HD fimer från NAS bugg

Hej, hoppas någon av er erfarna användare kan hjälpa mig med det enda återstående problemet jag har med PLEX. Jag har allt mitt innehåll liggande på en nas, kopplat med fast lina till mac mini vid TVn. När jag ska spela mina egenfilmade FullHD-filmer börjar alltid ljudet lite lite före bilden. Under de första sekunderna sprintar filmen i kapp ljudet och allt blir i synk. Så långt inget problem, jag antar att det är PLEX sätt att lösa att det tar tid att få ner den tunga filen. När man tittat på ett lite större antal filmer i rad hamnar jag alltid i att plötsligt spelas bara ljudet och bilden lämnar aldrig PLEX-menyn. Har det väl börjat spelas ingen mer film ok förren PLEX startats om. Jag kan utan problem spela samma filmer i t.ex. quicktime utan problem Finns det något jag kan göra åt detta?

Hej och välkommen till forumet!

Jag misstänker att detta inte har något med det faktum att filmerna ligger på ett NAS. Men det vore bra om du uteslöt detta. Alltså, flytta några filmer (så många som behövs för att återskapa detta problem) till din interna hårddisk och testa.
Det är mest troligt så att den kameratillverkare du kör med använder en codec i filmerna som inte 100%igt funkar bra i Plex uppspelningsmotor (FFMPEG). Om så är fallet så är det inte så mycket du kan göra, förutom att konvertera om filmerna förstås. Kan hända att det räckar att byta "wrapper" till MKV för att det ska fungera bättre, men det vet jag inte säkert. Om du vill testa det så är till exempel MakeMKV ett bra program för det.

Tack för hjälpen,

Jag har gjort vissa försök som tyder på att filer på lokala disken spelar bättre men efter ditt svar ska jag dubbelkolla detta.

Jag har lekt lite med hårdvarukodningsalternativet i PLEX videoinställningar. Denna har betydelse för hur filmerna beter sig. När jag stängde av detta startar inte ljudet före som innan men problemet blir då värre eftersom ljud och bild nu gradvis blir mer och mer ur synk. Samma problem i olika skepnader verkar det som för mig.

Mina filer ligger i .mov filer (från Canon kamera) så det kan verkligen ligga något i det du säger. Jag ska prova att byta “wrapper” till MKV för att se om det har betydelse. Återkommer med mer info när jag testat vidare.

Bättre sent än aldrig brukar det heta…

Om någon till äventyrs läser denna tråden kan jag meddela att det verkar vara just .MOV som ställer till det. Jag har två Canon kameror som jag filmar med och då är det .MOV som gäller. Jag har provat full-HD filmer från en Sony kamera (minns inte formatet) utan att kunna återskapa problemet.

Det hela är synd. Man vill ha så få applikationer att täcka alla sina media behov med och jag försöker begränsa mig till EyeTV och PLEX. I min mening är PLEX den bästa lösningen just nu men det finns fortfarande mycket över att önska från mig. Inte något ont i det. Behoven skiftar mellan olika användare vilket gör det svårt och vad kan man begära av snälla människor som gör så här bra grejer på fritiden.

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.