Om man startar en film och tar upp menyn (den med play, stop, forward osv) och väljer menyn “Audio and Subtutle Settings” (knappen som ser ut som en högtalare) så kan man kryssa i “Enable Subtitles” och sedan “Set as default for all movies”
men när jag väljer en annan film så är inte “Enable Subtitles” ikryssad.
Hur får jag att den blir i kryssad för alla filmer, default?
Det går inte. Än.
Jag har jobbat med utvecklarna med att ta fram en ny modell för hantering av hur/var/när undertexterna ska visas. Det kommer förhoppningsvis i nästa version. Jag vet att de har med modellen på kort-listan som tagits fram inför nästa release. Om jag ska gissa så kommer den releasen om 2-5 dagar. Men allt beror förstås på hur mycket buggar som kommer fram då man ändrar modell. Det kan ta ett år, vad vet jag
Detta funkar nu i och med 0.9.24 som släpptes idag.
Läs Elans bloggpost hur man gör för att aktivera det.
Ledsen om jag är helt puckad nu men... Med Plex 8 så kunde jag få subtitles lokalt genom att bara döpa filerna till samma sak som filmen, men i Plex 9 fungerar inte detta när jag kör över nätverk, fastän jag läst mig till att det ska fungera. En artikel beskriver att jag måste lägga till ".sv" i slutet som namn för att att filen ska fungera. Det är ett jättejobb om det är ett måste. Kan man slippa det?
En annan intressant detalj är att menyvalet Languages inte finns i PMS inställningar på min servermaskin. Däremot finns det när jag kollar på min MacBook. Märkligt? Jag förstår verkligen inte hur jag ska få subs att fungera. Allt annat med Plex är ju så enkelt.
EDIT: det funkar med bara vanliga filnamnet (samma som filmen) på filmer, men mina TV-serier funkar det inte på. Hmm?
Har du 0.9.2.7 på alla maskiner du testar?
Du behöver inte lägga till .sv till undertexterna, men då måste du sätta undertext-inställningen till "always on" i Preferences för PMS. Du hittar "Always on" i mitten-dropdownen som du ser på denna bild:
http://wiki.plexapp.com/images/4/42/Wiki_PMS_LanguageSettings.png
Glöm inte att göra en forced refresh (shift-refresh) efter att du ställt in allt som du vill ha det.
Nej tydligen inte! Jag läste om 9.2.7 i bloggen men länken Download på toppen tar mig av nån anledning till current version: 9.2.3. Jag kör PMS på en server via remote desktop och kan således inte starta Plex genom den (nån OpenGL-bugg i Mac OS X när man kör headless Mac vad jag förstått). Får bara grått fönster så jag kan inte hitta uppdateringar automatiskt via den datorn, vilket är lite synd eftersom det är den enda Plex-maskinen hemma som använder sig av PMS. Hittade 9.2.7 nu och tankar ner och får installera manuellt... Hoppas på det :-) Återkommer
Spännande. Av nån anledning så fanns en Plex Media Server.app i ~/librar/application support/plex som var från dec 2010, version 9.1.7. Den startades istället för den som ligger i Plex.app-paketet på min server. Undrar hur det gick till? Kastade bort den och hoppas på att 9.2.7 körs istället.
Tja igen… Nu har alla datorer 9.2.7. Jag har följande problem fortfarande:
Filmer fungerar med subs endast som de har samma namn som filmen, dvs att lägga till “.sv” efter namnet på SRT-filen gör att Plex-klienterna inte hittar några subs för fimen alls, trots en rescan.
Att spela upp serier med subs fungerar inte oavsett hur de är döpta. Dvs allt är oförändrat. Märkligt? :o
EDIT: detta trots att Local Media Assets är iklickat även för TV-serier.
Har du testat göra en shirt-refresh (alltså en "forced refresh")? Och då du testar, se till att du testar på ett avsnitt där du inte hållit på och slagit av och på undertexterna redan. Nuförtiden minns nämligen Plex om du slagit på eller av udnertexterna, och har du gjort det så kommer de aldrig slås på eller av igen automatiskt.
Yep, har provat. Det verkar vara nåt fel med databasen... OpenSubtitles.org prefs-knappen är utgråad också. Det är den inte på de övriga datorerna. Ser inte ut bättre än att jag måste starta om totalt
Edit 1:
Sådär, raderade XML-filen för inställningarna för OpenSubitles och nu funkar prefs-knappen. Märkte även att det går att ladda subs via Browse for subs-valet i klienterna, men de laddas inte automatiskt och Plex minns inte det. Det är märkligt, för det fungerar ju som sagt för filmer och filstrukturen är exakt densamma för både film och tv-serier.
Edit 2:
Verkar vara en känd bugg då... http://forums.plexapp.com/index.php/topic/24509-not-loading-subs-in-default-since-0923/
This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.