Hallå.
Jag är ganska ny som användare av Plex även om jag tidigare använt mig av XBMC, men har stött på problem som jag hoppas ni mer erfarna användare kanske skulle kunna hjälpa mig med.
Jag använder mig av en äldre MacBook Pro (3.1) (2,4 GHz core 2 duo, 4 GB ram) som server och denna står placerad i min mediamöbel.
Från samma enhet kör jag också Plex Home Theater till min något äldre Samsung LED-TV via DVI-HDMI -> HDMI-HDMI.
Övrigt i hemmet använder jag även Plex på en iMac i sovrummet samt på en iPhone och en iPad.
Nu till mitt problem.
Så länge som jag spelar upp DVD-material alt. andra lågupplösta filmer så återges det utan problem på min Samsung-tv och övriga enheter. Men vid uppspelning av HD-filmer (720->) så hackar/släpar bilden ■■■■ som tätt. Speciellt vid panorering eller större vyer med mycket detaljer och rörelser. Detta sker då endast på TV’n och utan problem på övriga enheter.
Jag har försökt att ställa ner uppdateringsfrekvensen från 60hz till 24hz utan någon skillnad. (Detta är väll något som plex-spelaren ska göra själv? Om jag förstått inställningarna rätt) jag har stängt av alla former av bildbehandlingar som TV’n ev. kan tänkas göra. Inte heller detta fungerar.
Jag har testat samma filmfil i XBMC men även där med samma resultat.
Efter ha labbet under en hel kväll började jag till ■■■■ misstänka att min dator ev. är för klen och jag laddade ner VLC. Testade därefter samma filmfil (720) och inser då att jag återigen har fel. Helskärmsläge i VLC presenterat på min TV och filmen flyter på helt utan anmärkning.
Så hur kommer jag vidare, någon som känner igen problemet och kanske till och med löst det? Är otroligt tacksam för svar som får mig att komma vidare.
/M
Hallå.
Jag är ganska ny som användare av Plex även om jag tidigare använt mig av XBMC, men har stött på problem som jag hoppas ni mer erfarna användare kanske skulle kunna hjälpa mig med.
Jag använder mig av en äldre MacBook Pro (3.1) (2,4 GHz core 2 duo, 4 GB ram) som server och denna står placerad i min mediamöbel.
Från samma enhet kör jag också Plex Home Theater till min något äldre Samsung LED-TV via DVI-HDMI -> HDMI-HDMI.
Övrigt i hemmet använder jag även Plex på en iMac i sovrummet samt på en iPhone och en iPad.
Nu till mitt problem.
Så länge som jag spelar upp DVD-material alt. andra lågupplösta filmer så återges det utan problem på min Samsung-tv och övriga enheter. Men vid uppspelning av HD-filmer (720->) så hackar/släpar bilden ■■■■ som tätt. Speciellt vid panorering eller större vyer med mycket detaljer och rörelser. Detta sker då endast på TV'n och utan problem på övriga enheter.
Jag har försökt att ställa ner uppdateringsfrekvensen från 60hz till 24hz utan någon skillnad. (Detta är väll något som plex-spelaren ska göra själv? Om jag förstått inställningarna rätt) jag har stängt av alla former av bildbehandlingar som TV'n ev. kan tänkas göra. Inte heller detta fungerar.
Jag har testat samma filmfil i XBMC men även där med samma resultat.
Efter ha labbet under en hel kväll började jag till ■■■■ misstänka att min dator ev. är för klen och jag laddade ner VLC. Testade därefter samma filmfil (720) och inser då att jag återigen har fel. Helskärmsläge i VLC presenterat på min TV och filmen flyter på helt utan anmärkning.
Så hur kommer jag vidare, någon som känner igen problemet och kanske till och med löst det? Är otroligt tacksam för svar som får mig att komma vidare.
/M
Då du spelar upp filmen i Plex HT, vad visar informations overlayen då problemet händer? Alltså den overlayen som kommer ned från toppen av skärmen då du trycker på i-knappen på tangentbordet. Står VQ och AQ väldigt nära 99% eller droppar den ned mot 0?
Ökar antalet dropped frames mycket då detta händer, men då det ej hackar så ökar det ej?
This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.