internet verbruik

Eerst en vooral wil ik vermelden dat ik al meerdere malen de zoekfunctie gebruikt heb om meer te weten te komen.

Ik had Plex geïnstalleerd op mijn PC (1) en dan had ik geen zichtbare problemen qua internet-verbruik.

Na Plex te installeren op de PC (2) beneden zodat die als server kan werken, schiet mijn internet verbruik de hoogte in.

Als ik films download met een totaal van 5GB dan ben ik opeens het dubbele aan internet verbruik kwijt.

Het verschil: PC 1 is verbonden met kabel, PC 2 is verbonden met wifi.

Moet de PC die als server werkt rechtstreeks met kabel verbonden zijn?

Ik heb al in de instellingen gekeken en heb aangeduid dat Plex geen verbinding mag maken met externe servers of de toegang hiervoor verlenen.

Kan iemand meer informatie geven?

Alvast bedankt

Met vriendelijke groeten

Via welk IP-adres/domein laat je ze contact maken? Het klinkt alsof er over een extern IP gestreamd wordt; dat klopt ook wel met je factor 2 aan extra 'consumptie': wat PC1 wil downloaden, moet PC2 eerst geupload hebben...

Via welk IP-adres/domein laat je ze contact maken? Het klinkt alsof er over een extern IP gestreamd wordt; dat klopt ook wel met je factor 2 aan extra 'consumptie': wat PC1 wil downloaden, moet PC2 eerst geupload hebben...

Hoe kan ik dit makkelijk controleren of aanpassen?

alvast bedankt voor de reactie.

De makkelijkste manier om dit te controleren is om je internetverbinding uit te zetten. 
Maar je kunt natuurlijk ook in de logfile van de plex media server kijken om te zien vanaf welk ipadres er verbinding gemaakt wordt door de client.

Is dit wat u bedoelt?

"type": "info",
    "host": "plex.tv",
    "userAgent": "Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:36.0) Gecko/20100101 Firefox/36.0",
    "browser": {
      "id": "firefox",
      "name": "Firefox",
      "version": "36.0",
      "gecko": true,
      "platform": "Windows",
      "platformID": "windows",
      "platformVersion": "0"
    },
    "version": "2.3.24",
    "primaryServerUrl": "http://192.168.0.135:32400/",
    "primaryServerAuthToken": true,
    "username": "",
    "cloudAccessToken": true,
    "userFeatures": "pass, sync, cloudsync, home"
  }
]

Nee. 

Hier kun je vinden waar de logfiles op jouw gebruikte platform te vinden zijn: 

https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/200250417-Plex-Media-Server-Log-Files

Als je debug logs aanzet (settings/general - show advanced - enable plex media server debug logging). Dan kun je zien via welk ip-adres je gegevens opgehaald wordt door de plex client. 

Ik kan de logfiles op mijn PC terug vinden. Ik heb de debug logs ook aangezet.

Op PC(2) is het IP adres (gecontroleerd via de PC zelf): 192.168.0.128

Ik heb de internetkabel verplaatst van LAN 2 naar LAN 1 verbinding.

Nu is de "host" naam verandert naar localhost. U zegt dat ik dan het ip-adres zou moeten zien maar ik dit is alles wat er bij de debug staat.

[
  {
    "type": "info",
    "host": "localhost:32400",
    "userAgent": "Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:36.0) Gecko/20100101 Firefox/36.0",
    "browser": {
      "id": "firefox",
      "name": "Firefox",
      "version": "36.0",
      "gecko": true,
      "platform": "Windows",
      "platformID": "windows",
      "platformVersion": "0"
    },
    "version": "2.3.24",
    "primaryServerUrl": "http://localhost:32400/",
    "primaryServerAuthToken": false,
    "cloudAccessToken": false
  }
]

IPv4-adres: 192.168.0.128

Het zou nog mogelijk zijn dat je wifi netwerk en bedraad netwerk gescheiden zijn.

Hierdoor kunnen je bedrade apparaten de apparaten op wifi niet zien en omgekeerd.

Als je dan dus vanaf PC1 een film wil kijken welke draait op Plex PC2 dan zal dit dus via het internet moeten en gaat dit dus niet lokaal.

Hoe kan ik deze dan samen laten werken?

Moet mijn provider (in mijn geval Telenet) dit aanpassen?

Hoe kan ik deze dan samen laten werken?

Moet mijn provider (in mijn geval Telenet) dit aanpassen?

Wellicht is het een idee om eerst te bepalen of je wifi AP ip-adressen uit een ander ip-reeks uitdeelt dan je router. Je PC heeft als ip-adres 192.168.0.128, gaf je eerder al aan. Als apparaten via wifi ook een ip-adres uit de reeks 192.168.0.x krijgt, dan zit dit op dezelfde netwerk. Wanneer dit een andere reeks is, dan staat je AP waarschijnlijk op (nat) router-modus ipv bridge modus. 

Op mijn gsm krijg ik ook de reeks 192.168.0.1 aangezien dit wilt zeggen dat wifi ook op hetzelfde netwerk zit snap ik nog steeds het probleem niet.

Ik zit deze maand alweer met een verbruik van 245GB op de telemeter.