Det råkar inte vara så att du slagit på säkerhetsfunktionen för PMS? Om du ska köra över nätet kan du inte ha den påslagen idag. Du hittar den i Preferences för PMS.
Hej, har nu kört Plex hemma i mitt nätverk i ett halvår och det funkar helt ok, dock lite ryckig bild i bland… Jag har även kört det över min iPhone 4 och iPad i mitt hemma nätverk och det funkar även det helt OK. Nu hade jag dock tänkt att få till det så jag kan köra det över 3G eller över ett annat trådlös nätverk när man är på resande fot. Dock till mitt förtret så får jag inte till det. Har följ wiki och letat här på forumet efter svar men hittar inget. Så nu skulle jag vara väldigt tacksam om någon vänlig själ kan hjälpa mig!!!
Mitt media nav består av:
router: Netgear wndr3700
Nas server: Netgear ReadyNAS NV+
Mediacenter/dator: Mac mini 2.4GHz
Mac minin har en fast IP adress 192.168.1.??, jag har gjort en portforward (32400) för mac minin´s IP adress 192.168.1.?? i routern. Är det någon mer inställning jag har missat att göra i routern?
Är det någon mer som har än wndr3700 router?
I Plex Media Server (PMS) på Mac minin under preferences/security där ska Secure Server Acces vara off?
Under Transcoding i PMS ska rutan för “Offer higher bitrates over 3G connections” vara i kryssad? det borde väl inta ha något att göra med att det inte funkar.
I iOS för plex så har jag en lagt till en ny server fast med connection 192.168.1.?? och port 32400. Jag har alltså två anslutningar , en med connection .local och en med 192.168.1.?? är det fel?
Om du är utanför ditt eget nätverk så kan du inte försöka ange en 192-adress då det bara är ditt LAN som vet vad den adressen är. Så du ska ange din routers WAN-adress och sedan porten förstås.
HEj Atrus… jag behöver hjälå. Jag har skrivit in min ip address från WAN men den hittar fortfarande inte när jag kör den via ipad. har en netgearcg2100 och kör på en MBP. Har hållt på i timmar… snäääääälla hjälp mig… Vet inte ens var jag hittar PMS som du skrev tidigare…
Jag blev lite osäker på om du sitter på ditt lokala nätverk och vill titta på film/serier som ligger på ditt lokala nätverk… eller om du sitter i ett annat nätverk och har din iPad med dig och vill titta på film som du har inlagt i din Plex-maskin hemma? Om du sitter hemma så behöver du itne skriva in något IP, och framförallt inte ditt WAN-ip. Det ska du bara göra ifall du inte sitter på samma nätverk. Sitter du på annat nätverk så rekommenderar jag att du läser igenom denna del av wikin: http://wiki.plexapp.com/index.php/ConfigurePortForward
Är lite lur på att du är ny användare av Plex, kan det stämma? Isåfall kan det vara bra om du tittar igenom screencast-videon jag gjorde för några månader sedan. För att få en bra överblick av Plex och PMS. Länken till videon hittar du i min signatur.
Hej. Tack för att du tar dig tid. Hemma funkar det utmärkt men jag reser ganska mycket vilket då skulle vara skönt att bara ha med sin iphone eller ipad. Jag har läst forumet och tycker jag har gjort allting rätt och tittat på din film och såg inget som handlade om 3g funktionen. jag skrev in min dators ip som jag hittade på findmyip och har både använt lösenord och inte… Ska jag ha samma friendly name både när jag är hemma som när jag är ute och reser?
Nä, filmen var bara för att du skulle få en överblick av hur Plex fungerar ifall du är "brand new" i Plexvärlden =)
Vet ej gällande friendly name. Hur har du ställt in din router?