tjo,ny användare av plex här… har installerat plex media server på min pc, och fått in litte filmer och nåt serie avsnitt. Har laddat ner plex på min ipad(3). När ja ska kolla på serien går det fint att starta och kolla, men när ja ska starta en film så börjar det ladda (2-3) sec, sen hoppar det tillbaks in i filmlist menyn. vad fel? tacksam för svar
nvm det löste sig. hade bytt namn på folder som ja la filmerna i =p...
Gött att du talade om vad felet var, ifall någon annan gör samma sak
Ett tips för framtidiga problem.
Har ibland haft problem med filmer som inte startat på en viss enhet medan de fungerat på övriga. I de flesta fallen så löser det sig om man tömmer cachen i appen.
Hej!
Jag har ungefär samma problem med min ipad (3). Tyvärr beror det inte på samma sak som föregående. Plex börjar ladda filen någon eller några sekunder men sedan landar jag i den ursprungliga “katalogen”. Plex server körs på mac mini och det som gör det ännu konstigare är att det fungerar på min iphone 4. Ibland tjurar HD-material på iphonen med vanl SD fungerar.
Någon som har en idé om vad det kan bero på?
Vill bara meddela att problemet har "självläkt". Helt plötsligt fungerar det felfritt på både ipad och iphone.
Just den där tpen av problem beror i 95% av fallen på att klienten får en EOF (Enf of File). Det betyder alltså antingen att filmen är ■■■■, eller att nätverket slutade fungera en liten stund. Trådlösa nätverk är... hemska.
Även jag har samma problem, Plex IOS appen trillar tillbaka till katalogen när jag försöker spela VISSA videofiler. Andra fungerar helt perfekt…Men detta gäller bara Plex IOS appen - PlexServer på min ARM baserade ReadyNas NV+ V2 fungerar perfekt. Jag kan spela alla mina filer med ImediaControl, ImediaShare och SmartStor Fusion. I Plex DLNA Server loggen registreras all de fungerande apparna så fort det kontaktar Plex Server. Det händer absolut ingenting i Plex DLNA Server loggen med när Plex Appen kontaktar servern. Däremot händer en massa i Plex Media Server loggen.
I de fall Plex appen INTE fungerar ser jag att Plex försöker starta en transcoding - något som inte stöds av ARM. Med de filer som fungerar sker ingen transcoding - och jag vet inte varför.
Min slutsats är att Plex appen inte fungerar som den ska tillsamans med Plex Server. Plex Server är dock alldeles utmärkt. Änuu bättre vore det om Plex IOS appen fungerade…
Har just fått veta att Plex IOS inte är DLNA compliant… Den kör tydligen direkt mot Plex Media Server. Därför används inte heller dlnaclientprofiles.xml, så det hjälper inte att härja där heller… F.n. har jag inte hittat någon möjlighet att hindra PMS från att starta transcoding.
Ett svar jag fått är att “det beror på filerna om de kräver transcoding eller ej”. Möjligt, men samma filer går att spela med DLNA compliant clients utan transcoding. Och än har jag inte hittat skillnaden i de filer som går att spela och de som inte går att spela med Plex IOS appen.
Plex Server fungerar helt perfekt med DLNA compliant klienter. I mitt tycke har Plex snyggast GUI på alla sina program, och mycket hög funktionalitet i övrigt.
Vad är de kodade med, codec, container och upplösning? Ser du något samband där på de filer du kan spela resp inte kan?
Alla filerna är i h.264, MP4 containers, AAC ljud. Upplösningen varierar från 480p upptill 1080p. Det spelar ingen roll om de är 480x640 eller något annat. Inget fungerar bättre eller sämre än något annat. Ljudet är antingen 2 ch stereo eller 5.1 - spelar heller ingen roll vilket. Vissa 5.1 filer spelas ok, vissa 2 ch gör det icke. Trodde en stund att det var problemet men icke. Bitrate varierar från 1Mbit upp till 3,5Mbit. Alla filerna går att spela om jag lägger dem på iPad:en med iTunes. Liksom att de går att spela med DLNA compliant clienter.
Så du ser ingen skillnad, t ex att 1080p måste transcodas medans 480p inte behöver det?
Nej, jag har 480p som inte funkar men 1080p som funkar. Samt att alla funkar med DLNA spelare.
ÄNTLIGEN! Jag har hittat en lösning på problemen med video filer som inte går att spela på IOS enheter från (åtminstone ReadyNas) ARM!
Genom att öppna filerna med MP3Tag och sedan helt enkelt spara dem igen (det tar en bra stund för MP3Tag att spara dem) så går nu 80% av mina MPEG4 filer att spela både på iPhone och iPad. Alla möjliga exotiska kombinationer av upplösningar fungerar, kodade med flera olika encoders, nästan allt blev plötsligt möjligt utan att kräva transcoding!
De som fortfarande inte fungerar är:
- MPEG-4 Visual/Codec Id mp42
- Fel ljud (5.1 ljud kräver tydligen transcoding, så ibland även MP3)
Lite skumt med MP3, jag har haft filer på 0,5MB som spelat utan ljud, större filer fungerar först efter konvertering till AAC. Får intryck av att PMS beter sig lite olika, kanske beroende innehåll i filens metadata?
Det låter som du har testat mycket, och att du har mycket testande framför dig innan du hittar en lösning.
Jag har ingen aning om du vet om detta, men det kan vara bra för andra att veta i alla fall:
Att säga att något funkar över DLNA mot olika klienter säger absolut ingenting. DLNA serverar filen som den är, och det är upp till klienten att hantera filen. Så om dina DLNA-klienter kan spela upp filerna så är det för att dina klienter stödjer innehållet. Din iPhone klarar av en viss kombination av codecs och ljudkällor, men viss info läses ur taggarna i mp4-filerna också. Så har du trasiga taggar så kan det vara värt att lösa problemet som du gjorde.
Med det sagt så är en ny version av iOS-appen under utveckling. Jag testar just nu en tidig alpha, och vill du att jag ska testa om just dina filer kommer funka så kan du PM:a mig så kan du få dela ut en sektion/test-sektion med just de strulande filerna så kan jag testa över myPlex. Upp till dig
This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.