den direkt=) så därför är det ju helt perfekt om den kan strema över från macen till ATV.
precis va ja hade hoppats på =) och som svar på sista fråga. jag är inte så kingik på kvalite

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.